کوبا به‌طور رسمی برای پیوستن به بریکس درخواست داد

تهران- ایرنا- کوبا به‌طور رسمی برای پیوستن به «بریکس» (ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان) به‌عنوان «کشور شریک» درخواست داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، کارلوس ام پِرِیرا (Carlos M. Pereira) مدیرکل امور دوجانبه وزارت امورخارجه کوبا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: کوبا به طور رسمی با ارسال نامه‌ای به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه که ریاست دوره ای این گروه را بر عهده دارد، برای عضویت در بریکس به عنوان «کشور شریک» درخواست کرده است.

این مقام کوبایی، بریکس را به عنوان «یک بازیگر کلیدی» که در حال تثبیت خود «در ژئوپلیتیک جهانی و امید برای کشورهای جنوب» ارزیابی کرد.

به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، ویکتور کورونِلی سفیر روسیه در کوبا نیز از حضور میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا در اجلاس آتی بریکس که ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (یکم تا سوم آبان) در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود، خبر داده است.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس، در کازان میزبان نشست سران کشورهای عضو این گروه است. بر اساس اعلام سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، سران بیش از ۳۰ کشور حضور خود در نشست کازان را تایید کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ ماه ۱۴۰۲) به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس پیوسته است.

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، چین، هند و روسیه تاسیس شد؛ آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ و کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، اتیوپی و ایران در سال ۲۰۲۴ به این گروه پیوستند.

این گروه ۳۴ درصد از قلمرو و ۴۵.۲ درصد از جمعیت کره زمین و ۳۶.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha