توافق دهلی‌نو و مالدیو برای تقویت امنیت دریایی در اقیانوس هند

تهران- ایرنا- قرارداد مشارکت جامع اقتصادی و امنیت دریایی میان هند و مالدیو به تصویب رسید و دو کشور برای تقویت امنیت دریایی در اقیانوس هند توافق کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری اخبار بین المللی آسیا، نارندرا مودی نخست وزیر هند و محمد مویزو رئیس جمهور مالدیو، روز گذشته (دوشنبه به وقت محلی) گفت‌وگوهای دوجانبه گسترده ای را با هدف ایجاد یک مشارکت اقتصادی و افزایش امنیت دریایی جامع برگزار کردند.

سران دو کشور با تاکید بر چالش های مشترک در منطقه اقیانوس هند، توافق کردند همکاری های دریایی و امنیتی را افزایش دهند و هند متعهد شد متخصصان این حوزه را به مالدیو معرفی و قابلیت‌های مشترک دفاعی را تقویت کند.

هند توافق کرد در اقدامات مشترک برای کمک به مالدیو برای مقابله با تهدیدات دریایی سنتی و غیرسنتی مشارکت کند؛ این تهدیدات شامل دزدی دریایی، ماهیگیری غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر و تروریسم در منطقه اقتصادی انحصاری مالدیو است.

بر اساس این توافق هند متعهد شد اقدامات لازم برای تکمیل به موقع پروژه بندر «اکاتا» متعلق به نیروی دفاع ملی مالدیو (MNDF) را صورت دهد. هند یک ساختمان پیشرفته برای وزارت دفاع مالدیو (MoD) در ماله خواهد ساخت.

امضای اخیر منشور کنفرانس امنیتی کلمبو (CSC)، با هند و مالدیو به عنوان اعضای موسس، تعهد متقابل آنها را برای تضمین منطقه ای امن و صلح آمیز در اقیانوس هند تقویت کرده است.

توافق دهلی‌نو و مالدیو برای تقویت امنیت دریایی در اقیانوس هند
نارندرا مودی نخست وزیر هند و محمد مویزو رییس جمهور مالدیو

فراتر از همکاری دفاعی، هند همچنین ابتکاراتی را برای ترویج توسعه به رهبری زنان برای بانوان کارآفرین مالدیو و ایجاد یک مرکز رشد-شتاب دهنده استارت‌آپ در مالدیو برای پرورش ظرفیت جوانان و تقویت اقتصاد این کشور جزیره‌ای آغاز خواهد کرد.

مودی در این دیدار خاطرنشان کرد: هند نزدیک ترین همسایه و دوست نزدیک مالدیو است در حالی که مالدیو هم در سیاست «اول همسایگی» و هم در چشم انداز« امنیت دریایی» هند (موسوم به SAGAR) جایگاه مهمی دارد. هند همیشه نقش اولین پاسخ دهنده را برای مالدیو بازی کرده است.

به گزارش ایرنا از زمان به قدرت رسیدن مویزو در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) ، روابط بین ماله و دهلی‌نو تیره شده است، مویزو بی درنگ پس از تصدی این سمت، سفر به ترکیه و چین را در دستور کار قرار داد؛ سفر او به چین در ماه ژانویه به عنوان ابراز انزجار از هند تلقی شد زیرا سران قبلی مالدیو پس از نشستن بر منصب ریاست جمهوری برای اولین بار به دهلی سفر می‌کردند.

مویزو همچنین به هند ضرب الاجل داد تا حدود ۸۰ سرباز مستقر در مالدیو را از این خارج کند. دهلی‌نو در پاسخ گفت: نیروهای این کشور برای نگهداری و بهره برداری از دو بالگرد نجات و شناسایی و یک هواپیمای دورنیر (Dornier) که سال‌ها پیش به ماله اهدا شده بود، در آنجا مستقر بودند. در پایان، هر دو کشور توافق کردند تا برای بهره برداری از هواپیماها سربازان را با کادر فنی غیرنظامی هند جایگزین کنند.

برخی از تصمیمات مویزو به عنوان راهی برای کاهش نفوذ دهلی و ایجاد روابط نزدیکتر با رقیب هند یعنی چین تلقی می‌شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha