شهردار منطقه ۱۲: بیش از ۳۰۰ بنای تاریخی در محدوده بازار بزرگ تهران قرار دارد

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار منطقه ۱۲ تهران گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ بنای تاریخی ارزشمند در محدوده این منطقه از تهران قرار دارد که عمده آنها در پهنه بازار واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید رضا انارکی در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی ارزشمند در منطقه بازار بزرگ تهران در جمع خبرنگاران افزود: اقدامات خوبی بویژه در سال جاری در زمینه نگهداشت و مرمت این بناهای ارزشمند تاریخی انجام شده و مصوبه شورای ششم در این زمینه بسیار راهگشا بوده است.

وی اظهار کرد: تامین اعتباری که برای بازسازی و مرمت ساختمان این بناها لازم است نه در توان میراث فرهنگی است و نه در توان مدیریت شهری، بنابراین نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم در نگهداشت هر چه بهتر این بناهای ارزشمند اقدام کنیم.

انارکی با بیان اینکه باید همه دستگاه‌ها و متولیان امر و نه فقط مدیریت شهر و میراث فرهنگی در زمینه احیا و نگهداشت آثار و بناهای ارزشمند تاریخی شهر تهران باید کمک کنند، گفت: با همکاری همه دستگاه‌ها بطور قطع شاهد مشارکت بیشتر احیاگران خواهیم بود و به نظرم دولت نیز تکلیف ویژه‌ای دارد و برای افرادی که اقدام به مرمت و نگهداشت این بناهای ارزشمند می‌کنند باید مولفه‌ها و امتیازات مثبتی قائل شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر مدیریت شهری برای مالکان بناهای تاریخی امتیازاتی ویژه‌ای قائل شده بطوریکه از این افراد عوارض ساخت پارکینگ در این بناها اخذ نمی‌کند و حتی ۲۰ مترمربع هم اجازه ساخت اضافه متراژ به آنها داده می‌شود.

شهردار منطقه ۱۲: بیش از ۳۰۰ بنای تاریخی در محدوده بازار بزرگ تهران قرار دارد

مرمت ۱۰ خانه تاریحی تا پایان سال تمام می‌شود

شهردار منطقه ۱۲ تهران از بهره‌برداری مرمت ۱۰ خانه تاریخی در این منطقه تا پایان سال جاری خبر داد و اضافه کرد: این اقدام با همکاری احیاگران بافت تاریخی انجام شده و قرار است فضای بی دفاع گذشته را به نقطه قوت برای مدیریت شهری تبدیل کنیم.

انارکی با تاکید بر اینکه احیاگران باید از مزایای مثبتی برخوردار شوند، گفت: از آنجا که این منطقه شهری در مجاورت پهنه اقتصادی واقع شده و توجیهی برای بهربرداران میراث و تاریخی و فرهنگی ندارد باید مزایای مثبتی برای بهره برداران در نظر گرفته شود تا آنان به این امر تشویق شوند که البته نقطه شروع آن مصوبه شورا بود که ظهور و بروزش بیشتر در منطقه ۱۲ اتفاق افتاد و علاقمندان نیز از این امتیازات استفاده خوبی کردند.

وی در پاسخ به اینکه آیا از مشارکت سرمایه گذاران خارجی در مرمت و نگهداشت بناهای تاریخی استفاده شده است یا خیر؟ افزود: در حال حاضر هیچ سرمایه گذاری خارجی در این زمینه نداریم اما سفرای خارجی و خانواده‌های آنان طبق روال هر ساله در ۶ مهر ماه روز گردشگری از بناهای تاریخی تهران دیدن کردند.

شهردار منطقه ۱۲: بیش از ۳۰۰ بنای تاریخی در محدوده بازار بزرگ تهران قرار دارد

راه‌اندازی تشکل احیاگران تاریخی

انارکی همچنین از راه‌اندازی تشکل احیاگران خانه‌های تاریخی شهر تهران طی سال جاری خبرداد و یادآور شد: طی جلسات مستمری که انجام شده چند خانه تاریخی آماده سازی و جهت بهره‌برداری به مردم تحویل شد.

وی تاکید کرد: هتل گیلاوند نیز آماده بهره برداری است که طی ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد و چند بنای تاریخی همچون خانه هوشنگ مرادی کرمانی نیز تحویل بخش خصوصی و بهره‌بردار برای انجام کارهای مرمت و بهسازی شده است.

احیای خانه‌های تاریخی تهران

رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران هم در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: در حال حاضر با مصوبه شورا که هزینه احیا خانه‌های تاریخی را رایگان کرده فضای خوبی برای مرمت و احیا این اماکن تاریخی و خانه موزه‌ها در تهران ایجاد شده است.

سید احمد علوی افزود: باید ارزش افزوده‌ای برای مالکانی که بطور شخصی اقدام به نگهداشت و مرمت بناهای تاریخی می‌کنند در نظر گرفته شود تا آنان بتوانند بخوبی از ملک تاریخی خود بهره‌برداری کنند شاید تصور حفظ بنایی ارزشمند و تاریخی وسط شلوغی بازار تهران سخت باشد اما در حال حاضر افرادی هستند که به این کار مبادرت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: همه باید مطالبه گر کمک به احیاگران آثار و بناهای تاریخی باشیم تا کار هر چه بهتر انجام شود.

علوی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری با تدبیر شهردار تهران مقرر شد تا اماکنی که نیاز به هزینه زیادی در نگهداشت و مرمت دارد و مدیریت شهری و حتی میراث فرهنگی به تنهایی قادر به انجام آنها نیستند از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این بازدید که عضر سه‌شنبه با حضور خبرنگاران و همراهی شهردار منطقه ۱۲ تهران، رییس کمیته گردشگری شورای شهر و جمعی از مدیران شهری انجام شد از بناهای تاریخی خانه پدری جلال آل احمد در خیابان خیام، خانه تاریخی هفت تن، خانه و مسجد خاذن الملک، هتل سنتی و تاریخی خانه کوچک من بازدید بعمل آمد.

همچنین مسایل و مشکلات بازار تهران و دالان‌های قدیمی و کهنه و نیز نوسازی و مرمت سقف‌های تاریخی این بازار مورد بازبینی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha