میانمار پس از سه سال به نشست آسه‌آن نماینده می‌فرستد

تهران- ایرنا- میانمار که پس از کودتای نظامی در سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) از حضور در نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) منع شده بود، برای نخستین بار در سه سال گذشته به این اجلاس نماینده می‌فرستد.

به گزارش ایرنا، یک منبع دیپلماتیک امروز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: در حالی که حکومت نظامی میانمار برای سرکوب جنگ داخلی در این کشور تلاش می کند، برای اولین بار در سه سال اخیر نماینده‌ای را به نشست منطقه ای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) اعزام خواهد کرد.

سران آسه‌آن روز چهارشنبه در لائوس دیدار می کنند و درگیری در میانمار یکی از موضوعات اصلی این نشست خواهد بود. اگرچه بیش از سه سال تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای این بحران تاثیری نداشته است.

آسه‌آن رهبران حکومت نظامی میانمار را در پی کودتای فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) از نشست‌های خود منع کرد و ژنرال‌های حاکم از اعزام «نمایندگان غیرسیاسی» خودداری کردند اما یک دیپلمات از آسیای جنوب شرقی گفت: میانمار به عنوان یکی از ۱۰ کشور عضو آسه‌آن، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه را به عنوان نماینده خود به نشست سه روزه در وینتیان پایتخت لائوس فرستاده است.

حکومت نظامی میانمار هفته‌ها پس از به دست گرفتن قدرت، با طرح «اجماع پنج ماده‌ای» با هدف بازگرداندن صلح موافقت کرد اما سپس آن را نادیده گرفت و به سرکوب خونین مخالفان حکومت خود پرداخت.

مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامی در آوریل ۲۰۲۱ در نشست اضطراری آسه‌آن درباره بحران شرکت کرد اما از آن زمان این بلوک از دعوت او به گردهمایی‌های منظم خودداری کرده است.

این اقدام ۲ هفته پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش دعوت‌نامه‌ای بی‌سابقه برای گفت‌وگو با هدف پایان دادن به درگیری صادر کرد که هزاران کشته و میلیون‌ها نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

آخر هفته گذشته، اندونزی میزبان مذاکراتی در مورد مناقشه میانمار با حضور نمایندگان آسه‌آن، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و همچنین گروه های متعدد ضد حکومت نظامی این کشور بود.

اندونزی، مالزی و فیلیپین پیشتاز درخواست‌ها برای اقدام شدیدتر علیه حکومت نظامی میانمار هستند و تایلند، به عنوان کشور میزبان که به طور منظم میزبان هزاران نفر از مردمی است که از درگیری فرار می کنند و مذاکرات دوجانبه خود را با حکومت نظامی انجام داده است، واکنش موثرتر آسه‌آن را خواستار شد.

چین، متحد کلیدی میانمار، که روز پنجشنبه به نشست ملحق خواهد شد، می‌خواهد توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها در مرزهای خود ببیند، هرچند اصرار دارد در «امور داخلی» کشورها دخالت نخواهد کرد.

دریای جنوبی چین یکی دیگر از موضوعات کلیدی سران آسه‌آن پس از ماه ها درگیری خشونت آمیز بین کشتی های چینی و فیلیپینی در این آب‌راه مورد مناقشه خواهد بود.

علاوه بر آسه‌آن و چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و کانادا نیز در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، میانمار از زمان کودتای ۲۰۲۱ در بحران گرفتار شده است و دست کم ۲ میلیون نفر به دلیل جنگ و آنچه که گروه‌های حقوق بشری آن را «استفاده بیش از حد از زور و جنایات گسترده علیه غیرنظامیان» توسط حکومت نظامی می‌خوانند، آواره شده‌اند.

کشورهای عضو ائتلاف جنوب شرق آسیا، موسوم به آسه‌آن، به کانون توجه قدرت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند؛ رویدادهای اخیر جهان، موقعیت ژئوپلتیک این منطقه را به دلیل قرار گرفتن در میان آسیا و اقیانوسیه، در قلب اقیانوس هند و اقیانوس آرام، اهمیت بیشتری بخشیده است.

آسه‌آن، مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که هشت اوت سال ۱۹۶۷ (۱۷ مرداد ۱۳۴۶) توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند.

کشورهای آسه‌آن با جمعیت قابل توجه و ثبات نسبی خود، منطقه ای سرشار از منابع لازم برای رشد اقتصادی و سودآوری محسوب می‌شوند.

نشست سران، مجمع بین المجالس آسه‌آن (AIPA)، نمایندگان شورای مشورتی تجاری آسه آن (ASEAN-BAC) و نمایندگان جوانان آسه آن، هشتم تا یازدهم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۷ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳)، تحت عنوان «آسه‌آن: افزایش اتصال و انعطاف پذیری» برگزار می شود.

بیست و چهارمین نشست شورای جامعه اقتصادی آسه‌آن (AEC)، مجمع سرمایه‌گذاری آسه‌آن، نشست وزرای خارجه آسه‌آن و همچنین بیست و هشتمین نشست شورای جامعه سیاسی-امنیتی آسه‌آن (APSC) نیز پیش از اجلاس اصلی برگزار خواهد شد.

سی و پنجمین نشست شورای هماهنگی آسه آن (ACC) و اجلاس تجاری و سرمایه گذاری آسه آن هفتم تا هشتم اکتبر (۱۶ تا ۱۷ مهر)، برپا می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha