گرامیداشت روز کودک و انتقاد از کمبود فضای بازی کودکان در تهران

تهران بزرگ - ایرنا - توجه به نقش کودکان و تبدیل تهران، به شهر دوستدار کودک در جلسه امروز/سه‌شنبه/ شورای شهر مورد تاکید قرار گرفت البته که از کمبودها در این زمینه هم سخن به میان آمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محور تذکرات اعضای شورای شهر تهران در دویست و شصت و نهمین جلسه شورای ششم چیزی جز توجه به کودکان و ایجاد زمینه‌ها برای تحقق پایتخت به شهر دوست دار کودک نبود.

زهرا شمس احسان رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه با گرامیداشت روز کودک، افزود: این روز فرصت مغتنمی است تا توجه ویژه مدیریت شهری را به نیازها و حقوق کودکان به عنوان شهروندان آینده‌ساز جلب کنیم.

وی با بیان اینکه کودکان به عنوان قشری آسیب‌پذیر و در عین حال دارای پتانسیل‌های بی‌نظیر، نیازمند توجه و حمایت ویژه در برنامه‌ریزی‌های شهری هستند، اظهار کرد: ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند در حوزه کالبدی شهر دوستدار کودک، توجه ویژه مدیریت شهری را به ضرورت توسعه ابعاد غیرکالبدی این مفهوم جلب می‌کنیم.

به گفته شمس احسان، این اقدامات گام مهمی در جهت بهبود کیفیت زندگی کودکان در فضای شهری بوده و شایسته تقدیر است؛ با این حال، شهر دوستدار کودک مفهومی چند بعدی است که علاوه بر جنبه‌های کالبدی، ساخت‌های غیرکالبدی مهمی نیز دارد که نیازمند توجه ویژه است.

گرامیداشت روز کودک و انتقاد از کمبود فضای بازی کودکان در تهران

شمس احسان یادآور شد: این ابعاد شامل مشارکت کودکان در تصمیم‌گیری‌های شهری، توسعه مهارت‌های شهروندی، ارتقاء سلامت روان و اجتماعی کودکان و تقویت حس تعلق آنها به شهر است. متأسفانه علی‌رغم پیشرفت‌های کالبدی، در زمینه ابعاد غیرکالبدی شهر دوستدار کودک شاهد کاستی‌های محسوسی هستیم که در حوزه‌های متنوعی قابل مشاهده است.

وی با تأکید بر اینکه مشارکت کودکان در فرآیندهای تصمیم‌گیری شهری محدود بوده و سازوکارهای رسمی برای شنیدن و اعمال نظرات آنها وجود ندارد، گفت: دسترسی کودکان به فرصت‌های فرهنگی و هنری متناسب با نیازهایشان محدود است و برنامه‌های ویژه برای توانمندسازی آنها در زمینه‌های مختلف از جمله مهارت‌های زندگی و ارتباطی کم است.

کمبود فضای بازی کودکان در پایین شهر

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سیستم جامعی برای حمایت از کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی در محیط شهری وجود ندارد و فضاهای امن و مناسب برای بازی و تفریح کودکان، به ویژه در مناطق کم‌برخوردار، کافی نیست، اظهار کرد: به نیازهای خاص کودکان دارای معلولیت در برنامه‌ریزی‌های شهری توجه کافی نمی‌شود و ارائه خدمات بهداشتی و سلامت روان ویژه کودکان در سطح محلات محدود است.

وی با بیان اینکه این کاستی‌ها می‌تواند منجر به عدم تحقق کامل اهداف شهر دوستدار کودک و محدود شدن تأثیرات مثبت آن بر زندگی کودکان شود، عنوان کرد: عدم توجه به این ابعاد غیرکالبدی می‌تواند منجر به شکل‌گیری شهری شود که اگرچه از نظر فیزیکی برای کودکان مناسب است اما در تأمین نیازهای عاطفی، اجتماعی و روانی آنها ناکارآمد است.

گرامیداشت روز کودک و انتقاد از کمبود فضای بازی کودکان در تهران

شمس احسان تاکید کرد: از شهردار تهران انتظار می‌رود دستور تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه ابعاد غیرکالبدی شهر دوستدار کودک را صادر کند؛ این برنامه باید شامل راهکارهایی برای افزایش مشارکت معنادار کودکان در تصمیم‌گیری‌های شهری، ارتقای مهارت‌های شهروندی و تقویت سلامت روان و اجتماعی کودکان باشد.

وی افزود: باید طرحی برای ارتقاء سلامت روان و اجتماعی کودکان در فضای شهری با تمرکز بر ایجاد فرصت‌های تعامل اجتماعی و توسعه مهارت‌های ارتباطی، ارائه شود؛ انتظار می‌رود گزارش مشروح و مستند از اقدامات صورت پذیرفته و نتایج حاصله، به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

گرامیداشت روز کودک و انتقاد از کمبود فضای بازی کودکان در تهران

بازنگری در دستورالعمل شهر دوستدار کودک

در ادامه رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شهرداری انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار مناسب و یا بازنگری در این دستورالعمل مبتنی بر برنامه عملیاتی قابل اجرا اقدام کند تا نیازهای مورد نظر کودکان و خانواده‌ها در شهر مدنظر قرار گیرد.

سوده نجفی تاکید کرد: نکته‌ای که در این خصوص لازم می‌دانم بر آن تأکید کنم مصوبه شهر دوستدار کودک است که این موضوع در ادوار گذشته شورا به تصویب رسیده و در شهرداری دستورالعملی به همین منظور تدوین و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بر اساس گزارشات و بررسی‌هایی که صورت گرفته گویا این مصوبه به دلیل کمبود اعتبار و حوزه‌های مختلف درگیر در این موضوع به صورت کامل اجرا نمی‌شود.

نجفی تاکید کرد: از شهرداری انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار مناسب و یا بازنگری در این دستورالعمل مبتنی بر برنامه عملیاتی قابل اجرا اقدام کند تا نیازهای مورد نظر کودکان و خانواده‌ها در شهر مدنظر قرار گیرد.

گرامیداشت روز کودک و انتقاد از کمبود فضای بازی کودکان در تهران

پیشنهاد عیادت از بیماران لبنانی در بیمارستان‌های تهران

همچنین سید محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اقامه نماز جمعه نصر، اظهار کرد: نماز جمعه ۱۳ مهرماه یک حماسه تاریخی است که تجدید بیعت مجدد با ولی امر مسلمین بود و علیرغم هشدارهای امنیتی حضور رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه یک دستاورد بزرگ تاریخی و انقلابی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم به وجود چنین رهبری افتخار می‌کنند، یادآور شد: این نماز جمعه در تاریخ یادآور بیعت رضوان است، هدف از این بیعت روحیه مؤمنین و تجدید آمادگی رزمی آنها بود.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: مردم از سراسر کشور در نماز جمعه تهران حضور داشتند و با رهبر معظم انقلاب بیعت کردند.

آقامیری همچنین یادآور شد: تعدادی از شیعیان لبنانی در بیمارستان‌های ما بستری هستند و پیشنهاد می‌کنیم که عیادتی از این بیماران توسط اعضای شورای شهر صورت گیرد.

همچنین نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اسراییلی که در جنگ ۳۳ روزه برای اسارات ۲ سرباز بمب بر سر مردم ریخت، شاهد حمله با ۲۰۰ موشک در روزهای گذشته بود، اظهار کرد: حماس از کرانه باختری مثل یک مجموعه منسجم و دقیق اسرائیل را زیر باران موشک و راکت قرار داد.

پرویز سروری افزود: این اوج ذلت و خفت نظام صهیونیستی است و امیدواریم به زودی شاهد سرنگونی این رژیم کودک کش باشیم.

گرامیداشت روز کودک و انتقاد از کمبود فضای بازی کودکان در تهران
عکس تزئینی است

ساختمان نیمه‌کاره خیابان شکوفه منطقه ۱۴ تعیین تکلیف شود

از سوی دیگر رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری منطقه ۱۴ از مراجع ذیصلاح موضوع ساختمان نیمه کاره در خیابان شکوفه و بزرگراه امام علی(ع) را مورد پیگیری قرار دهد.

میثم مظفر با بیان اینکه در خیابان پیروزی حد فاصل خیابان شکوفه و بزرگراه امام علی(ع) به دلیل تخریب یک ساختمان نیمه کاره از سال ۱۳۹۲ تاکنون نخاله هایی رها شده است، اظهار کرد: این نخاله ها در پیاده رو و لاین کندرو رها شده و آنجا به نقطه بی دفاع شهری تبدیل شده است.

وی افزود: عجیب این است به دلیل اختلاف قضایی و حقوقی شهرداری منطقه ۱۴ و مالک در مجوز تخریب و نوسازی این حق عمومی تضییع شده و ضرورت دارد منطقه برای حل مسئله سریع تر اقدام کند و یا رأساً پس از ۱۲ سال نخاله ها را جمع آوری کند و یا از مراجع ذیصلاح موضوع را مورد پیگیری قرار دهد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران هم در واکنش به این سخنان گفت: امیدواریم شهردار منطقه ۱۴ این تذکر را بشنود و اقدام کند. اگر صاحب ملک نخاله ها را جمع آوری نکرد شهرداری این نخاله ها را باید جمع آوری کند و در حساب های فی مابین موضوع لحاظ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha