۱۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85623513
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آغاز برداشت برنج راتون در زمین‌های زراعی گیلان

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت برنج راتون در زمین‌های زراعی استان خبر داد.

صالح محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت راتون طی روزهای اخیر در زمین‌های شالیزاری آستانه‌اشرفیه و لشت نشاء آغاز شده‌ و در سایر شهرستان‌ها نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پرورش راتون همزمان با برداشت برنج در همه شهرستان‌های گیلان آغاز شده است افزود: شهرستان‌های رشت، صومعه‌سرا، آستانه‌اشرفیه و لاهیجان بیشترین سطح پرورش راتون استان را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: پرورش راتون امسال در ۸۵ هزار هکتار از شالیزاهاری گیلان با پیش بینی ۸۰ هزار تن شلتوک به ارزش اقتصادی ۳۲ هزار میلیارد ریال انجام شده‌است.

وی اظهار کرد: پرورش راتون از راه‌های موثر برای افزایش تولید و درآمد کشاورزان است ضمن اینکه در پرورش برنج راتون کشاورزان با کمترین هزینه می‌توانند بیشترین درآمد را به دست آورند.

برنج راتون یا همان برنج چین دوم از جوانه زدن مجدد ساقه‌های برنج بعد از برداشت کشت نخست ظاهر می‌شوند و ربطی به کاشت برنج در نوبت دوم یا کشت دوم ندارد؛ هزینه پایین تولید، دوره رشد کوتاه، کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی، کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب از مزیت‌های کشت آن است.

بعد از برداشت برنج در شالیزارهای گیلان علاوه بر پرورش راتون سایر محصولات از جمله سبزیجات برگی و غده‌ای، نباتات علوفه‌ای، پاچ باقلا و باقلا برکت انجام می‌شود، هم‌اینک کشت این محصولات در ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان در حال انجام است.

پرورش راتون همزمان با برداشت برنج در همه شهرستان های استان آغاز شده و بیشترین سطح پرورش راتون مربوط به شهرستان های رشت، صومعه سرا، آستانه اشرفیه و لاهیجان است؛ سطح پرورش راتون ۸۵ هزار هکتار، تولید شلتوک ۸۰ هزار تن با ارزش اقتصادی ۳۲ هزار میلیارد ریال است.

بیشتر بخوانید:

شاه بج؛ گنج پنهان شالیزارهای گیلان

کشت برنج به عنوان مهمترین محصول زراعی گیلان امسال در ۲۳۷ هزار و ۲۵۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری استان انجام شد و ارقام محلی از جمله هاشمی و علی کاظمی در ۲۲۵ هزار و ۳۶ هکتار و ارقام پرمحصول شامل خزر، شیرودی، فجر، آنام و گیلانه) در ۱۲ هزار و ۲۱۴ هکتار کشت شده‌است.

امسال ۲۰۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به روش مکانیزه کشت شد و در ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های برنجکاری استان نیز به شیوه مکانیزه برداشت شده‌است، استحصال افزون بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک با احتساب تولید راتون برآورد شده‌است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha