۲۰۰ درخت انار در عرصه های ملی شهرستان بویراحمد قلع و قمع شد

یاسوج - ایرنا -مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲۰۰ اصله درخت انار که سودجویان به صورت غیرقانونی در عرصه های ملی منطقه کوشک این شهرستان غرس کرده بودند قلع و قمع شد.

سعید جاویدبخت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این تعداد درخت در سه هزار و ۵۰۰ متر مربع عرصه ملی در منطقه کوشک بویراحمد از تصرف سودجویان آزاد شده است.

وی بیان کرد:در ادامه طرح تشدید مقابله با تخریب و تعرض به منابع طبیعی و در راستای حفظ حقوق عامه و صیانت از منابع ملی و دولتی طی حکم قطعی صادره از شعبه سوم اجرای احکام دادگاه عمومی حقوقی یاسوج و با هماهنگی دادستان مرکز استان، دستور قضایی مبنی بر قلع و قمع درختان غرس شده در این عرصه انجام گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد ارزش زمین های رفع تصرف شده منطقه کوشک از توابع شهرستان بویراحمد را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به صورت شبانه روزی و با تمام توان در حفاظت و صیانت از انفال تلاش می کنیم و به هیچ عنوان با هیچ شخص متخلفی تعارف نخواهیم داشت.

جاویدبخت با اشاره به اینکه براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه ها جرم است تاکید کرد: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند براساس میزان قطر درختان جریمه می شوند.

وی ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

با وجود تصویب قانون مبارزه با زمین خواری از ۷۰ سال پیش تاکنون، این قوانین شاید در برهه ای توانسته سرعت هجوم زمین خواران به اراضی ملی را کاهش دهد اما موجب توقف آنها و به صفر رسیدن این پدیده نامبارک نشده است.

متصرفان اراضی ملی، کار خود را ابتدا با شخم زدن این زمین ها به بهانه احیای آن آغاز کرده و هر چند مدت درصدی به سمت اراضی ملی پیشروی کرده و کم کم آن را به عنوان اراضی شخصی ثبت و ضبط می کنند و مدعی مالکیت آن می شوند.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای دارد که ۷۰ درصد جنگل های استان را ، درخت بلوط پوشش می دهد و در سال گذشته، ۲۶هزار هکتار از جنگل های بلوط استان درگیر آفت برگخوار بلوط شد.

این استان ، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha