اورژانس تهران مجهز به سامانه مکان‌یاب است

تهران بزرگ - ایرنا - رییس اورژانس تهران در خصوص سامانه مکان‌یاب گفت: در یک ماه گذشته بخش وسیعی از عملیات اورژانس پس از دریافت تماس تلفنی از طریق سامانه مکان یاب و با سرعت بیشتری انجام شده است.

به گزارش ایرنا، محمداسماعیل توکلی روز چهارشنبه در گفت وگویی با بیان اینکه سامانه مکان یاب اورژانس تهران در تسریع و تسهیل دسترسی مددجویان نقش بسزایی دارد، افزود: یکی از مشکلات ما در اورژانس این است که در زمان اضطرار وقتی فرد دچار مشکل می‌شود اعلام آدرس به صورت دقیق یا موقعیت اولیه کمی سخت است.

وی افزود: در این حالت قدرت تصمیم گیری کمی کاهش پیدا می‌کند لذا نیاز داشتیم بدون اینکه در گام اول نیاز شبکه اینترنت باشد با یک تماس صوتی موقعیت شخص تماس گیرنده برای ما مشخص شود و این با استفاده از ایستگاه‌های فرستنده و گیرنده بی‌تی‌اس‌ها صورت می‌گیرد.

توکلی ادامه داد: به محض تماس عزیزان با شماره ۱۱۵ در استان تهران هر جا که باشند بلافاصله منطقه و محله برای ما رویت می‌شود و آمبولانس، موتورلانس و یا هر ناوگان دیگری بسرعت به محل اعزام خواهد شد بعد همکار ما به مرور هم تریاژ را انجام می‌دهد و هم آدرس تکمیلی رو خواهد گرفت.

وی در خصوص راه اندازی سامانه مکان یاب اظهار کرد: این سامانه از سال ۹۹ در تهران به صورت آزمایشی انجام شد و پس از اینکه اشکالاتش استخراج و رفع شد؛ الان بطور رسمی نزدیک یک ماه در حال اجرا است و اگر فردی با تلفن ثابت با اورژانس تهران تماس میگیرد در لحظه همکاران بنده اعزام می‌شوند و کار امدادرسانی صورت میگیرد.

اورژانس تهران مجهز به سامانه مکان‌یاب است

وی به راه اندازی اپلیکیشن برای دسترسی بهتر شهروندان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم برای مددجویان در سامانه یک لینکی را ارسال کنیم که به محض کلیک بر روی لینک خود به خود موقعیت ارسال شود یا به اپلیکیشن‌های پرکاربرد مثل تمام اپلیکیشن هایی که مردم کارهای روزمره رو انجام میدن با کمک اداره کل فناوری اطلاعات سازمان اورژانس به زودی این هم عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی، یک نوع جدید از این نرم‌افزار آماده شد که به محض اینکه پاسخ مثبت را از این نرم‌افزار دریافت کنیم به صورت سراسری در کشور فعال خواهد شد که این تقریبا شبیه به همان کاری است که برای ناشنوایان انجام شده است.

وی در خصوص ارتباط گیری اورژانس تهران با شهروندان ناشنوا گفت: یکی از مشکلات عزیزان ناشنوا و کم شنوای ما برقراری ارتباط به سازمان های امدادی بود که ما در گام اول با کمک کانون مشاغل ایران شماره تماس این عزیزان دریافت کردیم و در سامانه اورژانس ثبت کردیم و به محض اینکه با شماره ۱۱۵ در استان تهران تماس می‌گرفتند یک فرایند پیامکی بین ما و این افراد برقرار می‌شد اما الان ما یک گام بالاتر پیش رفتیم که به محض تماس لینک آدرس ارسال خواهد شد و موقعیت جغرافیایی برای ما محرز خواهد شد.

توکلی با اشاره به تفاوت شعاع مکان‌یابی تماس‌گیرندگان با تلفن همراه در محیط‌های مختلف افزود: این مکان نما برای ما محدوده ۳۰۰ متری را نشان خواهد داد این اما به این معنا نیست که شهروندان نباید آدرس شان را به ما بدهد چون عموما مردم در مکان یابی نمی‌توانند موقعیت را به درستی بیان کنند که ما با این کار به آنها کمک می‌کنیم که سریعتر خدمت دریافت کنند.

رییس اورژانس تهران همچنین با اشاره به نوع خدمات اورژانس تهران در منازل گفت: همکارانم زمانی که فردی در منزل دچار نوسانات قلبی و جانش در خطر هست بلافاصله در محل تمام اقدامات را انجام خواهند داد اما در بعضی موارد فرد به درمان اورژانسی نیاز ندارد که عموما توصیه می‌کنیم که فرد به مراکز درمانی مراجعه کند تا همکاران اورژانس به ماموریت‌های ضروری اعزام شوند.

اورژانس تهران مجهز به سامانه مکان‌یاب است

وی همچنین تاکید کرد: امید داریم در آینده نزدیک خدمات برای سکته‌های مغزی در استان تهران در سه واحد راه اندازی کنیم که اگر خدای نکرده کسی دچار عارضه مغزی شد به محض تامین اعتبار و همراهی دستگاه‌های دیگر یک سی تی اسکن پرتابل فراهم خواهد شد که متخصص در مکان حاضر می‌شود و مراحل درمانی را انجام می‌دهد تا در زمان صرفه جویی شود.

به گفته وی، به صورت شبانه روزی متخصص قلب و پزشک های مشاور در اورژانس تهران ما در حال ارتباط با شهروندان هستند.

۱۱ هزار تماس روزانه با اورژانس تهران

توکلی به تعداد تمام های روزانه اشاره کرد و گفت: روزانه در استان تهران ۱۱ هزار تماس داریم که این تعداد منجر به ۴ هزار ماموریت می‌شود اما منابعی که در اختیار ما هست با این حجم از تقاضا برابر نیست اما تاکید می‌کنم افرادی که تهدید حیات دارند یا این گمان می‌رود که در طول ۳۰ دقیقه آینده دچار یک عارضه و آسیب جدی می‌شوند قطعا ما خدمات رو در صحنه به بهترین نحو ارائه می‌دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha