ثبت چهار هزار و ۱۹۲ شکایت و گزارش فساد در سامانه بازرسی استان مرکزی

اراک - ایرنا - بازرس کل استان مرکزی گفت: چهار هزار و ۱۹۲ گزارش از مهرماه پارسال تاکنون در قالب شکایت و گزارش فساد به سامانه ۱۳۶ این استان واصل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدحسین افضلی» روز چهارشنبه به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بازرسی کشور، افزود: از این تعداد گزارش، سه هزار و ۱۳۵ گزارش فساد و یک‌هزار و ۵۷ مورد شکایت بوده است.

وی بیان کرد: ارتباط بازرسی کل با مردم یا به صورت حضوری یا از طریق ارتباط تلفنی با شماره ۱۳۶ و یا سامانه اینترنتی است که سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ گزارش فساد و شکایت به سامانه تلفنی ۱۳۶ اعلام شد.

بازرس کل استان مرکزی ادامه داد: طبق سامانه، ۶۵ درصد مردم این استان میزان رضایتمندی خود را از نحوه بازرسی کل استان اعلام کرده‌اند.

افضلی افزود: بیشترین شکایت از دستگاه‌های اجرایی در استان مربوط به دستگاه‌هایی بوده که بیشترین خدمات را به مردم ارایه می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات و برنامه‌ها براساس سند تحول و تعالی قوه قضائیه شکل گرفته است، اظهار کرد: بر همین اساس سال گذشته ۲۳ بازرسی برنامه‌ای از دستگاه‌های اجرایی استان انجام شد و ۱۳۵ بازرسی موردی(ناشی از شکایت شاکی یا گزارش فسادی که در سامانه اعلام شده است) در قالب پرونده‌های موردی و یک مورد دیگر نیز بازرسی فوق‌العاده حسب دستور ریاست سازمان انجام شده است.

بازرس کل استان مرکزی اضافه کرد: ۵۰ مورد بازرسی سرزده از دستگاه‌های اجرایی خدماتی و غیرخدماتی و بعضا در ایام خاص نظیر ایام نوروز انجام شد و در این بازرسی‌ها شناسایی بسترهای فسادزا، وصول مطالبات دولتی و جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال، حمایت و جهش تولید مدنظر بوده است.

افضلی بیان کرد: در جریان شناسایی بسترهای فسادزا ۳۳ نفر به مراجع کیفری و ۱۳۴ نفر به مراجع رسیدگی به تخلفات اداری و انظباطی معرفی شدند و ۲۱۱ گزارش اصلاحی در قالب ۵۵۹ پیشنهاد به دستگاه‌های اجرایی ارسال شد.

وی گفت: در خصوص وصول مطالبات و جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال، ۹ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال در جریان انجام بازرسی فوق‌العاده‌، وصول شد و ابطال یک معامله دولتی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات در راستای جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال است.

وی در خصوص سامانه شکایت سازمان بازرسی، اظهار کرد: مردم می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه ۱۳۶ ثبت کنند و هرگونه تخلف از دستگاه‌ها را بدون ذکر نام گزارش و همچنین از طریق تلفن ۱۳۶ شکایت خود را اعلام کنند.

افضلی در ادامه با بیان اینکه شکایات از دستگاه‌های خدمات رسان بیشتر از سایر دستگاه‌ها است، گفت: برخی از دستگاه‌ها مراجعات کمتری دارند و این بدین معنا نیست که رضایتمندی ۱۰۰ درصدی وجود داشته و شکایاتی از سوی مردم نسبت به این دستگاه‌ها وجود ندارد، بدیهی است که هر چقدر حجم مراجعات مردمی در خصوص یک دستگاه بیشتر باشد، میزان شکایات نیز بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه، سگ‌های ولگرد، معضل کشور و استان مرکزی است، ادامه داد: در سه سال اخیر هشت هزار گازگرفتگی از سگ‌های ولگرد، صاحبدار، بی‌صاحب در مناطق شهری و روستایی استان گزارش شده که پرونده آنها در حال بررسی است و به گزارش نهایی نرسیده است.

بازرس کل استان مرکزی افزود: روشنایی معابر، سوانح ریلی، تسهیل در اجرای فیبرنوری توسط سه شرکت، رفع نواقص بهداشتی در کشتارگاه نیمه صنعتی استان از دیگر مواردی بود که بازرسی استان در سال جاری به آن پرداخته است.

قانون تأسیس سازمان بازرسی کل کشور ۱۳۶۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید در این اصل از قانون اساسی آمده است: «بر اساس‏ حق‏ نظارت‏ قوه‏ قضائیه‏ نسبت‏ به‏ حُسن‏ جریان‏ امور و اجرای‏ صحیح‏ قوانین‏ در دستگاه‏‌های اداری‏ سازمانی‏ به‏ نام‏ "سازمان‏ بازرسی‏ کل‏ کشور" زیر نظر رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ تشکیل‏ و حدود اختیارات‏ و وظایف‏ این‏ سازمان‏ را قانون‏ تعیین‏ می‌کند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha