تامین ۹۰ درصد آب شاهرود از منابع زیرزمینی تا ۲۴ میلیون مترمکعب کسری مخازن

شاهرود - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به تامین بیش از ۹۰ درصد از آب مورد نیاز شاهرود از منابع زیرزمینی، گفت: سالیانه حدود ۲۴ میلیون مترمکعب کسری مخازن در این شهرستان وجود دارد که افت سطح آب و فرونشست زمین از پیامدهای آن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید احسانی عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در شاهرود افزود: کشاورزان شاهرود سالانه بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب اضافه‌برداشت نسبت به میزان مجوز درج‌شده در پرونده از آب‌های زیرزمینی دارند.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از اضافه‌برداشت بخش کشاورزی در دستور کار است، ابراز کرد: یکی از راهکارها نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها است که تاکنون بیش از ۶۴۰ کنتور هوشمند نصب شده است و معادل ۸۵ درصد از چاه‌های کشاورزی شاهرود به این کنتورها مجهز شده‌است.

احسانی با بیان اینکه پایبندی به شارژ کنتور هوشمند و کنترل آن در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: تجهیز ۱۵ درصد دیگر چاه‌های کشاورزی این شهرستان به کنتورهای هوشمند برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه ضریب تعدیل آب با هدف حفظ آبخوان‌ها انجام می‌شود، ابراز کرد: کشاورزان باید کاشت محصولات کم آب بر را در دستور کار قرار دهند و از کشت محصولاتی مانند یونجه که نیاز به آبیاری غرقابی دارد، پرهیز کنند.

تامین ۹۰ درصد آب شاهرود از منابع زیرزمینی تا ۲۴ میلیون مترمکعب کسری مخازن

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: برای بلندمدت طرح انتقال آب برای شاهرود در برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد تا آب پایدار برای این شهرستان تامین شود.

وی کنترل اضافه برداشت از چاه‌های مجاز را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف برشمرد و گفت: در بخش صنعت هم صنایع باید استفاده از پساب و انتقال آب از دریا را براساس ماده ۳۹ قانون برنامه هفتم توسعه در دستور کار داشته باشند.

احسانی با اشاره به استقبال وزارت نیرو از سرمایه‌گذار بخش خصوصی در صورت تمایل برای اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر، افزود: انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در این طرح مدنظر است که شامل ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای صنایع و ۵۰ میلیون مترمکعب برای بخش آشامیدنی است.

وی با اشاره به اینکه عمده آب شرب، کشاورزی و صنعت شاهرود از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، افزود: برای تامین آب این شهرستان در کوتاه مدت استفاده از منابع زیرزمینی و در صورت نیاز، حفر چاه‌های جدید و همچنین بهینه‌سازی و بهبود چاه‌های موجود در دستور کار است.

این مسوول با اشاره به اینکه میانگین بارش در دنیا سالانه بیش از ۷۰۰ میلی‌متر است، ابراز کرد: میانگین سالانه بارش در کشور ۲۵۰ میلی‌متر ثبت شده که حدود یک سوم جهانی است و در استان سمنان میانگین بارش ۱۱۰ میلی‌متر معادل نصف بارش در کشور است.

تامین ۷۵ درصد از آب مورد نیاز استان از طریق آب‌های زیرزمینی

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از آب مورد نیاز استان سمنان از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، ابراز کرد: آب‌های زیرزمینی در استان سالیانه به طور میانگین ۷۰ سانتی‌متر افت دارد که این میزان در بخش بسطام شاهرود به ۸۵ سانتی‌متر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ابراز کرد: ۱۸ هزار و ۵۲۰ مترمربع در سال ۱۴۰۲ و ۱۱ هزار و ۹۰۰ مترمربع نیز در سال ۱۴۰۳ از حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های شهرستان شاهرود رفع تصرف شد.

وی درخصوص فعالیت معدن بوکسیت تاش هم گفت: آب منطقه‌ای نقشی در صدور مجوز فعالیت این معدن ندارد و فقط انسداد مسیل‌ها بر اثر فعالیت پیگیری و منجر به رفع مساله شد.

به گزارش ایرنا، استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب باکیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی(ec) بالا است.

۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.

از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha