احیای دوباره قزوین با بازآفرینی شهر

۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۸:۴۱
کد خبر: 85624754
احیای دوباره قزوین با بازآفرینی شهر

قزوین - ایرنا - بازآفرینی شهر قزوین موضوعی است که طی یکی دو هفته اخیر به دلیل فرسودگی بناهای تاریخی و همچنین برخی از بافت های شهری که دچار فرسودگی شده اند، مورد توجه بیشتر مسوولان قرار گرفته و برنامه ها برای احیا و بازآفرینی این شهر تاریخی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازآفرینی شهری با پیشنهاد وزارتخانه های راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان ها، سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری در سال ۹۳ مورد تصویب قرار گرفت تا به موجب آن نوسازی بافت‌های فرسوده و احیا بافت‌های تاریخی در سراسر کشور آغاز شود.

این موضوع اما در شهر مانند قزوین با توجه به اینکه برخی از محلات قدیمی شهر از فرسودگی برخوردار شده اند و ساکنان آن نیز این محلات را رها کرده و مهاجران در آن سکونت گزیدند، برای جلوگیری از زوال و نابودی آن نیاز بود تا برنامه بازآفرینی در آن با سرعت در اولویت برنامه مدیریت شهری شهری صورت می گرفت، در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین با سیدمحمد علمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین در خصوص تعریف بازآفرینی شهری و همچنین بیان اهداف و ابعاد این طرح به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.

ایرنا. در ابتدای گفت و گو، تعریفی از بازآفرینی شهری بفرمایید؟

باز آفرینی در دهه ۹۰ با عنوان بافت فرسوده ذکر می شد و امروز برخی از محلات شهر که فرسودگی دارند و از استحکام لازم برخوردار نیستند و گذرگاه های تنگ و تاریکی که نمی شود خدمات و امدادرسانی برای آنها صورت گیرد و اغلب آنها نیز از قدمت تاریخی برخوردار هستند، نیازمند بازآفرینی هستند که با هدف فراهم کردن امکان کار و زندگی استاندارد برای شهروندان موضوع بازآفرینی، یعنی احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری صورت می گیرد.

ایرنا. اهمیت و ضرورت اجرای بازآفرینی شهری چیست؟

ضرورت بازآفرینی شهری از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است که شامل موضوعات اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی می‌شود، برخی از دلایل اصلی ضرورت بازآفرینی شهری عبارتند از ارتقاء کیفیت زندگی (بازآفرینی شهری در کیفیت زندگی ساکنان مربوط به بهبود مسکن، دسترسی به خدمات عمومی، فضای سبز و امکانات تفریحی) را ارتقاء داده و همچنین به مشکلات زیرساختی (سیستم های فرسوده آب، برق، گاز و فاضلاب) که نیاز به نوسازی دارند پاسخ می دهد، پایداری شهری را توسعه بخشیده و نابرابری‌ها در امکانات و خدمات مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را ارتقا خواهد داد.

احیای دوباره قزوین با بازآفرینی شهر

ایرنا. چند درصد شهر قزوین جزو بافت فرسوده محسوب می شود؟

با توجه به قدمت تاریخی و کهن شهر بودن قزوین، بیش از ۱۰ درصد این شهر جزو بافت فرسوده محسوب می شود که باید بازآفرینی برای آنها صورت بگیرد.

در دهه ۹۰ بالغ بر ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در قزوین وجود داشت که این میزان در حال حاضر به یک هزار و پنج هکتار افزایش یافته است و دلیل آن هم به ۲۷ شاخص تعیین شده بافت فرسوده توسط شورای عالی شهرسازی باز می گردد که نواحی منفصل شهری نیز به عنوان سکونتگاه های غیررسمی به آن اضافه شده و همگی این عوامل دست به دست هم داده تا برای یک هزار و پنج هکتار بافت فرسوده مصوباتی اخذ کنیم.

برای تشویق ساکنان این محلات اغلب تا ۷۵ درصد معافیت پروانه ساختمانی، تخفیف های مربوط به سازمان نظام مهندسی و همچنین در حوزه انشعابات آنها را بهره مند ساخته ایم تا جایی که در قزوین نزدیک به یک ماه پیش مصوبه جدید بازآفرینی انجام شده و محلاتی چون آبگیلک و مهدیه نیز با وسعت ۲۰ هکتار از این فضا خارج شدند چرا که ۷۰ درصد از این محله نوسازی و بازسازی شده است.

ایرنا. شمارش محلات ناکارآمد و بافت فرسوده در قزوین به چه صورت است؟

قزوین تنها شهری است که به صورت محله ای سیاست تشویقی در آن اجرایی شده و به طور معمول در سطح کشور چنینی موضوعی را نداشتیم و شهردای این کار را انجام داد، ما در یک هزار و پنج هکتار از بافت فرسوده شهری، بیش از ۲۰ محله ناکارآمد و فرسوده را شناسایی کردیم که محله هادی آباد جزو اولین اولویت های ما بود و مابقی نیز جزو نواحی متصل و منفصل شهری محسوب می شوند.

ایرنا. چه محلاتی از قزوین خارج از بافت فرسوده محسوب می شوند؟

باز آفرینی چون به صورت مجموعه ای از پلاک ها انجام می شود، باید وسعت کلی را به دست بیاوریم و محلاتی که بیش از ۵۰ درصد نوسازی در آن انجام شده، خارج از بافت فرسوده محسوب می شوند و همین موضوع جزو دغدغه های مجموعه مدیریت شهری است، خوشبختانه ما این محلات را در پایه طرح تفصیلی برگردانده ایم و در حال حاضر یک محله خارج شده و امیدواریم برای سال های بعد محلات بیشتری از این فضاها خارج شود.

احیای دوباره قزوین با بازآفرینی شهر

ایرنا. فرق بین بافت تاریخی و فرسوده چیست؟

قزوین اولین شهر در کشور و سومین شهر در جهان از منظر تعدد آثار تاریخی محسوب می شود که همین موضوع باعث شده تا ۸۰ درصد بافت تاریخی شهر با بافت فرسوده منطبق شود.

خوشبختانه در شهرداری و مدیریت شهری قزوین با گرفتن مشاور ذیصلاح در کمیسیون ماده ۵ در شورای برنامه ریزی و امور زیربنایی مراحل آنها طی شده و در خصوص بافت تاریخی نیز اولین شهری محسوب می شویم که دفترچه ضابطه تاریخی مصوب کرده ایم و امیدواریم از شورای عالی و وزارت میراث فرهنگی این مصوبه ابلاغ شود و ساکنان بافت تایخی نیز حتما باید رضایت خودشان را در بازآفرینی داشته باشند.

ایرنا. چه هزینه ای برای بازآفرینی پرداخت شده است؟

اعتبارات در بخش قیر رایگان انجام شده و چندین سال است شهردای با سیاست های دهه ۹۰، تا ۵۰ درصد عوارض و موضوعات مربوط به صدور پروانه را تقبل کرده و هم اکنون ۱۰۰ درصد صدور پروانه در محله هادی آباد با ۵۶ هکتار بافت فرسوده رایگان است، در باقی محلاتی که شامل یک هزار و پنج هکتار بافت فرسوده می شود نیز تا ۷۵ درصد سیاست تشویقی و صدور پروانه و موضوعات نظام مهندسی لحاظ شده است.

احیای دوباره قزوین با بازآفرینی شهر

ایرنا. مردم چه نقشی می توانند در بازآفرینی شهری داشته باشند؟

اصلی ترین نقش در بازآفرینی شهری مردم هستند، چون در این چنینی موضوعاتی بحث مشارکت مردمی نقش بسزایی دارد، به خصوص اینکه به دلیل ریزدانگی این بافت ها، تجمیع کردن این پلاک ها جزو موضوعات مهم بازآفرینی محسوب می شود و امیدواریم مردم در کنار یکدیگر، سیاست های باز آفرینی شهری را منجر به صدور پروانه کرده و آن را اجرایی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha