از اعلام رشته و مواد امتحانی ارشد ۱۴۰۴ تا انتصاب‌های جدید وزیر

تهران- ایرنا- انتصاب سرپرست دانشگاه پیام‌نور، پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان و معاون اداری وزیر علوم، برگزاری آئین معارفه دانشگاه ملی مهارت و دبیرکمیسیون یونسکو ایران، اعلام رشته‌ها و مواد امتحانی کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ و حذفیات کنکور سال آینده مهمترین رویدادهای هفته سوم مهرماه در حوزه آموزش عالی بود. 

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، تکاپو بین دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها وموسسات آموزشی در هفته سوم مهرماه ادامه داشت. در هفته گذشته لیست ۷۶ خدمت الکترونیکی توسط سازمان امور دانشجویان اعلام شد و معاون وزیر علوم از جبران عقب‌ افتادگی تحصیلی نودانشجویان خبر داد.

طی هفته گذشته سه انتصاب جدید در حوزه آموزش عالی رخ داد که طی آن سرپرست دانشگاه پیام نور و پارک و علم و فناوری سیستان و بلوچستان منصوب شدند و حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکم دیگری معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارتخانه متبوع خود را تغییر داد.

اختصاص طرح روی جلد مجله انجمن شیمی آمریکا به مقاله استاد صنعتی شریف و نویافته‌های پژوهشگران دانشگاه تهران برای پیشگیری از تب برفکی دو رویداد بین‌المللی بود که در میانه دوم مهرماه شاهد آن بودیم.

سخنگوی وزارت علوم مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه ملی مهارت و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران را برگزار کرد. وی همچنین از تشکیل میز اقتصاد آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد.

برگزاری نشست تخصصی احصاء و تبیین مفهوم مشارکت مردمی در آموزش عالی

در نخستین روز هفته نشست تخصصی احصا و تبیین مفهوم مشارکت مردمی در آموزش عالی در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار و در آن به چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی مشارکت مردمی در آموزش عالی ایران پرداخته شد.

در این نشست مدیرعامل اندیشکده موج تاکید کرد: وقتی از حکمرانی صحبت به میان می‌آید با سه لایه روبرو هستیم. در بخش دولتی نهادها و دستگاه‌های دولتی را داریم. در بخش خصوصی بازار نماینده آن است و در لایه سومی که بخش مردمی است؛ تشکل‌های مردمی و انجمن‌های علمی نماینده این گروه هستند.

مهدی هاشم زاده افزود: مشارکت عناصری که ذکر شد روند تحولی نظام حکمرانی را رقم می‌زند و اگر هر کدام از این لایه‌ها با مشکل مواجه شوند کارآمدی نظام را با مشکل روبرو می‌کنند. در سال‌های اخیر هم توجه به بخش مردمی توجه ویژه حکمرانان شده است فارغ از اینکه مدل کشورداری و حکمرانی آن‌ها به چه صورت است.

همچنین در این نشست کارشناسان آموزش عالی راهکارهای مشارکت مردم در این حوزه را بررسی و بیان کردند دولت باید نقش بسترسازی، مانع‌زدایی، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری داشته باشد و از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی در حکمرانی کشور استفاده کنند.

برگزاری ششمین پویش سرطان‌پستان در تهران و ۳ مرکز استان

رامین صرامی فروشانی رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی نیز روز شنبه گذشته (۱۴ مهر) در نشست تشریح ششمین پویش سراسری سرطان با اشاره به برگزاری ششمین پویش سراسری سرطان پستان همزمان با ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) گفت که این پویش امسال در استان تهران (جنوب تهران) و چهار مرکز استان؛ شامل خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان برپا شده و طی آن ۳۰ هزار زن غربالگری می‌شوند.

آسیه الفت بخش معاون آموزش و پژوهش پژوهشکده سرطان معتمد هم در این نشست گفت: در این پویش در فرهنگسراها برای آگاهی بخشی سرطان پستان برای زنان برنامه خواهیم داشت، در هفته نخست از ۲۱ مهرماه تا ۲۶ مهرماه در هشت منطقه مختلف شهرداری تهران از جمله ۱۰،۱۶،۲۰،۲۲،۶ معاینات رایگان اغاز می شود و این غربالگری تا سه هفته ادامه دارد. همچنین در صورت شناسایی، سونوگرافی و ماموگرافی و در صورت لزوم به جراح ارجاع داده می شود.

برگزاری اولین جلسه میز تخصصی سواد رسانه‌ای

اولین جلسه میز تخصصی سواد رسانه‌ای با توجه به اهمیت رسانه شنبه گذشته (۱۴ مهرماه) برگزار شد. ابراهیم شکرانی دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: میزهای تخصصی در رویکرد جدید وظیفه قرارگاهی دارند و در حوزه راه‌بینی، راهبردی، راهبری و راه‌سنجی باید عمل کنند.

ثبت‌نام متقاضیان امریه سربازی وزارت علوم آغاز شد

دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری روز شنبه اعلام کرد: ثبت‌نام در فراخوان جذب امریه سربازی وزارت علوم از ۱۴ مهرماه آغاز شده و تا ۲۰ مهرماه ادامه دارد. ثبت نام از میان دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری امریه سربازی است

۲۰ مهر؛ برگزاری آزمون‌های سردفتر ازدواج، تاسیس شرکت‌ حمل‌ونقل و تعیین‌ سطح مالیاتی

علی صدر معاون آزمون‌های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از برگزاری آزمون انتخاب سردفتر ازدواج و طلاق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، متقاضیان تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا سازمان راهداری و حمل‏ و‏نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی و تعیین سطح مأموران مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در روز جمعه (۲۰ مهر) خبر داد.

آزمون تعیین سطح مأموران مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در صبح روز جمعه ۲۰ مهر ماه در ۳۱ مرکز استان و آزمون انتخاب سردفتر ازدواج و طلاق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح روز جمعه ۲۰ مهر ماه با توجه به آمار ثبت نام کنندگان در ۲۶ مرکز استان برگزار خواهد شد.

سی و دومین آزمون تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا سازمان راهداری و حمل و ‏نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۳ در صبح روز جمعه ۲۰ مهر ماه منحصراً در شهر تهران برگزار خواهد شد.

از اعلام رشته و مواد امتحانی ارشد ۱۴۰۴ تا انتصاب‌های جدید وزیر

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین روز هفته با صدور حکمی، «مهدی پندار» را به عنوان «معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم» منصوب کرد.

مهدی پندار (متولد تهران، ۱۳۵۶) دارای دکترای اقتصاد پولی و مالی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران است که از سوابق مدیریتی و اجرایی مهم وی می‌توان به معاون اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان و مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران اشاره کرد.

انتصاب سرپرست دانشگاه پیام‌نور توسط وزیر علوم

همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی «محمدهادی امین ناجی» را به عنوان «سرپرست دانشگاه پیام‌نور» منصوب کرد.

محمدهادی امین ناجی دارای دکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه قم و عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور با مرتبه استادی است که حدود ۷۰ مقاله علمی چاپ شده در مجلات کشور و ۵ کتاب تألیفی و ترجمه در زمینه تخصصی خود دارد.

از سوابق اجرایی ناجی، می‌توان به معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام‌نور طی سال‌های ۱۳۹۷ - ۱۴۰۰ رئیس مرکز آزمون دانشگاه طی سال‌های ۱۳۸۷ - ۱۳۹۰، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام‌نور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رئیس مرکز پیام‌نور دانشگاه پیام نور مرکز ملایر طی سال‌های ۱۳۷۷ - ۱۳۸۰ و همچنین مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه اشاره کرد.

از اعلام رشته و مواد امتحانی ارشد ۱۴۰۴ تا انتصاب‌های جدید وزیر

اختصاص طرح روی جلد مجله انجمن شیمی آمریکا به مقاله استاد صنعتی شریف

طرح روی جلد شماره اخیر مجله ACS Chemical Neuroscience متعلق به انجمن شیمی آمریکا که از مجلات معتبر میان رشته‌ای در حوزه علوم اعصاب و شیمی است به مقاله گروه تحقیقاتی محمدرضا هرمزی‌نژاد، استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف اختصاص یافت.

این مقاله یکی از دستاوردهای پژوهشی پایان‌نامه رضا کوهسار دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته شیمی تجزیه دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف است که با همکاری افسانه اروجی محقق پسادکتری گروه تحقیقاتی هرمزی‌نژاد انجام شده است.

معرفی درمان نوآورانه بازسازی استخوان به همت دانشمندان ایرانی و بین‌الملل

در ادامه نتایج مطالعات مشترک بین‌المللی در حال اجرا بین پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دانشگاه شهید بهشتی، انستیتو پاستور ایران و دانشگاه داندی انگلستان به سرپرستی حسین شاهسوارانی، روش درمانی نوآورانه‌ای برای بازسازی آسیب‌های استخوانی با استفاده از پوشش نانوذرات اکسید منیزیم بر روی داربست نانوفیبری سلولزی طبیعی به کمک سلول‌های بنیادی معرفی شد.

لینک مقاله: https://doi.org/۱۰.۱۰۱۶/j.ijbiomac.۲۰۲۴.۱۳۶۳۰۳

امکان پذیرش بیماران خارجی در مرکز ناباروری ابن‌سینا فراهم شد

پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا اعلام کرد که مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر این مجموعه، با اخذ مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واحد بیماران بین‌الملل را به طور رسمی راه‌اندازی کرده است.

با اخذ مجوز رسمی از وزارت بهداشت مرکز ناباروری ابن سینا به عنوان مقصد معتبر درمانی در سطح بین‌الملل شناخته می‌شود و موجب جذب بیماران و تقویت صنعت گردشگری درمانی کشور خواهد شد. این امر در رشد اقتصادی کشور و معرفی ظرفیت‌های درمانی و پزشکی ایران به جهانیان کمک می‌کند.

عصر شعر «جاء نصرالله»؛ سوگنامه شاعران در عزای سید مقاومت

عصر شعر «جاء نصرالله»، روز دوشنبه ۱۶ مهرماه با حضور شعرای مطرح و شناخته‌شده در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و به منزله سوگواری ادبی شهید سیدحسن نصرالله برگزار شد. این نشست به همت معاونت فرهنگی‌اجتماعی دانشگاه تهران و با حمایت معاونت فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار شد.

علیرضا قزوه، ناصر فیض، مرتضی امیری اسفندقه، رضا اسماعیلی، افشین علا، احمد بابایی، رضا وحیدزاده، حامد عسگری، فاطمه عارف نژاد، علی داودی، مصطفی محدثی، محمود اکرامی فر، سعید حدادیان، عاطفه جوشقانیان، شهاب مهری و جواد محمدزمانی، عاطفه خرمی، نغمه مستشارنظامی، محمدحسین مهدویان و فاطمه نانی در این برنامه حضور داشتند و سروده‌های خود را خواندند.

محمدعلی مقدسیان راهبر سامانه قراردادهای دانشگاه آزاد شد

«محمدمهدی طهرانچی»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی «محمدعلی مقدسیان» را به عنوان «راهبر سامانه قراردادها» دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

مقدسیان از آذر ۱۴۰۱ به عنوان مدیرعامل خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) و عضو هیأت مدیره این خبرگزاری منصوب شده بود. وی همچنین مجری طرح بهبود تصویر ذهنی جامعه از دانشگاه و تقویت هویت بصری برند آن و مسئول راه‌اندازی و سرپرست دفتر مشترک دانشگاه و سازمان صداوسیما بود.

برگزاری نشست آخرین دستاوردها و پروژه‌ها در حوزه ماهواره

نشست آخرین دستاوردها و پروژه ها در حوزه ماهواره روز یکشنبه (۱۵ مهرماه) و همزمان با هفته جهانی فضا (۱۳ تا ۱۹ مهر) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور حسین سالاریه رئیس سازمان فضایی، علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

حسین سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در این نشست گفت: نگاه دولت به صنعت فضا، فقط نگاه اقتداری نیست، به عنوان یک صنعت راهگشا و راهبردی مطرح است و برای شتابگیری در آن علاوه بر تقویت دانشگاه‌ها باید از بخش خصوصی کمک بگیریم.

وی تاکید کرد: نگاه ما به صنعت فضایی این است که همه ظرفیت‌های موجود وارد بازار کار شوند؛ زیرا نیروی انسانی گنجی است که با ابتکار خود مسائل کشور را حل می‌کند. صنعت فضایی نیازمند کار نخبگان و دانشجویان است و ما موظف به تقویت آنها هستیم. شرکت های دانش بنیان خوبی ایجاد شدند و نگاه ما رو به جلوست، همچنین به دنبال طرح جدید در دانشگاه ها و ایجاد مسیری برای هسته‌های نخبگان فضایی هستیم.

علیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر در این نشست از مسئولان فضایی کشور خواست از ظرفیت موجود دانشگاه امیرکبیر در حوزه هوا فضا استفاده کنند؛ زیرا در شرایطی که کارشکنی ها برای پیشرفت فضایی وجود دارد، استفاده از ظرفیت موجود حداقل کاری است که باید انجام شود.

رشته‌ها و مواد امتحانی کارشناسی‌ارشد ۱۴۰۴ اعلام شد

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه‌ای رشته‌ها و مواد امتحانی آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد. عناوین رشته‌های امتحانی، گرایش‌ها و ضرایب دروس هر یک از مجموعه‌های امتحانی را در این پوشه پی‌دی اف بخوانید.

همچنین شرایط و ضوابط در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۴ اطلاع‌رسانی خواهد شد. با توجه به امکان اصلاح عناوین رشته‌ها تا زمان شروع ثبت‌نام، ملاک نهایی، اطلاعات درج شده در دفترچه راهنمای ثبت‌نام خواهد بود.

آزمون در صبح و عصر روز پنجشنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۳ و صبح روز جمعه سوم اسفندماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

عقب‌افتادگی تحصیلی نودانشجویان جبران خواهد شد

روح الله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سال تحصیلی دانشجویان جدید به دلیل اینکه نتایج نهایی کنکور دیرتر از سوی سازمان ملی سنجش اعلام می‌شود با تأخیر شروع خواهد شد. اما با تدابیری که دانشگاه‌ها دارند مشکلی در افت کیفیت آموزشی ایجاد نمی‌شود. در واقع انعطاف و اختیاری که به دانشگاه‌ها داده می‌شود کمک می‌کند این تأخیر را جبران کنند.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها با زحمتی که به اساتید خواهند داد اعم از برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانشجویان جدیدالورود عقب‌افتادگی تحصیلی این دانشجویان را حل کنند. همچنین طولانی‌تر شدن یک هفته‌ای ترم تحصیلی این دانشجویان از دیگر راهکارهای جبران عقب افتادگی تحصیلی نودانشجویان است.

از اعلام رشته و مواد امتحانی ارشد ۱۴۰۴ تا انتصاب‌های جدید وزیر

تشکیل میز اقتصاد آموزش عالی در وزارت علوم

سید احمدرضا خضری مشاور وزیر علوم روز یکشنبه (۱۵ مهرماه) در آیین معارفه مهدی پندار سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع این وزارت با اشاره به کسری بودجه همیشگی آموزش عالی گفت: برای غلبه بر این مشکل باید توزیع اعتبارات مطابق عدالت و اولویت های اصلی باشد.

به گفته وی وزیر علوم در راستای حل مشکلات مالی نسبت به ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی اقدام کرده است تا برای یافتن درآمدهای پایدار خارج از بودجه دولت مانند جذب کمک های خیّرین ، نهادها و سازمان‌های مردم نهاد فعالیت کند.

برگزاری آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه ملی مهارت

آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه ملی مهارت با حضور سیداحمدرضا خضری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، روز یکشنبه (۱۵ مهرماه) در سازمان مرکزی برگزار شد.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، لازمه تحقق اهداف دانشگاه ملی مهارت را آمایش نیازهای روز جامعه دانست و گفت: نیازهای ذی‌نفعان و مخاطبان شناسایی شده و توسعه کشور در بخش کارآفرینی برای دانشگاه ملی مهارت یک تکلیف تعریف شود.

«کتاب فصل»؛ طرح جدید باشگاه کتاب‌خوانی دانشجویان ایران

باشگاه کتاب‌خوانی دانشجویان ایران، طرح جدید «کتاب فصل»، (هر فصل یک کتاب، یک مسابقه) را از پاییز ۱۴۰۳ آغاز کرد. بر اساس این طرح هر فصل، کتاب‌هایی متناسب با نیازهای معرفتی و فکری دانشجویان کشور، معرفی و به مسابقه گذاشته می‌شود. هدف از طرح کتاب فصل ارتقای سطح معرفتی و اندیشه‌ای دانشجویان با رویکرد تفکر انتقادی است.

کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، نوشته شهید استاد مرتضی مطهری نخستین کتاب برگزیده این طرح در فصل پاییز برای دانشجویان سراسر کشور است. تعداد برگزیدگان متناسب با شمار شرکت‌کنندگان است و به ازای هر ۵۰ شرکت‌کننده ۳ برگزیده معرفی می‌شود.

آزمون مسابقه کتاب‌خوانی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، روز شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳ به‌صورت برخط (آنلاین) از ساعت ۹ تا ۲۴ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتاب‌خوانی دانشجویان ایران به نشانی BookRc.ir برگزار می‌شود.

انتشار شصت و ششمین شماره نشریه علمی بیماری‏‌های پستان

شصت و ششمین شماره نشریه علمی بیماری‏‌های پستان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، مربوط به پاییز ۱۴۰۳ منتشر شد. استقبال رشته‌های مختلف تخصصی علوم پایه، مهندسی و پزشکی و چاپ خلاصه تفصیلی (Extended Abstract) به زبان انگلیسی از نکات قابل توجه در نشریه بیماری‏‌های پستان است.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده مقالات می‌توانند به وب سایت www.ijbd.ir مراجعه کنند.

راستی‌سنجی رایانه‌ای و کشف آسیب‌پذیری‌های تجهیزات صنعتی در دانشگاه شریف

آزمایشگاه راستی‌سنجی رایانه‌ای تجهیزات صنعتی و سامانه‌های نهفته دانشگاه شریف با فعالیت در زمینه امنیت و کشف آسیب‌پذیری‌های تجهیزات صنعتی و موفقیت در کشف آسیب‌پذیری‌ها در تجهیزات، پروتکل‌ها و سامانه‌های کنترل صنعتی، به‌منظور ایجاد امنیت صنعتی کشور در این دانشگاه مشغول به فعالیت است.

قابلیت‌های این سامانه شامل استخراج و مشاهده تمامی ارتباطات موجود در ترافیک شبکه (صنعتی)، عدم استفاده از برنامه‌های متن باز از قبیل Snort و Suricata و توسعه از پایه توسط تیم توسعه‌دهنده‌ مجموعه، تشخیص پروتکل‌های ارتباطی مورد استفاده در شبکه تجهیزات هوشمند برق و مشترک با سایر صنایع، رویکرد تشخیص حملات مبتنی بر امضا و مبتنی بر ناهنجاری، امکان بهره‌گیری از قواعد تشخیص حملات مورد استفاده در سامانه‌های تشخیص نفوذ پرکاربرد در حوزه‌ فناوری اطلاعات، نمایش مبداء، مقصد، شدت و زمان وقوع حمله می‌شود.

جستارهایی در مورد زندگی شهری در شماره جدید «مطالعات شهر ایرانی‌اسلامی»

اداره نشریات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی پنجاه و سومین شماره (دوره چهاردهم پاییز ۱۴۰۳) از فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهر ایرانی اسلامی را منتشر کرد.

در این شماره‌ از نشریه یادشده ۶ مقاله به چاپ رسیده است. علاقه مندان می توانند جهت دریافت فایل های مقالات این شماره به این لینک مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه آزاد: به دنبال خیزش علمی با نگاه حل مساله هستیم

نخستین نشست تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی روز دوشنبه (۱۶ مهر) با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از رؤسای دانشکدگان و مدیران گروه‌های کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سالن ۹ دی سازمان مرکزی برگزار شد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به توانایی‌های این دانشگاه گفت: به دنبال خیزش جدید علمی با نگاه تفوق علمی و حل مسأله هستیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه بر تدوین سند جامع در حوزه هنر انقلاب تاکید کرد

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضای انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس دیدار کرد. وی در این دیدار عنوان کرد: با گذشت بیش از ۴۰ سال در حوزه هنر انقلاب و به‌ویژه دفاع مقدس بسیار کم‌کاری کرده‌ایم. سندهای راهبردی تاامروز در حوزه‌های مختلف هنری، مانند موسیقی و صنایع دستی، تدوین شده‌ اما سندی جامع در حوزه هنر انقلاب، به‌خصوص عکاسی دفاع مقدس، هنوز تدوین نشده است. لازم است این کار به‌سرعت انجام شود و عکاسی دفاع مقدس به‌عنوان بخشی از سند هنر انقلاب اسلامی تدوین شود.

از اعلام رشته و مواد امتحانی ارشد ۱۴۰۴ تا انتصاب‌های جدید وزیر


برگزاری رویداد «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل» با حضور ۱۵ دانشگاه

دومین دوره رویداد علمی شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده با موضوع غزه، با حضور دکتر شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی جمعی از استادان، مدیران و دانشجویان دانشگاه و ۱۷ تیم از ۱۵ دانشگاه ها در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

مجیدرضا مومنی دبیر این رویداد گفت که در دومین دوره رویداد علمی «شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحده با موضوع غزه»، ۱۷ گروه از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور دارند که از این تعداد ۹ گروه از دانشگاه‌های خارج از تهران و ۸ گروه نیز از دانشگاهای تهران هستند. این رویداد محفلی است که ضمن کمک به دستگاه دیپلماسی در راستای سیاست‌های خارجی، فرصتی برای دانشجویان به منظور آموختن بیشتر و آشنایی با سازکار و عملکرد نهاد مهم شورای امنیت فراهم می‌کند.

علوم و تحقیقات میزبان «صدرا» شد

دومین رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه و راه‌ اشتغال) ۱۶ تا ۱۸ مهر با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت از صاحبان صنایع و متخصصان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.

رویداد صدرا به همت معاونت آموزشی و مهارتی واحد علوم و تحقیقات و با هدف ارتباط موثر میان دانشگاه، صنعت و پاسخ به مسائل روز کشور، در محورهای ایجاد اشتغال همزمان تحصیل، معرفی شرکت های فعال در حوزه صنایع و شناسایی فرصت های شغلی فعالیت می‌کند.

از اعلام رشته و مواد امتحانی ارشد ۱۴۰۴ تا انتصاب‌های جدید وزیر

برگزاری مراسم تکریم و معارفه دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران

مراسم تکریم و معارفه دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، روز سه شنبه (۱۷ مهرماه) با حضور احمدرضا خضری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم در دفتر دبیرکل کمیسیون ملی برگزار شد.

احمدرضا خضری مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تلاش برای شناساندن فرهنگ و هویت ملی در سطح بین‌الملل از مهمترین وظایف کمیسیون ملی یونسکو در ایران است.

کارگاه معرفی مجلات خارجی معتبر در رشته الهیات برگزار می‌شود

مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اعلام کرد که با توجه به نیاز پژوهشگران به آشنایی با مجلات معتبر خارجی، کارگاه معرفی مجلات خارجی معتبر در رشته الهیات برگزار می‌شود و در این دوره روش‌های جستجو و دسترسی به مقالات علمی از پایگاه‌های داده معتبر آموزش داده خواهد شد.

این دوره تخصصی به منظور ارتقای دانش پژوهشگران و دانشجویان در حوزه الهیات، در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۳ آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود. همچنین در این دوره به مدت هشت ساعت با تدریس سید مجید نبوی، با تخفیف ۲۰ درصدی برای دانشجویان و شرکت‌کنندگان دوره‌های دانشجو - معلم سازمان قرآنی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این دوره می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه رویش به نشانی qurani.jdereg.ir مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن‌های ۱۵_۶۷۶۱۲۲۱۳ تماس گرفته و یا از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی به نشانی education_isqa@ ارتباط برقرار کنند.

معرفی ۶۴ مدال‌آور بین‌المللی برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌ها

ابراهیم علی دوست مدیر کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان طی توضیحاتی درخصوص ادامه تحصیل مدال آوران بین‌المللی اظهارداشت: بر اساس آمار اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان، در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ، تا کنون تعداد ۸۵ نفر جهت تشکیل پرونده و اعلام نظر به این سازمان مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: ین قهرمانان به تفکیک مقطع تحصیلی، به ترتیب در مقطع کارشناسی تعداد ۷۲ نفر، در مقطع ارشد تعداد ۱۱ نفر و در مقطع دکتری تعداد ۲ نفر بوده‌اند که در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گرفتند و نهایتا ۶۴ نفر جهت ادامه تحصیل به سازمان ملی سنجش و ارزیابی نظام علمی کشور و دانشگاه‌های متقاضی معرفی شدند. از جمله افرادی که بر اساس این آیین نامه معرفی شده‌اند می‌توان به علی نادعلی نجف آبادی در رشته تکواندو، مهدی الفتی در رشته ژیمناستیک و ترانه احمدی در رشته اسکیت، زهرا کیانی در رشته کاراته، نازنین فاطمه عیدیان در رشته دوومیدانی و زهرا باقری در رشته ووشو اشاره کنیم.

به گفته این مقام مسئول بر اساس آیین نامه اجرایی پذیرش قهرمانان، شرایط ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی «کارشناسی ارشد و دکتری» ، تنها شامل مدال آوران بازی های المپیک و بازی‌های آسیایی می‌شود که در زمان احراز مقام، دانشجو یا دارای مدرک کارشناسی باشند.

فراخوان دومین جشنواره جایزه ملی پروفسور وقار

دبیرخانه دومین جشنواره جایزه ملی پروفسور وقار؛ پدر دانش مهندسی متالورژی و مواد ایران، فراخوان ثبت‌نام شرکت دانشجویان و صنعت‌گران حوزه متالورژی و مواد را منتشر کرد. این رویداد ملی با هدف گرامی‌داشت نام و یاد زنده‌یاد مرحوم پروفسور «رامز وقار» و ارج نهادن به فعالیت‌های علمی، پژوهشی و صنعتی وی برگزار می‌شود.

دانشجویان و صنعت‌گران فعال و علاقه‌مند شرکت در این جشنواره می‌توانند برای ثبت‌نام به لینک https://meteng.ut.ac.ir/ مراجعه و برای ارسال مدارک اقدام کنند. مهلت ارسال آثار از طریق وب‌سایت دانشکده مهندسی متالورژی و مواد تا ۱۵ بهمن‌ماه امسال تعیین شده است.

رئیس مؤسسه فرهنگی زینبیه معصومه (س) دانشگاه آزاد منصوب شد

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی علی سروری مجد را به عنوان رئیس و عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی زینبیه‌ معصومه (س) دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

مجتمع فرهنگی آموزشی زینبیه معصومه (س) ویژه آموزش علوم اسلامی از هشتم مهر گذشته با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عاصمه قاسمی مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده افتتاح شد.

نویافته‌های پژوهشگران دانشگاه تهران برای پیشگیری از تب برفکی

آزمایش‌های تازه پژوهشگران دانشگاه تهران، نشان از اثربخشی نوع خاصی از پروتئین (سیستم CRISPR-Cas) در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی دام از جمله تب برفکی دارد.

پژوهش تازه محمدرضا بختیاری‌زاده استاد دانشگاه تهران با همکاری عدنان اسدبیگی، دانش‌آموخته دانشگاه تهران، آرش قلیان‌چی لنگرودی و حسین اسماعیلی، اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و پژوهشگران دیگری از دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه زوریخ سوئیس، بر جست‌وجوی راه‌های نوینی برای مقابله با تب برفکی متمرکز است.

دستاوردهای این پژوهش، به تازگی از سوی الزویر در نشریه مولکول‌درمانی نئوکلید اسید Molecular Therapy Nucleic Acid منتشر شده و از مسیر پیوند زیر یافتنی است:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S۲۱۶۲۲۵۳۱۲۴۰۰۱۲۲۷?via%۳Dihub

باز مهندسی ۷۶ خدمت الکترونیکی در سازمان امور دانشجویان

مصطفی صالحی مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان گفت: ۷۶ خدمت الکترونیکی حوزه دانشجویی در سازمان امور دانشجویان توسعه و باز مهندسی شده است.

متقاضیان برای دریافت فهرست خدمات الکترونیکی «غیرحضوری» سازمان امور دانشجویان باید به میز خدمت این سازمان به نشانی saorg.ir مراجعه کنند.

نتایج یازدهمین آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی اعلام شد

مرکز آزمون جهاد دانشگاهی هم‌زمان با اعلام نتایج یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی، اعلام کرد که دوازدهمین دوره این آزمون استخدامی، در دهه اول آذر برگزار می‌شود. زمان تقریبی آزمون جهت آگاهی و آمادگی لازم داوطلبان به این صورت است که ثبت‌نام از متقاضیان جدید و امکان ویرایش اطلاعات داوطلبان قبلی ابتدای آبان ۱۴۰۳، صدور کارت ورود به جلسه هفته اول آذر ماه ۱۴۰۳ و برگزاری آزمون دهه اول آذرماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

نتایج نهایی یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی «مشاغل مربوط به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» توسط مرکز آزمون جهاد دانشگاهی اعلام شد. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به پروفایل خود در بخش اعلام نتایج نهایی، کارنامه نهایی خود را مشاهده کنند. زمان و مکان برگزاری دیگر مراحل استخدامی از طرف دستگاه مربوطه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

از اعلام رشته و مواد امتحانی ارشد ۱۴۰۴ تا انتصاب‌های جدید وزیر

مهری رجایی سرپرست پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «مهری رجایی» را به عنوان «سرپرست پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان» منصوب کرد.

مهری رجایی دانش‌آموخته دکترای کامپیوتر نرم‌افزار، عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با مرتبه استادیار است که در دوره دکترا دانشجوی دانشجوی ممتاز دانشگاه علم و صنعت بوده است. وی پیش از این رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیک دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده است.

بالاترین حقوق در آمریکا متعلق به متخصصان علوم انسانی است

سعیدرضا عاملی رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی روز سه‌شنبه (۱۷ مهرماه) با حضور در جمع روسای گروه های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اذعان به اینکه، امروز در دبیرستان‌ها، رشته‌های علوم انسانی اولویت نخست دانش‌آموزان نیست، گفت: این در حالی است که در آمریکا بالاترین حقوق‌ها متعلق به متخصصان علوم اجتماعی و انسانی است و این از نقش اساسی این علم در تمام حوزه‌ها حکایت دارد.

وی با اشاره به اینکه آمار اشتغال رشته های مختلف نگران کننده است،‌گفت که تنها ۲۸ درصد از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در آزمون‌ها کد رشته تعریف شده دارند و ۷۲ درصد بدون کد مانده‌اند. این مشکل در رشته‌های تجربی نیز وجود دارد، به‌طوری‌که تنها ۴۲ درصد از رشته‌های حوزه علم تجری کد رشته تعریف شده دارند.

۸۰ درصد دانشجویان هر روز شبکه‌های مجازی را رصد می‌کنند

طبق گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۷۹.۵ درصد دانشجویان هر روز برای گذران اوقات فراغت، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی را رصد می‌کنند، میانگین حضور آنها در این شبکه‌ها حدود چهار ساعت در روز است و تلگرام و اینستاگرام، محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان دانشجویان ایرانی هستند.

در این نظرسنجی با ۲ هزار و ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در سراسر کشور ‏مصاحبه حضوری انجام شده است که ۴۷ درصد آنها را دانشجویان مرد و ۵۳ درصد را دانشجویان زن تشکیل می‌دهند.

حدود ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، در رده سنی ۱۸تا ۲۲ سال هستند، نزدیک به ۳۴ درصد آنها در رده سنی ۲۳ تا ۲۷ سال قرار دارند و حدود ۱۷ درصد آنها بالای ۲۸ سال، سن دارند.

نزدیک به ۶۱ درصد دانشجویان حاضر در این نظرسنجی، در مقطع کارشناسی، ۲۹ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ درصد در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

از اعلام رشته و مواد امتحانی ارشد ۱۴۰۴ تا انتصاب‌های جدید وزیر

۷۳ درصد دانش‌آموخته‌های دانشگاه علمی‌کاربردی شغل پایدار دارند

حسین بلندی رئیس دانشگاه علمی کاربردی روز چهارشنبه (۱۸ مهرماه) و در نشست خبری به مناسب سی و سومین سالگرد تاسیس این دانشگاه، با اشاره به آمار اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان گفت: ۷۳ درصد دانش‌آموخته‌ها در این دانشگاه شغل پایدار دارند؛ در حالیکه آمار ۹۳ درصدی وزارت کار مربوط به دانش‌آموخته‌های دارای شغل است و نه شغل پایدار.

نخستین همایش «الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری» برگزار می‌شود

غلامرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه (۱۸ مهرماه) در نشست خبری همایش ملی الگوی حکمرانی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری نخستین همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری همزمان با چهل‌سالگی تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذر ماه جاری خبر داد.

فهرست حذفیات کنکور ۱۴۰۴ منتشر شد

نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. زمان ثبت نام در نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ در روزهای ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۳ تعیین شده است. همچنین نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ در روزهای ۵ و ۶ تیرماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. ثبت نام در نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ در نیمه دوم اسفندماه ۱۴۰۳ انجام می‌گیرد.

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور فهرست منابع و حذفیات آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را منتشر کرد. فهرست دروس و کتاب‌های منبع سوالات آزمون اختصاصی سراسری سال ۱۴۰۴ (نوبت اول و دوم) از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در این پیوند در دسترس است.

۲۱ مهرماه مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رئیس جمهور

احمدرضا خضری مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارشنبه گذشته اعلام کرد: مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳ _ ۱۴۰۴، با حضور رئیس جمهور، صبح روز شنبه ۲۱ مهرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha