۲۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۶
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85624497
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فضاپیمای اسرارآمیز نیروی فضایی آمریکا «ترمز اتمسفری» را آزمایش می‌کند

تهران – ایرنا – یکی از هواپیماهای فضایی به نوعی اسرارآمیز نیروی فضایی آمریکا با نام X-37B در حال آزمایش‌هایی برای تغییر مدار به شکلی خاص است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از «پاپ‌ساینس» ، بر اساس یک بیانیه رسمی نیروی فضایی آمریکا ، این هواپیمای آزمایشی ساخت شرکت «بویینگ» شروع به اجرای یک رشته مانورها و حرکات خاص موسوم به «ترمز اتمسفری» (aerobraking) است که به آن اجازه می‌دهد با اجرای یک رشته حرکات عبوری با استفاده از کشش اتمسفر زمین، ارتفاع و مدار حرکتی خود را تغییر دهد. این فرایند همچنین به X-37B اجازه می‌دهد که مسیر خود را با مصرف حداقلی سوخت تنظیم کند. این هواپیمای فضایی با انجام این کار همچنین بطور ایمن قطعات و اجزای ماژول خدمات خود را مطابق با استانداردهای کاهش مخروبه‌های فضایی رهاسازی می‌کند.

این هفتمین ماموریت شناخته شده این پرنده آزمایشی قابل استفاده مجدد پس از بازگشت آن به مدار در ماه دسامبر گذشته است. هر چند فرایند ترمز اتمسفری جدید نیست اما این ماموریت جاری اولین نمونه کاربرد این فرایند برای این هواپیمای فضایی به شمار می‌رود. بنا بر اعلام نیروی فضایی آمریکا، هواپیمای X-37B پس از تکمیل این فرایند، هدف‌های آزمایشی خود را از سر خواهد گرفت و بعد از آن مدار زمین را ترک کرده و به زمین بازخواهد گشت.

این هواپیمای محرمانه تا کنون در ماموریت هفتم خود آزمایشهایی در زمینه تاثیر پرتوزایی و «فناوری‌های آگاهی قلمرو فضایی در مدار بیضوی» انجام داده است. مقامات نیروی فضایی آمریکا با این حال مشخص نکرده‌اند که این هواپیمای فضایی در پایان آزمایشها دقیقا در مدار زمین چه کاری خواهد کرد و محموله‌های همراه آن چه خواهد بود. این مقامات صرفا گفته‌اند که هدف از این آزمایشها افزایش راهکارهای پاسخ برای بازدارندگی در برابر تهدیدات فضایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha