اجرای ۵۰۰ میلیارد ریال عملیات پدافندی در سدکوثر/خطر ریزش رفع شد+فیلم

یاسوج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد برای اجرای عملیات ریزش برداری و مهار توده سنگ مشرف بر تاسیسات حساس سد کوثر گچساران ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات حوزه مدیریت بحران هزینه شد.

آرش مصلح روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این عملیات یکی از مهمترین و پیچیده ترین عملیات‌های مهندسی و اجرایی در ارتفاعات و در سخت ترین شرایط طی ۲ سال انجام شد.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح مهم ۴۲ هزار متر مکعب سنگ آهگی که احتمال ریزش و آسیب رساندن به تاسیسات حساس سد کوثر را داشته جابجا شد.

مصلح تصریح کرد: وزات نیرو با توجه به حساسیت موضوع این طرح را به عنوان پایلوت اجرا در ۳۱ استان کشور نیز پیشنهاد داد.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح نقش مهمی در حفاظت از تاسیسات مهم و حیاتی سد کوثر دارد.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

با اجرای ۷۶۳ کیلومتر خط لوله آب پایدار بخش‌هایی از ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان در مجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از یکهزارو ۲۰۰روستا تامین شد.

در سیلابهای سال ۹۸ سد کوثر توانست دبی ورودی با یکهزار و۲۰۰ مکعب برثانیه را مهار کند که در این راستا بخش اعظمی از سیلاب ها نیز به خوبی مهار شدند.

سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

براساس برنامه ریزی های انجام شده آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین می شود.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha