۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85622377
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بررسی دستاوردهای ۸۰ سال ایرانشناسی همراه با بزرگداشت حافظ

تهران- ایرنا- بزرگداشت حافظ و گرامیداشت سالگرد تاسیس انجمن ایرانشناسی روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، در این مراسم، پژوهشگران ادبیات فارسی، فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران به تبادل نظر و بحث درباره ابعاد مختلف شعر حافظ و دستاوردهای ایرانشناسی در ۸۰ سال اخیر خواهند پرداخت.

انجمن ایرانشناسی، در سال ۱۳۲۵ با همت ابراهیم پورداوود تاسیس شد و پژوهشگران برجسته‌ای چون محمد معین، ذبیح‌الله صفا، منوچهر ستوده و یحیی ماهیار نوابی از اعضا موسس آن بودند. بعدها پژوهشگرانی چون احسان یارشاطر، ایرج افشار، بهرام‌ فره‌وشی و هنری کوربن نیز به این انجمن پیوستند.

انجمن ایرانشناسی که پس از درگذشت پورداوود به‌تدریج غیرفعال شده بود، در سال ۱۳۹۶ با تلاش محمود جعفری دهقی، استاد زبان‌های باستانی ایران و همراهی گروهی از استادان دانشگاه، از جمله ژاله آموزگار، حسن رضایی باغ‌بیدی، آذرتاش آذرنوش، فتح‌الله مجتبایی و... احیا شد و فعالیت‌هایش را از سر گرفت. برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی ایرانشناسی، میزبانی یا مشارکت در برگزاری سمینارهای مرتبط با مطالعات ایران و برگزار تورهای فرهنگی، از جمله فعالیت‌های انجمن ایرانشناسی در دوره جدید است. این انجمن، به‌زودی فصلنامه تخصصی ایران و ایرانشناسی را منتشر خواهد کرد.

با توجه به نزدیکی آیین سالروز تاسیس انجمن ایرانشناسی به روز گرامیداشت حافظ (۲۰ مهرماه)، آیین یادشده با تمرکز ویژه به موضوع حافظ و حافظ‌شناسی برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha