معاون وزیر جهاد کشاورزی: بنیان‌گذاری دامپزشکی نوین در دستور کار است

بندرعباس - ایرنا - معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برنامه‌های دامپزشکی در آینده نزدیک، گفت: بنیان‌گذاری دامپزشکی نوین در کشور با بازمهندسی فرآیندها و ماموریت‌های سازمانی را در دستورکار داریم.

مجتبی نوروزی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان‌ دامپزشکی کشور به دنبال بازمهندسی در فرآیندهای سازمانی است و در این راستا سه فرایند در بخش ماموریت‌های سازمانی، ساختارها و همچنین دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها را در زمینه نیروی انسانی، آموزش و قرنطینه در داخل و خارج کشور را بازمهندسی می‌کنیم.

وی با اشاره به تغییرات در محیط زیست و افزایش مقاومت میکروبی که ایمنی غذایی پایدار را تهدید می‌کند، توضیح داد: حفظ و تامین امنیت غذایی و سلامت دام و طیور به عنوان اولویت نخست و ماموریت اصلی سازمان دامپزشکی کشور است و برای رسیدن به این امر از تمام ظرفیت‌ها به خصوص ظرفیت‌های جهادی استفاده می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: سالیانه ۱۷ میلیون تن فرآورده‌های دامی در کشور با حمایت‌های جامعه دامپزشکی در سراسر کشور عرضه می‌شود.

نوروزی اظهار کرد: ۲۸۰ کارخانه تولید داروی دامی، مکمل سازی، واکسن سازی، ضدعفونی و تولید سم در کشور فعال است و سه هزار قلم دارو تولید می‌کند.

به گزارش ایرنا، دامپزشکی به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، فعالیت های مربوط به امر دامپزشکی نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد که با نبود آن بدون شک بخشی از سلامت جامعه به مخاطره خواهد افتاد.

از جمله وظایف سازمان دامپزشکی به عنوان عضوی فعال از سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام است.

دامپزشکی از ارکان مهم امنیت غذایی محسوب می شود و نقش آن را می توان در سه محور اقتصادی، بهداشتی و تحقیقاتی مشاهده کرد.

از این رو ارتقا و رشد علم و فناوری در حوزه دامپزشکی همگام با شاخصه های جهانی می تواند راه پر پیچ و خم توسعه را هموار کند.

از نظر اقتصادی، دامپزشکی حافظ سرمایه های عظیم ملی و سرمایه های دامی و آبزیان کشور است که تامین بهداشت و سلامت آنها، جلوگیری از کاهش ضایعات و تلفات و افزایش و بهبود و تولیدات، دامی و آبزیان در نهایت تامین پروتئین حیوانی جزو ماموریت های این قشر زحمتکش است.

مهار پدیده های مهم دامی در کشور از جمله جلوگیری از وقوع و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد، بیماری لکه سفید و سایر بیماریهای واگیر از جمله تب مالت، تب کریمه کنگو و نظایر آن و حضور و نقش آفرینی دامپزشکان در تحقیقات بنیادی از جمله سلول های بنیادی و عرصه های دیگر علم و فناوری، همه و همه بیانگر نقش و رسالت غیرقابل انکار و تاثیر گذار دامپزشکی در جوامع انسانی و تامین پروتئین حیوانی و تحقق امنیت غذایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha