سلامت روان لازمه داشتن کودکانی شاد و آگاه است

قزوین - ایرنا - فوق تخصص حوزه روانپزشکی کودک و نوجوان سلامت روان در قزوین گفت: سلامت روان کودکان باعث می شود که در آینده شاهد جامعه ای خلاق و کارآفرین، آگاه و شاد باشیم و از این رو نیازمند آگاه سازی بیشتر والدین و نگاه ویژه تر آنان در این زمینه هستیم.

پری سادات حاج سید جوادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: والدین نقش اصلی و اساسی در خصوص تکامل کودکان دارند و باید اجازه دهند که کودکان درجاتی از استرس و اضطراب را تجربه کنند چرا که یاد می گیرند این مشکلات را بپذیرد و در جهت رفع آن تلاش و کوشش داشته باشند.

وی ادامه داد: سلامت روان تعاریف متعددی دارد، برخی آن را درجاتی از رفاه و آرامش ذهنی، برخی توانایی کارکردن و عشق ورزیدن و بعضی دیگر نیز داشتن اعتماد به نفس می دانند اما سلامتی در دسته های جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده است که باید همه آنها تامین باشد.

حاج سید جوادی اضافه کرد: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اکثر افراد از سلامت جسم خود آگاه هستند و در صورت بروز مشکلات داخلی و قلبی به پزشک متخصص مراجعه و اگر نیاز باشد دارو نیز مصرف می کنند اما متاسفانه افراد به اندازه کافی از سلامت روان خود آگاه نیستند و درمان آن را پیگیری نمی کنند.

به گفته این مسوول، روان و جسم افراد ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، همانگونه که جسم افراد بر روان آدمی تاثیر می گذارد (بیماری تیرویید و مشکلات قلبی و عروقی باعث افسردگی و اضطراب می شود) به همان اندازه نیز مشکلات اعصاب و روان نیز بر جسم افراد تاثیر می گذارد، برای مثال اگر افسردگی و اضطراب داشته باشیم دردهای جسمی گوارشی و داخلی پیدا می کنیم که درواقع اختلال روان با علایم جسمی خود را نشان می دهد.

وی افزود: از این رو برای اینکه جسم و روان سالم داشته باشیم باید در صورت بروز مشکل در هر کدام از این موارد سراغ پزشک منخصص برویم و موراد را پیگیری و بررسی کنیم.

این فوق تخصص حوزه روانپزشکی کودک و نوجوان سلامت روان در خصوص راهکارهای بهبود سلامت روان، تاکید کرد: داشتن دیدگاه مثبت، تاب آوری و تحمل و پذیرش مشکلات زندگی می تواند راهکاری برای بهبود سلامت روان باشد که باید در این خصوص آموزش های لازم از سوی نهادهای مربوطه و همچنین از سوی خانواده برای سنین پایین تر صورت گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha