۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85625290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاشینیان: جمهوری آذربایجان نگران "چهارراه صلح" است

تهران – ایرنا - نخست‌وزیر ارمنستان امروز در کنفرانسی درباره پروژه "چهارراه صلح" گفت: (جمهوری) آذربایجان نگران پروژه چهارراه صلح است زیرا این پروژه می تواند ده ها میلیارد سود برای ارمنستان به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آرمن پرس، نیکول پاشینیان عنوان کرد که این پروژه به طور بالقوه می تواند دو نگرانی را برای باکو به همراه داشته باشد. نخست آنکه اگر جمهوری آذربایجان واقعاً بر این باور باشد که ارمنستان برای آینده برنامه‌های تهاجمی علیه باکو دارد، این تصور ایجاد می شود ده‌ها میلیارد دلار درآمد ناشی از ترانزیت کالا می‌تواند علیه این جمهوری به کار گرفته شود.

پاشینیان اطمینان داد که ارمنستان با سیاست های راهبردی خود در بالاترین سطوح حکومت، اثبات کرده که برنامه تهاجمی علیه جمهوری آذربایجان یا هیچ کشور دیگری ندارد.

وی افزود: عکس این قضیه نیز وجود دارد. یعنی اگر جمهوری آذربایجان قصد تهاجم به ارمنستان را داشته باشد، می تواند نگران صرف این ده ها میلیارد دلار در افزایش قدرت دفاعی ارمنستان بوده و این کشور را در اجرای طرح های تهاجمی خود علیه ارمنستان دچار مشکل کند.

نخست وزیر ارمنستان در ادامه سخنان خود گفت که پروژه چهارراه صلح که توسط دولت ارمنستان تهیه شده، با گذشت زمان اهمیت جهانی بیشتری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که پس از تهاجم روسیه به اوکراین در جابجایی کالا و مسافر پدید آمده، گفت که پیش از این، بیشتر تبادل کالا و جابجایی مسافر از مناطق صنعتی بسیار توسعه یافته به اروپا از طریق روسیه انجام می شد.

وی با تاکید بر اینکه جابجایی کالا یک طرفه نیست، گفت: این حرکت در هر دو جهت شرق-غرب و غرب-شرق انجام می شود. کالاهایی به ارزش صدها میلیارد دلار اکنون در جستجوی مسیرهای جدیدی هستند تا به سمت بزرگترین بازارها منتقل شوند.

پاشینیان در ادامه به حمایت کشورهای همسایه ارمنستان از پروژه "چهار راه صلح" پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی است که به وضوح از پروژه چهارراه صلح حمایت کرده است. گرجستان نیز در میان کشورهایی است که از آن حمایت کرده اند.
وی در مورد موضع ترکیه گفت که موضع این کشور قابل تجمیع با موضع ارمنستان است.
نخست وزیر ارمنستان توضیح داد: چهارراه صلح می تواند با کریدور میانی که یکی از مهمترین موضوع های سیاست خارجی ترکیه است، تلفیق شود.

به گفته «واهان کاستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان، معنی و مفهوم بنیادین «چهارراه صلح» ایجاد خطوط مواصلاتی جدید، راه اندازی و توسعه آنهاست، تعمیر، ساخت، راه‌اندازی مجدد جاده‌ها، خطوط راه‌ آهن‌، خطوط لوله، کابل‌ها، خطوط انتقال برق که از تمامی کشورهای منطقه قفقاز جنوبی عبور می‌کنند: جمهوری ارمنستان، جمهوری اسلامی ایران، گرجستان، جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان . این طرح همچنین درصدد تحقق سایر طرح های گوناگون منطقه‌ای نیز هست؛ امری که به ایجاد واقعیتی جدید در قفقاز جنوبی همراه با مرزهای باز و روابط فعال اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و انسانی مساعدت خواهد کرد؛ جایی که در آن تمامی مسائل، بر گرفته از تجربه و سنت حل مسائل از طریق گفت و گو و توافق متقابل، امکان پذیر خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha