سرشماری کشاورزی در دستیابی به امنیت غذایی نقش کلیدی دارد

اردبیل - ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سرشماری کشاورزی در دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات و امنیت غذایی کشور نقش کلیدی دارد.

نوبخت اژدری روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و همکاری بهره‌برداران حوزه کشاورزی با طرح سرشماری کشاورزی افزود: برنامه‌ریزی صحیح در بخش کشاورزی نیاز به اطلاعات دقیق و بهنگام از سطح روستاها دارد.

وی با اشاره به آغاز سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل از ۱۲ آبان ماه و جمع آوری اطلاعات به مدت یک ماه بیان کرد: برنامه‌ریزان بخش کشاورزی باید آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت کنونی جمعیت کشاورزان در اختیار داشته باشد تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های مربوط به حوزه امنیت غذایی را بر پایه‌های درست و دقیق انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در اجرای موفق طرح سرشماری کشاورزی تمام تشکل‌ها، واحدهای تولیدی و موسسات غیردولتی مرتبط با جهاد کشاورزی موظف هستند تا نهایت همکاری را با ماموران این سرشماری انجام دهند.

وی اظهار کرد: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی برای برنامه‌ریزی در این بخش صحیح گردآوری می‌کند و همه اطلاعات گردآوری شده در تعیین اهداف آینده و سیاست‌گذاری درست و دقیق در حوزه کشاورزی استفاده خواهد شد.

اژدری از تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی خواست تا با ماموران این سرشماری همکاری کامل کرده و اطلاعات درخواستی را به ماموران به طور دقیق ارائه دهند.

به گزارش ایرنا، سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ با برنامه‌ریزی مرکز آمار ایران به مدت ۳۰ روز از تاریخ ۱۲ آبان تا ۱۱ آذر سال جاری همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز با مشارکت ۱۱۲ مامور و کارشناس آمارگیر اجرا می‌شود.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۵۷۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۱۲۷ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

بر اساس آمار موجود، استان اردبیل ۱۳۵ هزار بهره بردار کشاورزی دارد و بخش کشاورزی یک سوم اشتغال و تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha