۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85624977
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دیدگاه تحلیلگران مصری درباره اهمیت سفر عراقچی به قاهره

تهران- ایرنا- کارشناسان و تحلیلگران مصری به تشریح اهمیت ابعاد سفر احتمالی وزیر خارجه کشورمان به قاهره پرداختند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پایگاه خبری العربی الجدید با اشاره به سفر قریب الوقوع «عباس عراقچی» به مصر، به اهمیت این سفر پرداخت و دیدگاه کارشناسان را در این زمینه جویا شد.

«عبدالله الاشعل» معاون سابق وزیر خارجه مصر به العربی الجدید گفت که ایران برای مصر اهمیت زیادی قائل است و این به دلیل نقش مصر در منطقه، به ویژه از حیث مذاکرات و تلاش‌های مربوط به آتش بس، طی یکسال گذشته میان مقاومت فلسطین در غزه و رژیم اشغالگر است. به حکم روابط قوی رژیم اسرائیل با مصر، قاهره به دنبال ایفای نقش برای کاهش تنش میان ایران و این رژیم است.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌کنم که این سفر وزیر خارجه ایران ارزش واقعی مصر و نقش آن در منطقه را نمایان کند.

این دیپلمات سابق مصری با اشاره به امکان از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر افزود که این روابط ممکن است در هر زمان و در مرحله بعدی از سرگرفته شود و این روند مستلزم از سرگیری کامل روابط است. این رویداد در آینده نزدیک در سایه تحولات منطقه رخ می دهد.

الاشعل تاکید کرد: سفر احتمالی عراقچی به قاهره در راستای اهمیت حیاتی رایزنی و سفرهای دیپلماتیک ایران است.

از سوی دیگر، معاون رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی ایران گفت: سفر عراقچی به قاهره در این مقطع حساس که منطقه در آستانه انفجار بزرگ قرار دارد، سفری بسیار مهم و این رایزنی میان دو کشور بزرگ ایران و مصر است. این تاکیدی بر اهمیت نقش قاهره در منطقه و امکان کاهش تنش در دوره آتی است.

«مختار الغباشی» افزود: وزیر خارجه ایران در این سفر رایزنی های بیشتری انجام خواهد داد و نقطه اشتراکات طرفین درباره آتش بس و تلاشها برای کاهش تنش، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این ابتکار ایرانی برای سفر به قاهره از باب تلاشهای ایران برای تشریح اوضاع خطرناکی است که اسرائیل با حمله به ایران به دنبال آن است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «العربی الجدید» روز شنبه براساس اطلاعات خود نوشت که وزیر امور خارجه ایران طی روزهای آتی در سفری رسمی عازم قاهره خواهد شد و با مقامات مصری درمورد پرونده های مشترک و رویکرد دو کشور درخصوص تحولات منطقه رایزنی خواهد کرد.

به نوشته این پایگاه، عراقچی قرار است در این سفر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور، «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات و «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر دیدار و گفت وگو کند.

برپایه این گزارش، بحث و بررسی پرونده وضعیت منطقه دریای سرخ و یمن، تحولات نوار غزه، تجاوزهای رژیم صهیونیستی به لبنان و همچنین رایزنی درباره راه های توقف تنش ها در دستور کار این سفر قرار دارد.

به نوشته العربی الجدید، عراقچی قرار است پیام کتبی «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقداماتی که برای آرام کردن اوضاع در منطقه انجام می شود، را (به مقامات مصری) منتقل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha