توصیه های اورژانس در مورد مسمومیت الکل

ساری-ایرنا- رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در خصوص مسمومیت با الکل تقلبی گفت که شایعترین علت این موضوع در کشور، مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول است.

یحیی صالح طبری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه متانول ماده موجود در الکل صنعتی یا همان الکل چوب بوده که گاهی اوقات توسط افراد سودجو به عنوان الکل خوراکی در مشروبات استفاده می‌شود، گفت: علائم مسمویت با متانول در مشروبات الکلی معمولا به شکل تاخیری و بسته به میزان مصرف، بین ۶ تا ۲۴ ساعت بعد آشکار می‌شود.

وی از سرگیجه، سردرد و اختلالات عصبی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، احساس ناپایداری و عدم تعادل، کاهش هوشیاری و خواب آلودگی، اختلال تنفسی و تنگی نفس، اختلالات بینایی، تاری دید و کوری، نارسایی دائمی در کلیه ها، تشنج و کما و درنهایت مرگ از عوارض مسمومیت با الکل متانول نام برد.

رییس اورژانس مازندران ادامه داد: الکل موجود در مشروبات الکلی استاندارد، از نوع اتانول است که برخلاف متانول جذب آن بعد از مصرف، سریعا در عرض یک تا ۲ ساعت اتفاق می افتد و علائم آن به شکل مستی، بر افروختگی و پرحرفی و علائم گوارشی است.

وی عنوان کرد: هیچ راه غیرآزمایشگاهی برای تشخیص اتانول از متانول (الکل سمی) وجود ندارد و تست رنگ شعله و اقدامات دیگر هیچ اعتباری ندارد.

رییس اورژانس۱۱۵ مازندران توصیه اکید کرد که در صورت بروز علایم مسمومیت بعد از مصرف الکل، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید تا همکاران ما در واحد ارتباطات، راهنمایی‌های لازم و هدایت به مراکز درمانی مناسب را ارائه دهند.

صالح طبری تاکید کرد، مصرف الکل را از پزشک و کادر درمان پنهان نکنید و با پزشکان صادق باشید تا با تشخیص و درمان به موقع باعث نجات جان و کاهش احتمال نابینایی و سایر آسیب‌های ماندگار ناشی از مسمومیت الکلی شوید.

وی ادامه داد: کارشناسان اورژانس ۱۱۵ به محض وارد شدن به صحنه، سوالاتی در این زمینه که، آیا سایر افراد خانواده الکل مصرف کردند می پرسند که باید در پاسخ صحیح همکاری کنید و اگر یک نفر از الکل اصل و اطمینانی استفاده کرد و دچار مسمویت شد و بقیه هم از همان نوع استفاده کردند به سرعت افراد را به بیمارستان منتقل کنید.

توصیه های اورژانس در مورد مسمومیت الکل

به گزارش ایرنا، ‌ این روزها تعدادی از هموطنانمان براثر مصرف مشروابت الکلی تقلبی مسموم و یا فوت کرده اند. در مازندران نیز تاکنون ۲۱ نفر بخاطر مصرف این ماده جان باختند.

بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است و بسیاری از افراد در ساعات اولیه مسمومیت به مراکز پزشکی مراجعه نمی کنند که این کار می‌تواند با خطرات جدی همچون آسیب‌های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ همراه باشد.

در کشور ما تولید و واردات مشروبات الکلی ممنوع است و الکل هایی که به صورت دست‌ساز تولید و یا قاچاق وارد کشور می‌شوند، زمینه‌ساز بروز مسمومیت‌های خطرناک می‌شوند.

ماده اصلی در مشروبات الکلی اتانول است که در مقدار و مصرف مشخص معمولا باعث بروز مسمومیت های جدی در افراد نمی‌شوند و مشروبات الکلی که به صورت قاچاق وارد کشور و یا به صورت غیرمجاز تهیه می شوند خطرات جدی برای مصرف کننده به همراه دارند و معمولا افراد سودجو در مراحل ساخت این مواد از الکل های حاوی متانول و یا سایر الکل های سمی استفاده می کنند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز مسمومیت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha