دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی الگویی برای ترویج خودباوری در جامعه هستند

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: این دانشگاه تلاش کرده دانش آموختگانی تربیت کند که الگویی برای ترویج خودباوری، خداباوری و دغدغه مندی نسبت به جامعه باشند.

به گزارش ایرنا، حسین بلندی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه گفت: میعادگاه نمازجمعه جایگاه مقدسی برای جهاد تبیین و ارائه گزارش عملکرد توسط مسئولین است ، از فرصتی که برای اینجانب فراهم شده تشکر می نمایم.

وی گفت: همانگونه که مستحضرید مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر تأکید فرمودند که با تقویت و جدی گرفتن مسئله تولید، مشکلات تورم و اشتغال حل می‌شود ، این موضوع مستلزم توسعه سرمایه گذاری مادی و سرمایه گذاری انسانی است.

بلندی تصریح کرد: در مبحث سرمایه انسانی ، ورود حوزه آموزش از این منظر حائز اهمیت است که آموزش ها کاربردی باشند. آموزش های کاربردی نیازمند تناسب برنامه های درسی و تجهیزات تخصصی با تغییرات پرشتاب محیطی، بهره‌مندی همزمان از تخصص نخبگان علمی و تجربه خبرگان شغلی به عنوان موتور محرک برای خلق دانش و تلفیق آن با توانایی شغلی و همچنین پیوند بین دنیای آموزش با دنیای کار برخوردار است به این ترتیب ضرورت دارد متولیان آموزش‌های عالی مهارتی برای تحقق آن مجدانه نقش‌آفرینی نمایند. 

وی افزود: بر این اساس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تلاش کرده، طلایه‌دار حرکت عظیمی در کشور باشد، این دانشگاه با رسالت تربیت نیروی ماهر و متخصص و با درک اهمیت کار، مهارت‌آموزی و کارآفرینی در نظام آموزش عالی و همچنین توجه به معارف قرآن و عترت و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی؛ به عنوان دانشگاه مهارت آفرین، علم را با عمل و تئوری را با کاربرد پیوند زده به جنگ داعش بیکاری شتافته است.

وی تصریح کرد: این دانشگاه سعی نموده دانش آموختگانی تربیت نماید که الگویی برای ترویج خودباوری، خداباوری و دغدغه مندی نسبت به جامعه باشند به این ترتیب این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی ماهر و متخصص با پرورش ذهنیت کارآفرینی در بین دانشجویان، آنان را برای حرکت در مسیر اشتغال نیز هدایت می‌کند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: برای تحقق این هدف باتوجه به تغییرات چشمگیر در ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر و اﻃﻠﺲ ﻣﺸﺎﻏﻞ کشور؛ برنامه ریزی نموده تا نیازهای احصا شده هر استان با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی و بدون ایجاد بار مالی مازاد بر دوش دولت و تا دستیابی به محصول با کیفیت که همان دانش‌آموخته متبحر است، میسر شود. 

بلندی تصریح کرد: در ۳ سال اخیر، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برای ساختن ریل‌هایی که این مسیر پر پیچ و خم را هموار نماید تلاش‌های بسیاری نمود، اقداماتی که هر یک به لطف پروردگار، دستاوردهای ماندگاری برای میهن اسلامی به همراه خواهد داشت. 

وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی همسو با سیاست های کلان و متناسب با ماموریت ترسیم شده مبنی بر پاسخگویی به نیاز فعلی و آتی بازار کار و با درک اهمیت آمایش سرزمین، از سال ۱۴۰۰ تنظیم سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داد، سندی که اجرای آن دستاوردهای حائز اهمیتی را به دنبال داشته است. در حال حاضر این سند متناسب با آمایش سرزمین هر استان تهیه و مبنای پذیرش های دانشگاه قرار گرفته است.

وی گفت: پیاده سازی و تمرکز بر سند فوق طی ۴ پذیرش اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محل های فاقد تقاضا و نیاز بازار - کاهش رشته محل ها از ۸ هزار و ۷۷۵ در پذیرش مهر ۱۴۰۱ به ۴ هزار و ۴۰۹ رشته محل در پذیرش مهر۱۴۰۳ - گردیده است. 

 بلندی افزود: با عنایت به اینکه ماهیت آموزش های علمی کاربردی نشأت گرفته از نیازهای بازار کار و حوزه های شغلی است، روزآمدی این نوع از آموزش ها همگام با تحولات شغلی به عنوان یک اصل قلمداد می شود. براین اساس با بهره مندی از حضور خبرگان حوزه های شغلی و متخصصان موضوعی پس از مطالعه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازارکار و با بهره گیری از نتایج مطالعات آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی علمی‌کاربردی، ۱۲۵ عنوان رشته جدید در زمینه‌های فناوری اطلاعات، تعمیرات تجهیزات پزشکی و حوزه ورزشی تدوین شد. وی در ادامه اظهار داشت: با استقبال متقاضیان این رشته ها از سال ۱۴۰۱ متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمی‌کاربردی سراسر کشور در حال اجراست.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: این دانشگاه به عنوان یکی از بازوان اجرایی آموزش های عالی، همسو با سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی سال ۱۳۹۰ مقام معظم رهبری مدظله العالی و در جهت تحقق تکالیف تعیین شده در برنامه‌های توسعه مبنی بر ارتقای سهم آموزش های مهارتی به ویژه برنامه ششم و هفتم؛ با تمرکز بر رفع چالش اشتغال جوانان، الگو های مطلوب آموزش های شغلی را طراحی نمود تا در اشتغال اثربخش نقش آفرین باشد.

بلندی در ادامه گفت: با این رویکرد اگرچه طراحی، تدوین و اجرای آموزش های عالی علمی کاربردی باتوجه و نگاه به شغل و بازار کار انجام می‌شود که نتیجه آن اشتغال قریب به ۹۳ درصد دانش آموختگان این نظام بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، با نگرش جدید طی مشارکت همه ذی نفعان از جمله صاحبان کسب و کار، همه فرآیندها، به نحوی بازآفرینی شدند که متضمن اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی علمی کاربردی باشند.

وی افزود: بر این اساس با شناسایی ظرفیت های اشتغال حوزه های شغلی و با استناد برنامه اشتغال صنایع؛ نسبت به تنظیم برنامه تضمین اشتغال اقدام شد به گونه‌ای که با اجرای آن زمینه های همکاری مشترک برای اجرای دوره های علمی کاربردی در صنایع برجسته و مطرح بخش غیردولتی از جمله صنایع هواپیمایی، خدمات سلامت، بنادر و دریانوردی، نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، سازه های پیش ساخته، نساجی، صنایع غذایی اعم از تولید گوشت و فرآورده های گوشتی، تولید فرآورده های لبنی، شیرینی و شکلات و تولید نوشیدنی ها ، صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر، سرامیک و چینی، لاستیک و پلاستیک، راهسازی و راهداری، صنعت ساخت قطعات خودرو، شیلات و فرآوری محصولات شیلاتی، فرهنگی هنری و رسانه، صنایع شیمیایی و تجهیزات صنایع دارویی و صنعت سیمان متناسب با نیاز هر استان به شیوه آموزش در محیط واقعی کار فراهم شده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha