ضرورت مصرف بهینه گاز برای عبور بی‌دغدغه از زمستان

تهران- ایرنا- با آغاز فصل پاییز، ماراتن گازرسانی در روزهای سرد به‌طور رسمی برای کارکنان صنعت گاز کشور آغاز شده است؛ براین‌اساس رعایت الگوی مصرف و دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد از سوی همه مشترکان برای عبور بی‌دغدغه و بدون افت فشار گاز ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، «ناترازی انرژی» به معنای نبود تعادل بین تولید و مصرف است؛ بدان معنی که حجم تولید هرگونه حامل انرژی پاسخگوی مقدار مصرف در کشور نیست. ایران هم چند سالی است که با این مفهوم در حوزه‌های مختلف انرژی به‌طورجدی روبه‌رو شده است.

ناترازی گاز طبیعی به‌ویژه در روزهای سرد سال نیز از این قاعده مستثنی نیست و به گفته «سعید توکلی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران «اکنون روزانه حداقل ۲۶۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد».

وی به‌تازگی در این باره هشدار هم داده است و گفته که «دیگر ناترازی مطرح نیست و ایران اکنون کمبود گاز دارد.»

رفع کامل ناترازی زمان‌بر است

«محسن پاک‌نژاد» وزیر نفت هم در جمع خبرنگاران تاکید کرده که «بحث ناترازی موضوعی نیست که در فاصله زمانی ۶ ماه، یک یا ۲ سال ایجاد شده باشد، بلکه این موضوع فرایندی زمان‌بر بوده است که به دلایلی از جمله تاخیر در سرمایه‌گذاری بالادست برای تولید یا مسائلی که در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، ایجاد شده و به طور طبیعی رفع کامل ناترازی زمان‌بر است.»

بااین‌حال برنامه‌ریزی و اقدام برای تولید و تامین پایدار گاز طبیعی در روزهای سرد سال از ابتدای هر سال با انجام تعمیرات اساسی در تجهیزات و ابنیه همه پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال و تاسیسات گاز کشور آغاز می‌شود و طبق برنامه، تا اوایل آبان پایان می‌یابد.

صنعت گاز ایران امسال هم با برنامه‌ریزی مدون و اقدام‌های راهبردی تلاش می‌کند روزهای سرد، بدون دغدغه برای مردم کشور سپری شود.

وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به این منظور افزون بر اینکه اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف؛ مانند اصلاح و بهسازی موتورخانه‌ها، تعویض بخاری‌های پرمصرف و جایگزینی با کم‌مصرف‌ها، فرهنگ‌سازی در مدارس با اجرای طرح «همیار گاز»، هوشمندسازی کنتورهای گاز، راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس را در دستور کار دارند، گام‌های بلندی هم برای افزایش تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی برداشته‌اند.

پایداری تولید در پالایشگاه‌های گازی کشور

«محمدرضا جولایی» سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران باتوجه‌به اهمیت همین موضوع، با سرکشی به پالایشگاه‌های گازی کشور، از آمادگی کامل آنها برای ورود به فصل سرما و پایداری تولید خبر داده است.

وی در سفری که به منطقه «خانگیران» سرخس داشته از واحدهای مختلف عملیاتی پالایشگاه گاز «شهید هاشمی‌نژاد» از جمله واحدهای پالایش، ذخیره‌سازی گاز شوریجه، کارگاه مرکزی این پالایشگاه و پارک گوگردی «شهید سلیمانی» بازدید کرد و تازه‌ترین وضع فرآورش گاز طبیعی در منطقه شمال و شمال شرق کشور، باتوجه‌به حساسیت گازرسانی در این منطقه و سرشاخه بودن آن را بررسی کرد.

ارزیابی شرایط تعمیرات و نگهداری تجهیزات و تأمین اقلام یدکی و مواد شیمیایی نیز برنامه دیگر جولایی در این سفر بود.

وی به نقش مهم کارکنان شرکت ملی گاز ایران در خدمت‌رسانی به هم‌وطنان به‌ویژه حوزه شمال و شمال شرق کشور اشاره و خاطرنشان‌کرد: کارکنان، متخصصان و جهادگران عرصه تولید در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد با احساس مسئولیت و تلاش شبانه‌روزی در شرایط بد آب‌وهوایی منطقه (تابستان‌های گرم و داغ و دمای ۵۰ درجه، زمستان سرد و دمای منفی ۲۶ درجه و طوفان ریزگردها) نقش مهمی در نگهداشت واحدهای عملیاتی و پایداری تولید دارند که این همت جهادی همکاران ما جای قدردانی و تشکر دارد.

ذخیره‌سازی ۳ میلیارد مترمکعب گاز در شوریجه تا پایان مهر

سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در ظرفیت کامل خود قرار دارد، به جایگاه ویژه مجموعه ذخیره‌سازی شوریجه و سراجه اشاره و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، چنانچه روند تزریق تا پایان مهر تداوم یابد، ۳ میلیارد مترمکعب گاز در مخزن شوریجه، ذخیره‌سازی خواهد شد.

جولایی همچنین باتوجه‌به ضرورت بهینه‌سازی مصرف از سوی مشترکان گاز، اعلام‌کرد: در کنار آمادگی کامل پالایشگاه‌ها در فرآورش گاز، خدمت‌رسانی کارکنان پرتلاش شرکت ملی گاز ایران و گازرسانی مناسب و بدون افت فشار، نیازمند همکاری همه‌جانبه هم‌وطنان و رعایت الگوی مصرف است تا این انرژی پاک در اختیار همگان قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha