۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۸
کد خبر: 85625198
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استان مرکزی پیشتاز راه‌اندازی دادگاه صلح در کشور است

خمین - ایرنا - رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: راه‌اندازی دادگاه صلح در شهرستان‌های مختلف استان باعث شد تا سرزمین آفتاب در این زمینه در کشور پیشتاز باشد.

به گزارش ایرنا ، حجت‌الاسلام «سعید جزایی» روز شنبه در آیین افتتاح دادگاه صلح خمین، افزود: از ۱۶ حوزه قضایی فقط 2 شهرستان زالیان و اراک برای راه اندازی دادگاه صلح باقی مانداند.

وی، هدف از دادگاه صلح را رسیدگی تخصصی به برخی دعاوی و شکایات کیفری بیان کرد و گفت: سیاست قوه قضاییه به سمت تخصصی شدن رسیدگی‌ها است.

رییس کل دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: دادگاه‌های صلح موجب کیفیت رسیدگی، اتقان رای، جلوگیری از اطاله دادرسی و افزایش سرعت و رسیدگی نظامند و قانونمند می‌شوند.

حجت‌الاسلام جزایی تصریح کرد: قضات تلاش کنند ابتدا مسئله را در دادگاه صلح با مصالحه حل و فصل کنند و اگر موضوعی نیاز به رسیدگی بیشتر داشت با کیفیت بیشتر در محاکم قضایی ارجاع شود.

وی افزود: دادگاه صلح درواقع محدوده‌ای از فعالیت‌های شوراهای حل اختلاف سابق را دارند و تنها گستره موضوعات حقویق و شکایات کیفری را نیز شامل می‌شود.

رییس دادگستری شهرستان خمین نیز در این آیین گفت: قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور ابلاغ شد، این قانون ۴۱ ماده‌ای احکام مهمی را در خود جای داده است که از مهمترین مواد آن می‌توان به پیش‌بینی ایجاد دادگاهی به نام «دادگاه صلح» و تعیین تکلیف نیروهای شوراهای حل اختلاف اشاره کرد.

«محمد شاکرمی» افزود: شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه‌ صلح به منظور توسعه و گسترش صلح و سازش همچنان فعال هستند.

وی بیان کرد: برقراری صلح و سازش بین طرفین دعوا ابتدا در شوراهای حل اختلاف پیگیری می‌شود و چنانچه سازش صورت نپذیرد قاضی دادگاه صلح مطابق قانون، به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

شاکرمی با اشاره به مزایای دادگاه صلح گفت: دادگاه صلح بر مصالحه در پرونده با همکاری و همراهی طرفین پرونده و اعضای شوراهای حل اختلاف، کاهش هزینه‌های دادرسی و سرعت در رسیدگی اثرگذار است.

خمین در جنوب استان مرکزی است و ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha