اشتغال و مناسب‌سازی اماکن، دغدغه‌های اصلی روشندلان دامغان

سمنان - ایرنا - مدیرعامل انجمن و رییس جامعه نابینایان دامغان گفت: مناسب‌سازی معبرها و خدمات شهری و اشتغال، ۲ خواسته اساسی افراد دارای آسیب بینایی است.

فاطمه نوری‌رومنان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهای عصای سفید افزود: بیش از ۲۰۰ نفر در شهرستان دامغان دچار آسیب‌های بینایی هستند که دغدغه مشترک با دیگر روشندلان نقاط مختلف استان سمنان و کشور در زمینه اشتغال و مناسب‌سازی دارند.

وی ادامه داد: حفظ کرامت انسانی افراد دچار آسیب‌های بینایی با مناسب‌سازی اماکن و تامین اشتغال رابطه مستقیم دارد و انتظار می‌رود تحقق این خواسته‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: افراد دچار آسیب‌های بینایی در شهرستان دامغان به دلیل‌های مختلف از جمله بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی، حوادث و آثار دفاع مقدس و جانبازی است.

این مدرس دانشگاه گفت: تعداد زیادی از افراد دارای آسیب‌های بینایی در دامغان دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند که می‌توان از توانایی آنان در بخش‌های مختلف از جمله دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد.

رعایت اصل ماهی‌گیری به جای دادن ماهی درباره نابینایان

نوری رومنان با بیان اینکه کم‌بینا است، ابراز کرد: هدی و حسنا خواهران دوقلوی دامغانی دچار آسیب بینایی و حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم هستند و این موضوع نمونه‌ای از توانمندی‌های این قشر از جامعه است.

وی بیان کرد: افراد روشندل که مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی دارند، می‌توانند در مسوولیت کاربر پاسخ تلفن نقش‌آفرینی کنند.

این حقوقدان تاکید کرد: نشاط، حفظ عزت نفس و کرامت انسانی، مهمترین مسایل در حوزه افراد دارای آسیب‌های بینایی به شمار می‌رود و برای پاسخ به این نیازها ضرورت دارد به جای ماهی دادن، ماهیگیری به آنان آموخته شود.

مدیرعامل انجمن و رییس جامعه نابینایان دامغان گفت: توانمندی‌سازی معلولان حکم آموزش ماهیگیری به آنان دارد و انتظار می‌رود این راهبرد بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

پانزدهم اکتبر مطابق با بیست و چهارم مهر ۱۴۰۳ روز جهانی نابینایان (روز جهانی عصای سفید) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha