۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85624953
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بالندگی دانشگاه فرهنگیان لرستان در گرو توسعه زیرساخت ها

خرم‌آباد - ایرنا - دانشگاه فرهنگیان، مرکزی تخصصی و توانمند در امر تعلیم و تربیت و ظرفیتی غنی برای پرورش معلمانی در تراز انقلاب اسلامی است که برای بالندگی هرچه بیشتر این نهاد در لرستان ایجاد زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز در حوزه فضای فیزیکی، آموزشی و پژوهشی ضروری است.

به گزارش ایرنا دانشگاه فرهنگیان مجموعه ای با ظرفیت قابل توجه علمی و پژوهشی و بهره گیری از استادان برجسته در حوزه آموزش و پرورش نقش ارزنده ای در تربیت معلمان توانمند و در تراز انقلاب اسلامی دارد که طی چند سال اخیر اقدامات قابل توجهی در این حوزه داشته است.

در حالیکه اهمیت و جایگاه ارزنده معلمی به عنوان رسالت پیامبران بر کسی پوشیده نیست و بخشی از موفقیت و توانمندی های جامعه مرهون تلاش معلمان در عرصه علم اندوزی و تعلیم و تربیت است دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهادی تخصصی برای پرورش و تربیت معلمان باید مورد توجه قرار گیرد.

دانشگاه فرهنگیان وابسته به نهاد مهم آموزش و پرورش و یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه نقش بسزایی داراست و صاحب نظران، آن را زیر بنای رشد و توسعه فرهنگی می دانند.

پیشرفت و ترقی جوامع در گرو تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص جهت اداره مطلوب بخش های مختلف بوده و جوامعی که در این خصوص تلاش بیشتری داشته اند، نتایج موفقیت آمیزی را در حرکت پر شتاب توسعه اقتصادی و اجتماعی کسب نموده اند.

نقش دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش، فقط تعلیم دروس و پرورش قوای ذهنی نیست بلکه رشد و پرورش دانشجویان در ابعاد جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی از اهداف اصلی آن محسوب می شود تا در آینده معلمانی توانمند و در تراز انقلاب اسلامی تربیت شود.

بر این اساس ایجاد تحول در نظام تربیت معلم را باید پیش نیاز تحقق هر نوع تحول در نظام آموزشی دانست که به نظر می رسد دانشگاه فرهنگیان علاوه بر ایجاد اصلاحاتی در تربیت هر چه بهتر و بیشتر معلمان در تراز انقلاب اسلامی، می تواند گام های اساسی را در راستای تحولات نظام آموزشی بردارد که برای این مهم ایجاد زیرساخت های مورد نیاز و تامین فضاهای لازم آموزشی امری ضروری است.

اگرچه دانشگاه فرهنگیان تاحدودی به عنوان مجموعه ای جوان در آموزش عالی به شمار می رود اما رویکرد آن ریشه در تعلیم و تربیت دیرینه معلمان دارد و انتظار می رود برای تداوم و موفقیت در این گام بستر سازی و زیرساخت های مورد نیاز در اولویت قرار گیرد.

اهمیت دانشگاه فرهنگیان و تعلیم و تربیت معلمان در این دانشگاه تا حدی است که مقام معظم رهبری در این خصوص بیان کردند: معلمین، خودشان را برای این مسوولیت بزرگ آماده کنند با وسایلی که دستگاه کشور در اختیار او می گذارد؛ لذا من الان اینجا تاکید می کنم، دانشگاه فرهنگیان را مسوولین جدی بگیرند؛ دانشگاه فرهنگیان راکه تولیدکننده معلم است جدی بگیرند؛ هرچه می توانند برای این سرمایه گذاری کنند؛ به یک لحاظ، اهمیت این دانشگاه از همه دانشگاه های دیگر بیشتر است.

وظیفه آموزش و پرورش، تربیت یک نسل است؛ وقتی در نگاه میان مدت نگاه می کنیم، یک نسل را برای یک دوره آینده می خواهد تربیت کند. چه جوری تربیت خواهد کرد؟ چه تربیت خواهد کرد؟ آموزش و پرورش باید بتواند نسلی تربیت بکند باایمان؛ اصلش ایمان است. بچه های لااُبالی که به هیچ چیز پابند نیستند، اینها در آینده کشور، نه برای خودشان مفیدند، نه برای کشور مفیدند، نه برای جامعه مفیدند؛ اوّل ایمان است.

نسل باایمان، باوفا، مسئولیت پذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راست گو، شجاع، نسل باحیا، بافکر، اهل فکر کردن، اهل به کار گرفتن اندیشه، عاشق کشور، عاشق نظام، عاشق مردم، نسلی که کشورش را دوست بدارد، مصالح کشورش را مصالح شخص خودش بداند، از آنها دفاع کند؛ یک چنین نسلی باید پرورش پیدا کند؛ یک نسل محکم، قوی، عازم، جازم، با ابتکار، پیشرو، فعال؛ این جور نسلی لازم است؛ این کار آموزش و پرورش است؛ ببینید چه کار با اهمیتی است! می گویم کار آموزش و پرورش، نمی گویم کار معلم. با اینکه وسیله معلم است، اما معلم، تنها عامل ایجاد یک چنین نسلی نیست؛ آموزش و پرورش است که فضا را فراهم می کند برای معلم، برای دانش آموز، برای اولیا، برای طراحان، برای نویسندگان کتابهای درسی؛ اینها همه موثر است؛ آموزش پرورش است که این کارها را انجام می دهد.

باتوجه به اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه سالانه باید ۲۵ درصد به ظرفیت پذیرش دانشجوی دانشگاه فرهنگیان افزوده شود، توسعه امکانات آن ضروری است اما دانشگاه فرهنگیان لرستان با کاستی هایی مواجه است که کمبود فضاهای فیزیکی از مهمترین چالش ها به شمار می رود.

توسعه زیرساخت های آموزشی در جهت کیفیت بخشی و توسعه کمی در بخش های مختلف دانشگاه فرهنگیان گامی بلند در راستای تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی خواهد بود تا بتوان با رفع مشکل کمبود معلم پاسخگوی نسلی پرسشگر و مطالبه گر در مقابل توطئه دشمنان بود.

بالندگی دانشگاه فرهنگیان لرستان در گرو توسعه زیرساخت ها

پذیرش ۸۶۰ دانشجوی جدید در دانشگاه فرهنگیان لرستان/ فضای خوابگاهی مشکل جدی است

رییس دانشگاه فرهنگیان لرستان گفت: ۸۶۰ دانشجو برای سال تحصیلی جدید و تامین معلمان آینده در این دانشگاه پذیرش شده است.

احمد حقی بیان کرد: برای تامین معلمان مورد نیاز استان پذیرای ۸۶۰ دانشجوی جدید هستیم و سال گذشته نیز یک هزار و ۸۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل کرده که این میزان افزایش پذیرش، بار سنگینی بر عهده دانشگاه قرار داده است.

وی ادامه داد: مشکلی که در خصوص جذب دانشجویان جدیدالورود پیش آمده بود با افزایش ۱۶۸ نفری ظرفیت و رسیدگی جدی برطرف شد و دانشجویانی که به واسطه بروز مشکل با وجود رتبه بالا نتوانستند جذب شوند مهرماه پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان با وجود اینکه اهمیت ویژه ای دارد اما متاسفانه با مشکلات فراوان ساختاری، زیربنایی و عمرانی مواجه است که تلاش می شود این مشکلات با اجرای مصوبات برطرف شود.

حقی بر ضرورت برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و افزود: برخی از ساختمان های این دانشگاه نیازمند تخریب و نوسازی هستند تا جریان توسعه دانشگاه فرهنگیان به خوبی دنبال شود.

وی عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان در این استان با تصویب قطعی سه دانشکده و ۹ گروه آموزشی برای تبدیل شدن به یک دانشگاه جامع آماده شده است که در این صورت هیات امنایی با اختیارات بیشتر، ظرفیت خوبی برای جذب و بکارگیری نخبگان در قالب عضو هیات علمی و دانشجویان به منظور تامین نیاز آموزش و پرورش خواهد داشت.

وی افزود: کمبود فضای خوابگاهی از مشکلات جدی این دانشگاه است که در این راستا برای سال تحصیلی جدید، خوابگاه های اجاره ای در نظر گرفته شد که تجهیزات مورد نیاز خریداری و در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

حقی ادامه داد: همچنین بخشی از فضاهای بدون استفاده آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی در اختیار این دانشگاه قرار خواهد گرفت که برای ترم های بعد آماده سازی شود در بلند مدت نیز طرح جامع پردیس های این دانشگاه اجرا خواهد شد.

بالندگی دانشگاه فرهنگیان لرستان در گرو توسعه زیرساخت ها

اختصاص ساختمان آموزش و پرورش برای خوابگاه

استاندار لرستان نیز با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان نقش بسیار اساسی در تعلیم و تربیت فرزندان و آینده سازان این کشور دارد گفت: فضای خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان استان باید تامین شود.

ابوطالب شفقت بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان از دانشگاه های بسیار مهم کشور است و دانش آموختگان این نهاد امر تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم را بر عهده می گیرند و دارای جایگاه بسیار مهمی است.

وی با تاکید بر ضرورت اهتمام به رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان به دلیل اهمیت ویژه ای که در تربیت آینده سازان کشور دارد اظهار داشت: شکل گیری این دانشگاه از سال ۹۱ آغاز شده و در این مدت اختیارات استانی تاکنون مشخص نشده است بنابراین باید با مکاتبات و پیگیری ها بتوان اختیارات بیشتری را برای هیات امنای استانی داشته باشیم تا در چشم انداز آینده این دانشگاه و توسعه و پیشبرد اهداف آن تلاش شود.

استاندار لرستان با اشاره به تاثیرگذاری دانشگاه فرهنگیان بر جامعه ادامه داد: در این راستا رفع مشکلات این دانشگاه و تلاش برای تحصیل و آرامش دانشجو معلمان در اولویت قرار دارد.

شفقت به تعداد دانشجویان ورودی امسال به این دانشگاه اشاره کرد و افزود: برای رفع مشکلات موجود و فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز باید در قالب هیات امنا مکاتبه و ظرفیتی که به دانشگاه فرهنگیان تحمیل شده تامین اعتبار شود.

وی با بیان اینکه این دانشگاه با مشکلات فضا و کمبود خوابگاه برای دانشجویان مواجه است ادامه داد: باید برای رفع نیازمندی های موجود آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان مکاتبات مستمر با وزارتخانه در راستای سفر وزیر،رییس دانشگاه فرهنگیان و رییس نوسازی توسعه و تجهیز در دستور کار باشد.

استاندار لرستان با بیان اینکه مشکلات استان با نامه نگاری حل نمی شود و مسوولان باید در استان حضور داشته باشند تاکید کرد: برای رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان و کمبود فضاهای آموزشی استان سفر وزیر آموزش و پرورش به استان ضرورت دارد.

شفقت با بیان اینکه لرستان دارای عقب افتادگی ناصواب است افزود: اگر مشکلات آموزشی را حل نکنیم استان متضرر می شویم بنابراین باید برای رفع کمبود فضاهای آموزشی برنامه جامع باید داشته باشیم و چشم انداز خود را براساس آمار و ارقام مشخص کنیم.

وی گفت: در راستای رفع مشکل خوابگاه دانشجویان یک ساختمان از آموزش و پرورش در اختیار این دانشگاه قرار خواهد گرفت و زمینی نیز در کنار دانشگاه فرهنگیان علامه در کمیسیون زیربنایی استانداری در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد.

بالندگی دانشگاه فرهنگیان لرستان در گرو توسعه زیرساخت ها

تجهیزات دانشگاه فرهنگیان لرستان جوابگو نیست

استاندار لرستان گفت: امکانات، تجهیزات و فضای موجود دانشگاه فرهنگیان در استان جوابگوی نیاز امروز نیست و برطرف کردن مشکلات این دانشگاه نیازمند ارائه برنامه موقت و جامع است.

شفقت اظهار کرد: توسعه و تجهیز این دانشگاه از اولویت‌های مهم و اساسی کشور بوده و با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان تربیت کننده معلمان مورد نیاز جامعه است باید توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد.

وی اضافه کرد: ساختمان دانشگاه فرهنگیان قدیمی است و امکانات، تجهیزات و فضای موجود نیز جوابگوی نیاز امروز نیست که با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان کار علمی، آموزشی و تربیتی می‌کند توسعه و تجهیز آن جزو اولویت‌های مهم استان است.

شفقت بیان کرد: فضای آموزشی و اداری پردیس خواهران و برادران همچنین فضای خوابگاهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مرکز استان با مشکل مواجه است، بنابراین باید تجدید نظر جدی در خصوص وضعیت دانشگاه فرهنگیان صورت بگیرد.

استاندار لرستان بر ارائه برنامه موقت و جامع برای حل مشکل دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: اراده جدی مدیریت ارشد اجرایی لرستان کمک به دانشگاه فرهنگیان است تا هم دانشجویان با آرامش ادامه تحصیل دهند و هم مدیران به راحتی مدیریت کنند.

شفقت یادآور شد: انتظار می‌رود دستگاه‌های پشتیبان دانشگاه فرهنگیان از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه لرستان کمک کنند تا مشکلات این نهاد رفع شود.

موفقیت های متعدد دانشگاه فرهنگیان در جشنواره علمی و فرهنگی

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان لرستان گفت: این دانشگاه لرستان سال گذشته در حوزه فرهنگی موفقیت های چشمگیری کسب کرد و در حوزه پژوهشی نیز ۲ نفر از اعضای هیات علمی آن در جشنواره پژوهش و فناوری موفق به کسب رتبه شدند.

حامد واشانی افزود: کسب رتبه برتر در جشنواره اقوام و فرهنگ، کسب ۱۰ رتبه در بخش های مختلف جشنواره رویش و حرکت، پنج مقام برتر در سی و سومین جشنواره قرآن و عترت، پنج مقام رتبه های اول تا سوم در جشنواره حبیب و هشت رتبه برتر در جشنواره رسش قلم از موفقیت های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان لرستان طی سال گذشته است.

در حال حاضر ۲۸ عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان لرستان مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha