گردشگری کرمان چهارفصل با بیشترین اثر جهانی، فرصتی همچنان مغفول

کرمان - ایرنا - کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور علاوه بر اینکه قطب تولیدات معدنی و کشاورزی کشور است، جاذبه های بی نظیر گردشگری و طبیعی زیادی را به صورت چهارفصل در هر زمان از سال با بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی در خود جای داده اما این استان به عقیده مسئولان متناسب با ظرفیت هایش معرفی نشده است؛ و این مباحث بخشی از موضوعاتی بود که در نشست فعالان گردشگری استان به آن پرداخته شد.

به گزارش ایرنا، کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است، ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم، کاروانسراهای گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

افزون بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی کرمان درحالی است که بسیاری از آنها استعداد ثبت جهانی را دارند؛ همچنین بسیاری از آثار هنوز ثبت ملی نشده اند.

این ظرفیت های بی‌نظیر فقط در یک استان کشور آن هم کرمان جای گرفته، ظرفیت هایی که می تواند به‌تنهایی برای توسعه پایدار، توزیع عادلانه ثروت و رشد و شکوفایی اقتصادی یک کشور کافی باشد اما تاکنون برای اقتصاد استان دستاورد چندانی نداشته و گردهمایی فعالان و مسئولان صنعت گردشگری کرمان فرصتی بود که مسئولان و متولیان با بیان چالش های این حوزه ضمن هم افزایی، راهکاری برای رفع مشکلات و توسعه گردشگری استان بیندیشند.

گردشگری کرمان چهارفصل با بیشترین اثر ثبت جهانی، فرصتی همچنان مغفول
جمعی از مسئولان و فعالان گردشگری استان کرمان

اهمیت گردشگری و برنامه های اتاق کرمان برای معرفی ظرفیت‌ها

آنطور که روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرده این نشست شب گذشته برگزار شده ورییس اتاق بازرگانی کرمان در آن جلسه با بیان اینکه تمامی ظرفیت های اتاق برای معرفی کرمان به کار گرفته می شود، گفت: برنامه ریزی شده تا رویدادهای تخصصی که اتاق برگزار می کند پیوست گردشگری داشته باشند.

سیدمهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه کرمان متناسب با آنچه که بوده معرفی و عرضه نشده که باید برای آن راه حل ارائه داد، افزود: کرمان را باید از طریق برگزاری رویدادهای مختلف معرفی کرد.

وی ادامه داد: کرمان مرکز فرش، پسته، معدن و گردشگری است و رویدادهای این حوزه ها در کشور باید به میزبانی کرمان برگزار شود.

رییس اتاق بازرگانی کرمان با تأکید بر اینکه باور و تلاش جدی برای رونق گردشگری ضروری است، اظهار کرد: گردشگری واقعیتی غیرقابل انکار در اقتصاد است و به عنوان پیشران شناخته می شود.

وی تغییر نگرش نسبت به حوزه گردشگری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: گردشگری براساس متون علمی بر سه پایه جاذبه ها (طبیعی، اقلیمی، فرهنگی و...)، مراکز تفریحی و مراکز خرید استوار است؛ در حوزه جاذبه ها غنی است و همچنین چندین مرکز خرید بزرگ در مرکز استان در حال راه اندازی هستند که این حلقه باید تکمیل شود.

طبیب زاده، با بیان اینکه تصویر دیگری و غیرواقع از کرمان در اذهان شکل گرفته و خود ما در این تصویرسازی مؤثر بوده ایم، گفت: چرا فعالیت های اقتصادی و تبلیغاتی متعدد نتوانسته کرمان را معرفی کند؟ باید مشتریان گردشگری کرمان شناسایی و امکان ارتباط بین کالا (کرمان) و مشتری (گردشگران) فراهم شود. رییس اتاق کرمان افزود: نخستین اقدام، معرفی کرمان است که باید از هر نوع رسانه ای برای این امر استفاده کرد زیرا اگر توانستیم کرمان را به یک مقصد گردشگری تبدیل کنیم، موفق خواهیم بود.

وی با طرح این سؤال که چرا با وجود امکانات متنوعی که فراهم شده، تعداد گردشگران افزایش پیدا نکرده؟ افزود: کرمان مشکل تقاضا ندارد و باید با روش های متعدد کرمان را به مقصد گردشگری تبدیل کرد.

رییس اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد: اقداماتی برای معرفی کرمان آغاز شده اما باید منسجم شوند؛ یکی از این اقدامات رویدادهای مختلفی مانند رویداد بیابان لوت است و کرمان می تواند به مرکز رویدادهای خاص تبدیل شود.

وی از برنامه ریزی برای برگزاری مسابقه بین فعالان حوزه مجازی کشور در راستای معرفی کرمان خبر داد و گفت: ما دانش گردشگری نداریم و پیشنهاد می شود یک کارگروه از فعالان گردشگری استان تشکیل و چنین نشست هایی به صورت مداوم برگزار شود.

ضرورت حمایت دولت و رسانه ها از طرح گردشگری ۱۴۰۴

نایب رییس اتاق بازرگانی کرمان نیز در ادامه این نشست به ظرفیت های کرمان اشاره کرد و گفت: کرمان بیشترین معادن کشور را دارد و سالانه حدود ۱۵۰ تا۲۰۰ همت از استان خارج می شود اما ۶ دهم حقوق دولتی به استان می رسد، همچنین یک چهارم باغات کشور متعلق به کرمان است اما استان آب ندارد و اگر قیمت واقعی آب را محاسبه کنیم کشاوری مقرون به صرفه نیست.

محمدرضا بهرامی افزود: کرمان حتی یک استان صنعتی نیست و وضعیت بد صنایع در شهرک های صنعتی شاهد این مدعاست. وی در ادامه با بیان اینکه کرمان به دلایل متعدد نتوانسته خود را به عنوان مقصد گردشگری در پهنه کشور معرفی کند، اظهار کرد: یکی از این دلایل باور نداشتن مسئولان به این نکته است که گردشگری می تواند پیشران توسعه اقتصادی استان باشد؛ می توان با سرمایه گذاری کم، اشتغال بسیار داشت و رونق را به سفره های مردم آورد.

وی، بر همدلی مردم و رسانه ها برای رونق گردشگری استان تأکید کرد و افزود: یکی از برنامه های اتاق کرمان در حوزه گردشگری طرح ۱۴۰۴ است که باید از آن حمایت کرد و همه همدل شوند تا کرمان را به مقصد گردشگری تبدیل کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی کرمان همچنین ضمن گلایه از کسانی که برای شکست طرح گردشگری کرمان ۱۴۰۴ تیتر می زنند، بیان کرد: کرمان زیرساخت های مناسبی ندارد و اگر قرار باشد به مقصد گردشگری تبدیل شود، بخش خصوصی، دولت و رسانه ها باید همدل تلاش کنند که از دولت و مسئولان می خواهیم بخش خصوصی را حمایت کنند زیرا بخش خصوصی با وجود معضلات متعدد عاشقانه کار می کند تا بتواند کار را پیش ببرد.

وی بیان کرد: با مالیات و عوارضی که به عنوان عوارض پسماند از بخش خصوصی دریافت می شود، دیگر جانی برای سرمایه گذاری در این بخش نمی ماند و امیدواریم با نگاه بهتری به بخش گردشگری، بتوانیم اهداف خود را دنبال کنیم.

اتاق کرمان در حوزه گردشگری استراتژی ایجاد کند

استاندار کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه اتاق بازرگانی محور شود و یک استراتژی در حوزه گردشگری ایجاد کند، گفت: اینکه در داخل استان از ظرفیت ها و دارایی های کرمان اطلاع داشته باشیم بسیار کمک کننده خواهد بود زیرا امکانات بسیاری داریم و فعالان گردشگری باید برای معرفی کرمان تلاش کنند.

محمدمهدی فداکار، موضوع گردشگری را نیازمند مراقبت و رقابت دانست و افزود: در داخل کشور گردشگران بسیاری برای کرمان داریم که باید برای جذب آنها تلاش و با سایر استان ها رقابت کرد.

وی با تأکید بر اینکه ساختارهای سختی در کشور وجود دارد اما نباید موضوع گردشگری را رها کرد و همه باید کمک کنند، تصریح کرد: عزم همگانی باید در ساختارها شکل گیرد و همه کمک کنند تا بتوان کار را پیش برد، همچنین اگر فعالان گردشگری مشکلی دارند، آن را تا حل مساله پیگیری کنند.

فداکار، با اشاره به رویدادهای متعددی که در کرمان در حال برگزاری است گفت: برگزاری جشنواره ها و حضور در نمایشگاه های خارجی برای جذب گردشگران ضروری است؛ همچنین صدور مجوزهای مربوط به گردشگری باید تسهیل شود و اقداماتی در زمینه فرهنگ سازی حوزه گردشگری انجام داد.

گردشگری تنها راه توسعه پایدار

شهباز حسن پور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست سرمایه اصلی کرمان را مردم و نیروی انسانی دانست و بیان کرد: زیبایی های کرمان باید یادآوری شود، در کرمان نیازمند ابتکار و خلاقیت هستیم و باید ابتکار عمل را به دست بگیریم.

وی تنها راه عدالت، توسعه پایدار و توزیع عادلانه ثروت را گردشگری دانست و گفت: همه ما باید با تمام توان مطالبه گری کنیم و در برنامه هفتم توسعه همه آنچه در بحث گردشگری لازم بوده، دیده شده است.

همچنین در این نشست جمعی از فعالان گردشگری استان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha