۴۲ اردوی جهادی دامپزشکی در ۷۰ روستای گیلان برگزار شد

رشت - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: ۴۲ اردوی دامپزشکی در ۷۰ روستا طی یک سال اخیر در این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر هادی بابایی روز سه‌شنبه به مناسبت هفته دامپزشکی در نشست خبری اظهار کرد: در اجرای این اردو ۱۲ هزار و ۸۵۰ راس بدن دام و ۱۷ هزار و ۹۷۷ مترمربع جایگاه سمپاشی؛ ۲۰ هزار و ۶۱۱ راس دام سبک و سنگین و ۸۹ هزار و ۵۸۶ قطعه طیور بومی واکسینه شدند.

وی بیان کرد: ویزیت رایگان هزار و ۲۷۰ راس دام و برگزاری ۳۴ دوره کلاس آموزشی از دیگر خدمات در برگزاری اردوهای جهادی است و در مجموع ۷۵ همکار دولتی در اجرای این اردوها همکاری کردند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان اضافه کرد: برگزاری اردوهای جهادی در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی و با هدف پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دامی و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به منظور حفظ سرمایه های دامی در روستاهای گیلان از دیگر خدمات دامپزشکی استان است.

وی در ادامه با تشریح سایر فعالیت‌های دامپزشکی گیلان در یک سال اخیر گفت: در این مدت سه میلیون و ۴۹ هزار و ۵۳۰ نوبت سر گوسفند و بز، یک میلیون و ۶۳ هزار و ۲۹۵ نوبت سر گاو و گوساله، ۴۴ هزار و ۴۵۶ قلاده سگ و ۳۷ هزار و ۵۹۲ راس گاو و گوساله علیه بیماری‌ها مایه کوبی شدند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان بیان کرد: ۳۹۸ هزار و ۶۰۵ نوبت سر سمپاشی بدن دام و ۸۱۱ هزار و ۲۷ متر سمپاشی جایگاه پرورش دام انجام شده است.

وی اضافه کرد: ۳۱۰ مورد بازدید از واحدهای پرورشی طیور، ۱۴ هزار و ۱۰۰ مورد نمونه‌برداری از واحدهای پرورشی طیور، ۲۸ بازدید از واحدهای جوجه کشی، توزیع واکسن نیوکاسل، معدوم‌سازی طیور، اجرای طرح پایش تابستانه، مراقبت بیماری آنفلوآنزا، نمونه برداری زنبور عسل و کرم ابریشم از فعالیت های انجام شده اداره بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم در این مدت است.

بابایی بیان کرد: همچنین در این مدت هزار و هشت مورد بازدید و پایش از مزارع سردابی، گرمابی، خاویاری، زینتی و دریایی، ۸۸ مورد مراقبت فعال و سه هزار و ۵۵۰ قطعه نمونه برداری از این مزارع انجام شده‌است.

۴۵۰ پروانه بهره‌برداری اماکن بهداشتی دامی در گیلان صادر شد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی گیلان نیز با تشریح فعالیت‌های این مجموعه گفت: در نیمه نخست امسال، ۴۵۰ پروانه بهره‌برداری اماکن بهداشتی دامی در گیلان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ مورد کمتر است.

دکتر بهرام واله نیز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نیمه نخست امسال، ۸۵۰ گواهی بهداشتی اماکن دامی روستایی از سوی سازمان نظام دامپزشکی گیلان صادر شده‌است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری، حدود ۹۰۰ پروانه بهره‌برداری اماکن دامی در استان صادر شود که ۱۰۰ مورد کمتر از سال گذشته است.

واله بیان کرد: تمدید پروانه اماکن بهداشتی دامی از سال ۱۳۹۳، صدور و تمدید این مکان‌ها از سال ۹۵ و از ۱۳۹۹ صدور پروانه‌ها و گواهینامه‌های بهداشتی روستایی به نظام پزشکی واگذار شده‌است.

وی بیان کرد: بر این اساس تاکنون هفت هزار و ۲۰۰ مورد پروانه بهره‌برداری از اماکن دامی (صنعتی و نیمه صنعتی) صادر شد که از این تعداد حدود چهار هزار و ۱۰۰ مورد اماکن دامی روستایی است.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان نظام دامپزشکی با ۴۵ هزار عضو در کشور بزرگترین تشکل خصوصی است اضافه کرد: یک هزار و ۲۵۴ نفر در گیلان عضو این سازمان از کارت فعال برخوردارند و چیزی در همین حدود کارت فعال ندارند.

۱۴ تا ۲۰ مهر هفته دامپزشکی نام گرفته‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha