ماندگاری روستاهای فارس در پرتو محرومیت‌زدایی

شیراز - ایرنا - توسعه روستایی در استان فارس با هدف ارتقای سطح رفاه و معیشت روستاییان و در قالب پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی در حال انجام است؛ پروژه‌هایی که اگر با اولویت‌بندی منطقه‌ای و بر اساس نیاز هر روستا دنبال شود می‌تواند موجبات رونق زندگی روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، راهبردهای توسعه روستایی همواره به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های اندیشمندان و سیاست‌گذاران توسعه بوده و هست؛ در این رابطه تاکنون اقدامات و رهیافت‌های بسیاری هم مطرح و اجرایی شده اما اینکه این راهبردها تا چه اندازه توانسته پاسخگوی نیازها و اولویت‌های روستاییان باشد پرسشی است که نیاز به انجام بررسی‌ و ارزیابی‌های علمی و میدانی دارد.

پیشبرد برنامه‌های توسعه روستایی در استان فارس نیز به عنوان بخش عمده‌ای از اقدامات توسعه محور در مناطق مختلف دنبال می‌شود؛ برنامه‌هایی که در قالب پروژه‌های محرومیت‌زدایی برای دگرگون‌سازی ساخت اجتماعی اقتصادی جامعه روستایی در حال اجراست.

مزایده ۱۰ قطعه زمین در روستای ماهفرخان استهبان

اخیراً هم با هدف توسعه روستایی نشست هماهنگی و کارشناسی پیرامون اجرای مزایده و فروش به شرط ساخت ۱۰ قطعه زمین در روستای ماهفرخان شهرستان استهبان با حضور کارشناسان معاون بازسازی، معاونت پشتیبانی و مدیر بنیاد مسکن این شهرستان برگزار شده است.

در این نشست نحوه اجرای مزایده و شروط ساخت آن با مسوولان شهرستان رایزنی و تبادل نظر شد و شهردار و بخشدار رونیز نیز نظرات تکمیلی خود را مطرح کردند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان در حاشیه این نشست برخی از مستندات توسعه روستایی در این شهرستان را عنوان کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌ منظور تأمین مسکن‌ محرومان‌ به‌ویژه‌ روستاییان‌ در چارچوب‌ سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌ تشکیل‌ شده و این نهاد انقلابی در طول سال‌های پس از انقلاب منشا خیر و برکات به منظور تأمین مسکن محرومان، محرومیت زدایی و توسعه روستایی بوده است.

کرامت ابراهیمی ادامه داد: در سال‌های اخیر در شهرستان استهبان نیز دستاوردهای درخشانی رقم خورده که تسهیل‌گری در اعطای وام‌های کم بهره و تسهیلات رایگان، تلاش برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی، بهسازی و توسعه معابر به ویژه در روستاهای محروم و کم‌برخوردار، بازسازی و بهسازی مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله و حوادث و ایجاد فضایی مناسب برای افزایش انگیزه ماندگاری در روستاها با کاهش مهاجرت‌های ناخواسته از مهمترین اقدامات در این زمینه به شمار میرود.

به گفته او بنیاد مسکن در این سال‌ها تلاش بسیاری برای مطالعه‌ و بررسی جهت تشخیص‌ و تعیین ‌نیازمندی های مسکن محرومان اعم‌ از روستایی و شهری و فراهم‌آوردن‌ موجبات اجرای آن‌ با مشارکت‌ و خودیاری مردم‌ و دستگاه‌های مختلف‌ داشته است.

بازنگری طرح هادی روستاهای کراچی و سعادت‌آباد از توابع بخش ارژن شیراز

بازنگری طرح هادی روستاهای کراچی و سعادت‌آباد از توابع بخش ارژن شیراز نیز از دیگر رویکردهای توسعه محور در استان فارس محسوب می‌شود که این رویکرد هم اخیراً در نشستی با حضور دهیارها و رؤسای شورای اسلامی روستاهای کراچی و سعادت آباد از توابع بخش ارژن شهرستان شیراز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است؛ نشستی که در آن مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز و معاون فنی و عمرانی بخشداری ارژن برخی از الزامات بازنگری در طرح‌های هادی را بیان کردند.

مدیربنیاد مسکن شهرستان شیراز که معتقد است بازنگری طرح‌های هادی زمینه‌ساز توسعه دوچندان روستاها را فراهم کرده می‌گوید برخی از مناطق روستایی برای توسعه و پاسخگویی به تقاضای تامین مسکن با کمبود زمین روبرو هستند که کمبود زمین در حوزه مسکن با بازنگری در کاهش مدت زمان طرح هادی روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

به گفته محسن ابراهیمی بنیاد مسکن ضمن بازنگری طرح‌های هادی زمینه‌ساز تامین معیشت و رونق بخش اقتصاد مناطق روستایی است و در حوزه‌ اجرای این طرح‌ها، اقداماتی از جمله کف‌سازی معابر و پیاده‌راه، اجرای جوی و جدول معابر و اجرای آسفالت انجام شده است.

ماندگاری روستاهای فارس در پرتو محرومیت‌زدایی

پروژه آسفالت بهسازی روستای ارباب علیا کوار

اخیرا همچنین مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کوار از پروژه آسفالت بهسازی روستای ارباب علیا که با مشارکت دهیاری در حال انجام است بازدید کرد؛ پروژه‌ای که با هدف توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در این منطقه تعریف و اجرا شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کوار در حاشیه این بازدید روستاهای شهرستان کوار را بهره‌مند از خدمات این بنیاد دانست و گفت: از همه فرصت‌های قانونی برای توسعه روستایی و کاهش محرومیت در این مناطق استفاده می‌شود.

مصطفی ایوبی از نقشه‌برداری و بازنگری طرح هادی ۱۲روستا و تعیین مشاور بازنگری طرح هادی در این روستاها خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار کل ۱۸میلیارد ریال اجرایی شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کوار همچنین از اجرای طرح هادی بهسازی روستاها شامل اجرای آسفالت به مساحت ۴۳ هزار و ۸۳۰متر مربع با اعتبار ۳۷ میلیارد ریال و همچنین اجرای ۸۵۶ تن قیر رایگان با مصرف مستقیم وبا اعتبار ۳۰ میلیارد ریال سخن گفت و اضافه کرد: این قیر در مصرف ۵۲ هزار متر مربع آسفالت بکار رفته و جمع این اعتبارات به مبلغ کل ۶۷ میلیارد ریال رسیده؛ در واقع این عملیات در ۱۱ روستا با همکاری و مشارکت دهیاری انجام شده است.

بازدید از روستای مهدی آباد بخش نوبندگان شهرستان فسا

روستای مهدی آباد بخش نوبندگان شهرستان فسا نیز از جمله مناطقی است که مورد توجه متولیان محرومیت‌زدایی قرارگرفته و توسعه این روستا نیز در دستورکار است.

اخیراً هم مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا بهمراه بخشدار نوبندگان‌ مهندس بهنیا از این روستا بازدید کردند و به بررسی اراضی قابل تفکیک جهت ساخت مسکن روستایی در این منطقه پرداختند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا در حاشیه این بازدید وضعیت زمین‌های قابل تفکیک جهت ساخت مسکن روستایی که مشکل اصلی روستای مهدی آباد است را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و خواستار مساعدت بخشداری و نهادهای مربوطه برای تفکیک این اراضی شد.

محمد انصاری جابری ابراز امیدواری کرد که با توجه به پیگیری انجام شده، مشکل زمین جهت ساخت مسکن در سال جاری برطرف و زمینه خانه‌دار شدن جمعیت متقاضی مسکن روستایی در این روستا فراهم شود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا پروژه ۲۶ واحدی نوبندگان با تسهیلات ۱۰۰ و ۲۰۰میلیون تومانی، ادامه اجرای پروژه ۳۲ واحدی که در مرحله نازک کاری قرار دارد و همچنین ساخت ۷۰ واحد نهضت ملی مسکن در شهر فسا که در مرحله نازک کاری و تاسیسات هستند را از مهمترین اقدامات توسعه روستایی در این شهرستان دانست.

او گزارشی از پیگیری برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در روستاهای این شهرستان ارائه داد و گفت: در ۲۶ روستای این شهرستان پیگیری‌هایی برای تأمین زمین نهضت ملی مسکن صورت گرفته و برای اسکان عشایر باراشلو نیز پنج هکتار زمین تأمین شده است.

ماندگاری روستاهای فارس در پرتو محرومیت‌زدایی

طرح هادی روستای علی آباد جنگل از بخش مرکزی شهرستان فسا

اجرای طرح هادی روستای علی آباد جنگل از بخش مرکزی شهرستان فسا از دیگر رویکردهایی است که اخیرا با هدف توسعه روستایی در استان فارس دنبال شد؛ این رویکرد در قالب برگزاری یک نشست با حضور مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا، مسئول فنی بنیاد، مشاور طرح هادی، مسئول فنی بخش مرکزی، دهیار و شواری اسلامی روستا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا در این نشست بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های توسعه روستایی تأکید کرد و این سیاست مهم را راهکاری برای ترغیب روستاییان به ماندن در روستاها و کاهش مهاجرت این قشر به شهر دانست.

محمد انصاری جابری همچنین از برگزاری نشست کارشناسی طرح هادی روستای علی‌آباد جنگل از بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: اجرای این طرح زمینه‌ساز توسعه روستایی، محرومیت‌زدایی و ایجاد معیشت و درآمد بهتر برای روستاییان است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا اجرای طرح‌های هادی را زمینه‌ساز ایجاد انگیزه‌های بیشتر برای ماندگاری روستاییان در این مناطق و جلوگیری از خالی شدن روستاها از سکنه دانست و درباره اقدامات انجام شده در این شهرستان افزود: واحدهای بهسازی و مقاوم سازی شده و مسکن محرومین در این شهرستان ۵۷۰ واحد بوده که به ازای هر نفر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته او در ۱۱ روستای این شهرستان طرح‌های هادی‌ اجرا شده که متراژ این طرح‌ها ۱۸هزار و ۴۳۵متر مربع به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال بوده و در ۱۷ روستای این شهرستان نیز با اجرای آسفالت مشارکتی (قیر رایگان)با مشارکت دهیاری‌ها به متراژ۹۳ هزارمترمربع، کار عمرانی صورت گرفته است.

آن طور که مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا می‌گوید این بنیاد با بازنگری طرح‌های هادی در ۱۰ روستای دیندارلو، هادی‌آباد، صالح آباد، دشت احمد، امیرحاجیلو، سروگر، ولی آباد، خورنگان، دهشیب و موردی زمینه توسعه دوچندان این روستاها را فراهم کرده است.

با این حال توسعه پایدار روستایی پدیده‌ای پیچیده و دارای ابعاد مختلف است؛ در واقع بدون شناخت جنبه‌های مختلف سکونت در روستا و بدون در نظر گرفتن مؤلفه‌های توسعه پایدار، حفظ آینده روستا امکان‌پذیر نیست چراکه یک‌جانبه‌گری و یا نادیده گرفتن هر یک از مؤلفه‌ها، خسارات جبران‌ناپذیری برای آینده روستا به همراه دارد؛ بنابراین نیاز است رویکرد توسعه روستایی در هر منطقه با شناخت کامل و انجام مطالعات و پژوهش‌های میدانی در آن منطقه دنبال شود و میزان رضایت روستاییان از انجام پروژه‌های محرومیت‌زدایی هم به صورت مستمر مورد بررسی قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha