هزار و ۵۰۰ کالای غیر استاندارد در خراسان جنوبی شناسایی شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته با بازرسی و نمونه گیری مستمر در بازار و واحدهای تولیدی، هزار و ۵۰۰ کالای غیر استاندارد در استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دستورانی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته استاندارد (۲۱ تا ۲۷ مهر) گفت: در این مدت ۳۲۲ مورد نمونه‌برداری از محصولات سطح بازار با هزینه‌کرد ۷۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال انجام و از این تعداد ۴۳ نمونه مردود شده‌ است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار بازرسی در قالب طرح امین در سطح بازار انجام شده که ۹۰۰ بازرسی دارای نبود انطباق بوده و در مجموع طی یک سال اخیر هزار و ۵۰۰ محصول غیر استاندارد در استان شناسایی و از دسترس مردم خارج شده‌ است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۰۳ واحد صنفی در استان دارای پروانه معتبر استاندارد هستند، گفت: در یک سال گذشته هزار و ۲۵۴ مورد بازرسی و هزار و ۳۴۱ نمونه‌برداری از این واحدها انجام شده‌ که تعداد ۱۱۴ پروانه استاندارد به دلیل نبود رعایت شاخص‌های استاندارد ابطال شده است.

وی از صدور هفت فقره پروانه تولید محصول حلال در این مدت خبر داد و گفت: داشتن این نشان نقش موثری در صادرات محصولات تولیدی به کشورهای اسلامی دارد همچنین در مدت یادشده چهار پروانه تشویقی استاندارد و یک پروانه دانش‌بنیان صادر شده است.

دستورانی افزود: در این راستا ۶ واحد صنفی به مراجع قضایی معرفی و برخی واحدها مکلف به رعایت استاندارد و دادن تعهد شدند.

وی با اشاره به انجام نظارت منطقی بر بازار آهن‌آلات استان یادآور شد: ۹۶ مورد بازرسی و ۱۷۱ مورد نمونه‌برداری انجام شده که ۸۶ مورد نبود انطباق بوده و البته هیچ کدام تولید خراسان جنوبی نبوده‌ است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از محصولات راهبردی استان و مشمول رعایت استاندارد اجباری، زعفران است گفت: ۲۳ واحد در خراسان جنوبی دارای پروانه معتبر استاندارد هستند اما در مرکز استان هیچ واحد دارای پروانه نداریم.

وی تصریح کرد: اخیرا یک محموله ۱۷ کیلوگرمی زعفران تقلبی را کشف کردیم که پرونده آن تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده‌ است.

دستورانی گفت: در سال جاری ۲ واحد تولیدی خراسان جنوبی از نظر رعایت استاندارد نمونه کشوری شده که یکی از این واحدها، واحد بسته بندی زعفران است.

وی عنوان کرد: علاوه بر کیفیت محصولات تولیدی در زمینه کیفیت آنها هم ورود جدی داشته‌ایم و ۲۱ هزار نمونه‌گیری از سطح بازار و واحدهای تولیدی انجام شده‌ و در مجموع ۳۰۶ محصول آزمون شده‌اند که ابتدای طرح یعنی یک سال و نیم گذشته در ۴۳ درصد این محصولات شاهد کم فروشی بودیم و با اجرای مستمر طرح، میزان کم فروشی به نزدیک صفر درصد رسیده است.

دستورانی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۰۰ آسانسور در خراسان جنوبی گفت: دریافت استاندارد ادواری برای این آسانسورها جدی گرفته نمی‌شود و در زمینه دریافت پروانه استاندارد ادواری برای آسانسورها در استان با شرایط مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: برخی ساختمان‌ها بدون دریافت پایان کار از شهرداری، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و برای آسانسورهای واحدها حتی دریافت پروانه اولیه استاندارد هم گرفته نمی‌شود که در این خصوص ۱۸ مورد را در شهر بیرجند شناسایی کرده‌ایم.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی به نظارت بر فعالیت شهربازی‌ها اشاره کرد و گفت: ۴۶۸ وسایل بازی در شهربازی‌های استان داریم که از این تعداد ۱۳۲ مورد فعال بوده و ۹۶ مورد دارای گواهینامه استاندارد و ۳۶ مورد فاقد گواهینامه استاندارد است.

وی ادامه داد: ۱۱ مورد تجهیزات شهربازی در شهر قاین داریم که تمامی آنها فاقد گواهینامه استاندارد است.

دستورانی گفت: در زمینه استاندارد تجهیزات زمین بازی در استان نیز وضعیت مناسبی نداریم و هیچ زمین بازی در استان دارای گواهینامه استاندارد نیست به گونه‌ای که ۵۳۴ مورد انواع تجهیزات مختلف در زمین‌های بازی داریم که تمامی آنها بدون گواهینامه است.

وی افزود: همچنین در خراسان جنوبی ۶ هزار ترازو وجود دارد که با آن داد و ستد می‌شود و در یک سال گذشته هزار و ۱۰۰ مورد تصدیق ترازوهای استان انجام شد که ۳۷۷ مورد یعنی ۳۴ درصد آنها مردود شده‌ و برخی از آنها با اصلاح به صورت مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۲۶ جایگاه سی ان جی در استان گفت: جایگاه‌های سی ان جی مشمول رعایت استاندارد اجباری هستند و تاکنون ۳۳ نواقص پرخطر، ۴۳۷ نواقص خطر متوسط و ۲ هزار و ۶ موضوعات کم خطر در جایگاه‌های سی ان جی استان شناسایی شده‌ که بازرسی‌های ما منجر به بستن هفت جایگاه شد و پنج جایگاه به صورت مجدد بازگشایی و ۲ جایگاه همچنان غیرفعال است.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی چهار آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد داشتیم که در یک سال گذشته به ۱۲ مورد رسیده‌ است.

دستورانی گفت: اعتبارات عمرانی استان به ۱۴۷ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال در سال مالی گذشته افزایش یافت که بیشترین مقدار این اعتبار در زمینه تجهیز آزمایشگاه‌های استان هزینه شده به گونه‌ای که در سال مالی گذشته، خراسان جنوبی بیشترین میزان اعتبار را در بین استان‌های کشور داشته است.

وی افزود: بیشترین اعتبار عمرانی استان در زمینه تجهیز آزمایشگاه فرآورده نفتی استان هزینه شده که به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تجهیز آن در راستای تسهیل‌گری صادرات فرآورده‌های نفتی در مرز در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: همچنین تجهیز آزمایشگاه‌های زعفران، شیر، آرد، بتن، شن و ماسه در دستور کار قرار دارد، در سال مالی جاری نیز ابلاغ ۶۵ میلیارد ریال اعتبار را داشته‌ایم.

وی افزود: در یک سال گذشته ۶ واحد صنفی متخلف و ۴۳ پرونده به مراجع قضایی معرفی شده که ۲۰ پرونده منجر به صدور رای شده است.

دستورانی با اشاره به وجود ۲۶ واحد بتن در خراسان جنوبی اظهار کرد: ۱۱ پرونده واحدهای تولیدی فاقد بتن به مراجع قضایی معرفی شدند اما در یک سال و نیم گذشته هفت پروانه تولید بتن استاندارد هم در استان صادر شده است.

وی بیان کرد: در زمینه فرآورده‌های نفتی ۹۵۶ پرونده بررسی و ۲ هزار و ۹۶ نمونه‌گیری انجام شده که اعلام نتایج آن برعهده دستگاه‌های متولی است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه استاندارد ایمنی معادن اجباری نیست و اگر اجباری بود شاهد حادثه تلخ طبس نبودیم، افزود: نان تولیدی شامل استاندارد اجباری نیست اما آرد استان شامل استاندارد اجباری است که آرد تولیدی استان از نظر استاندارد مشکلی ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha