پیشکسوتان و فعالان سینمای فارس تجلیل شدند

شیراز - ایرنا - مراسم اختتامیه سومین دوره مهر سینمای ایران و تجلیل پیشکسوتان و فعالان سینمایی فارس شامگاه چهارشنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و سینمایی این اداره‌کل و شماری از هنرمندان استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم شیما پورسهم‌الدین به عنوان تهیه کننده برگزیده، مسعود احمدی کارگردان، محمدهادی سبحانیان تصویربردار، مجتبی رنجبر بازیگر، فرشاد تندنویس گریمور، علیرضا کریم‌پور فعال حوزه زیرساخت غیردولتی، محمد تقی‌زاده و علی آذری مدیران استانی حوزه سینما، نادعلی شجاعی مدرس سینمایی، مازیار محمدی‌نژاد انیماتور و غلامرضا حیدرپناه مدیر برگزیده انجمن سینمای جوانان تجلیل شدند.

نوید راه‌اندازی جشنواره مستقل سینمایی شیراز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین گفت: جامعه سینمایی استان فارس طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشت، در حقیقت اعم از موفقیت‌های متعددی که هنرمندان در جشنواره‌های مختلف کسب کردند در حوزه زیرساختی هم تحولات قابل‌توجهی رقم خورد.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: زمانی که سکان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را به تازگی به دست گرفته بودم در نخستین جلسه‌ای که در سازمان سینمایی حضور یافتم متوجه کمبود استان در حوزه زیرساخت‌ شدم؛ در واقع در آن مقطع زمانی آماری که از فروش سینماهای کشور ارائه شد حاکی از آن بود که استان فارس در فروش سینما رتبه خوبی را به خود اختصاص داده اما این استان پهناور در حوزه زیرساخت در مقایسه با سایر استان‌ها دچار عقب ماندگی بود؛ این موضوع نشان می‌داد که در استان فارس تعداد علاقمندان به سینما به شدت زیاد است اما زیرساخت متناسب با نیاز جامعه مخاطب، وجود ندارد.

و اضافه کرد: با تدابیری که اتخاذ شد و اعتباراتی که در سفر ریاست جمهوری به استان فارس به این بخش اختصاص یافت وضعیت زیرساخت‌ها تغییر قابل ملاحظه‌ای کرد و حالا می‌توانم به جرأت بگویم تا پایان سال جاری در استان فارس تمام شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر دارای سینما خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یادآور شد: هم‌اکنون هم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم سالن‌های چند منظوره را در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر فعال کنیم‌.

وی رقم خوردن جریان تحولی در عرصه نرم‌افزاری سینما را از دیگر اتفاق های

خوب در استان فارس دانست و گفت: در سال‌های گذشته همه داشته‌های ما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان در حوزه آموزش خلاصه می‌شد و سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه فیلم انجام نمی‌شد؛ در واقع طی ۱۰ سال گذشته هیچگونه سرمایه گذاری در تولید فیلم کوتاه، فیلم بلند و مستند در مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفته بود؛ البته اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه قانونی برای ساخت و تولید ندارد و باید از دستگاه‌ها و گروه‌هایی که کار تولید انجام می‌دهند حمایت کند؛ با این حال برنامه‌ریزی مفصلی صورت گرفت و این کار در نهایت منجر به سرمایه‌گذاری مستقیم در پنج پروژه مستند و فیلم کوتاه سرمایه‌گذاری شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: همچنین تلاش شد تا سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و حوزه هنری هم ترغیب شوند که تولیدات را به سمت داخل استان بیاورند و این کار موجب شد تا ۲۵ کار از مستند گرفته تا فیلم بلند و فیلم کوتاه به مرحله فیلمبرداری و ساخت برسد این اقدام یک رونق حداقلی را به سینمای استان فارس بخشید.

وی بر اهمیت جذب سرمایه‌گذار در حوزه سینما تأکید کرد و گفت: با توجه به استعدادهایی که در استان فارس وجود دارد هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم اما اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران را ترغیب به هزینه کردن فیلم در استان فارس کنیم می‌توانیم به این زیست‌بوم رونق بیشتری ببخشیم.

قانعی نوید راه‌اندازی جشنواره مستقل سینمایی شیراز را داد و گفت: سال گذشته در مراسم جشن هنر سینما قرار شد یک جشنواره مستقل سینمایی در استان فارس راه‌اندازی شود، این قول را می‌دهم که طی ۱۰ روز آینده فراخوان جشنواره مستقل سینمایی شیراز منتشر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: جشن مهر سینما بهانه‌ای است که اهالی سینما دور هم جمع شوند تا این زیست بوم حوزه رسانه که تأثیرش از سایر گونه‌های هنری بیشتر است بیش از پیش تقویت شود.

پیشکسوتان و فعالان سینمای فارس تجلیل شدند

توسعه ظرفیت سینمایی شهرستان‌ها

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم گفت: اتفاقات بسیار خوبی طی سال گذشته در جامعه سینمایی استان هم در بخش استانی، هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌المللی رقم خورده و هنرمندان فارس با تولیدات خوبی که داشتند موفقیت‌های قابل توجهی را در سطح ملی و بین‌المللی کسب کردند.

سید رسول موسوی‌نژادیان ادامه داد: امسال رویدادهای خوبی به مناسبت‌های مختلف در حال برگزاری است و اتفاقات خوبی نیز رقم خورده که یکی از این اتفاقات، تولیدات هنرمندان فارس برای کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس بود؛ خوشبختانه تعداد قابل توجهی کارهای ارزشمند توسط خود هنرمندان یا به سفارش دبیرخانه کنگره تولید شده و این اتفاق جریان خوبی را در استان فارس رقم زده؛ امیدواریم همچنان از جریان سینمایی استان حمایت شود و این روند ادامه یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها هم اتفاقات ارزشمندی رقم خورده، گفت: امسال پردیس سینمایی امین تارخ که هم ظرفیت سینمایی و هم ظرفیت نمایشی خوبی دارد افتتاح شد؛ یک یا دو مجموعه سینمایی هم به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس توسعه ظرفیت سینمایی شهرستان‌ها را از مهمترین رویکردهای این اداره‌کل دانست و ادامه داد: امسال همچنین ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای شهرستان‌ها پیگیری شد و به نتیجه رسید، این اقدامات هم موجبات راه‌اندازی سینما را در شهرستانهایی از جمله خرم‌بید و جوانان فراهم کرد؛ این شهرستان‌ها افزون بر اینکه صاحب سینما شدند از امکانات به روز سینمایی نیز بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه پردیس سینمایی صدرا توسط بخش خصوصی ساخته شده و آماده بهره‌برداری است، گفت: یک یا دو مجموعه هم در شیراز در حال ساخت است و امسال سه سهمیه تجهیز سینما در شهرستان‌ها داریم که اولویت‌ها برای این اقدام هم مشخص شده و به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

در این مراسم همچنین انیمیشن «آتل» به کارگردانی مهدی صدیقی پخش شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha