۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 85621221
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۴ معرفی شدند

۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 85621221
برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۴ معرفی شدند

تهران- ایرنا- جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به «جان هاپ‌فیلد» دانشمند آمریکایی و «جفری هینتون» دانشمند انگلیسی‌کانادایی رسید.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه نوبل پرایز، امروز سه‌شنبه (۱۷ مهر) جان هاپ‌فیلد و جفری هینتون برای اکتشافات و اختراعات اساسی که یادگیری ماشین را با شبکه های عصبی مصنوعی امکان پذیر می کند، برنده امسال جایزه نوبل فیزیک معرفی شدند.

جان هاپ‌فیلد (John Hopfield) متولد ۱۵ ژوئیه ۱۹۳۳ میلادی (۲۴ تیر ۱۳۱۲) در آمریکا، فیزیک‌دان و استاد دانشگاه پرینستون است.

جفری هینتون (Geoffrey Hinton) متولد ۶ دسامبر ۱۹۴۷ (۱۴ آذر ۱۳۲۶) لندن، روان‌شناس شناختی و دانشمند علوم رایانه و بیشتر برای کار در زمینه شبکه‌های عصبی مصنوعی شناخته شده است. وی که استاد دانشگاه تورنتو است، از سال ۲۰۱۵ وقت خویش را بین گوگل و دانشگاه تورنتو تقسیم کرد.

سال گذشته، جایزه نوبل فیزیک به پی‌یِر آگوستینی، فرنتس کراوس و آن لوییلیه برای پژوهش درخصوص روش‌های تجربی که پالس‌های اتوثانیه‌ای نور را برای مطالعه دینامیک الکترون در ماده تولید می‌کنند به طور مشترک اهدا شد.

برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۴ معرفی شد

دانستنی‌هایی درباره جایزه نوبل فیزیک

در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵، آلفرد نوبل آخرین وصیت‌نامه خود را امضا کرد و بیشترین سهم از دارایی خود را به مجموعه‌ای از جوایز، جوایز نوبل، اهدا کرد. بنا به خواسته نوبل یک بخش از این جوایز به «کسی که مهم‌ترین کشف یا اختراع در زمینه فیزیک را انجام داده باشد» اعطا می‌شود.

نوبل در وصیتنامه‌اش به جایزه فیزیک پیش از سایر جوایز اشاره کرد. در پایان قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از مردم، فیزیک را پیشروترینِ علوم می‌دانستند و شاید نوبل نیز چنین نگاهی به این علم داشت. پژوهش‌های خودش نیز ارتباطی تنگاتنگ با فیزیک داشت. از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۳ میلادی ۱۱۷ جایزه نوبل فیزیک به ۲۲۵ برنده اعطا شد.

جوان‌ترین برنده، لارنس براگ بود که ۲۵ سال داشت و به همراه پدرش جایزه فیزیک سال ۱۹۱۵ را دریافت کرد.

پیرترین برنده جایزه نوبل فیزیک آرتور اشکین بود که ۹۶ سال داشت. تاکنون پنج زن موفق به دریافت جایزه فیزیک شده‌اند؛ ماری کوری در سال ۱۹۰۳، ماریا گوپرت مایر در سال ۱۹۶۳، دونا استریکلند در سال ۲۰۱۸، آندره‌آ گِز در سال ۲۰۲۰، آن لوییلیه در سال ۲۰۲۳. جایزه نوبل فیزیک توسط فرهنگستان سلطنتی علوم سوئد اعطا می‌شود.

زمان اعلام اسامی برندگان جوایز نوبل ۲۰۲۴

دیروز، دوشنبه اسامی برندگان جایزه پزشکی نوبل اعلام شد و قرار است فردا چهارشنبه برنده جایزه شیمی نوبل اعلام شود.

قرار است برنده جایزه ادبیات روز پنجشنبه (دهم اکتبر، ۱۹ مهر) و برنده جایزه صلح روز جمعه (یازدهم اکتبر، ۲۰ مهر) معرفی شوند. روز دوشنبه (چهاردهم اکتبر، ۲۳ مهر) نیز برنده جایزه اقتصاد معرفی خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha