رایزنی لمی با دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا درباره تحولات خاورمیانه

لندن- ایرنا- همزمان با تشدید حملات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، دیوید لمی وزیر خارجه انگلیس راهی لوگزامبورگ خواهد شد تا در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات غرب آسیا رایزنی کند.

به گزارش بامداد یکشنبه خبرنگار ایرنا، نشست ماهانه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳) ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح دوشنبه (به وقت اروپای مرکزی) با دستور کار بررسی آخرین وضعیت جنگ در اوکراین آغاز خواهد شد.

طبق برنامه اعلام شده، ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه لمی در ناهار کاری با دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا ملاقات خواهد کرد تا درباره تحولات بین‌المللی گفت‌ وگو کند. سپس ساعت ۱۴ نشست شورا با دستور کار تحولات در خاورمیانه پیگیری خواهد شد.

پیتر استانو سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا پیش تر گفته بود که حملات رژیم اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل) به‌ عنوان یک اولویت در جلسه آتی شورای وزیران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی روز جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه در بروکسل، گفت: ماموریت یونیفل بسیار مهم است و سربازان ۱۶ کشور عضو اتحادیه‌ اروپا در این ماموریت مشارکت دارند. همانطور که نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی) و مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند حملات به سپاه صلح سازمان‌ ملل قابل قبول نیست.

استانو با تاکید بر اینکه هرگونه حمله عمدی به صلحبانان نقض جدی قوانین بین‌المللی بشر دوستانه و قطعنامه‌های مربوط به سازمان‌ ملل متحد تلقی می‌شود، تصریح کرد: اتحادیه اروپا حملات علیه کارکنان یونیفل را بر نمی‌تابد.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که به اختصار یونیفل نامیده می‌شوند، در منطقه مرزی جنوب لبنان با شمال سرزمین‌های اشغالی مستقر هستند. تاکنون شماری از صلحبانان بر اثر حملات رژیم صهیونیستی مجروح شده‌ و این مساله با محکومیت گسترده جهانی مواجه شده است.

رئیس شورای اروپا حملات رژیم صهیونیستی را محکوم و انگلیس نیز بر لزوم حفاظت از نیروهای یونیفل تاکید کرده است. یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس گفت: ما همچنان خواستار آتش بس فوری و پایان دادن به رنج و خون ریزی هستیم. این یادآور اهمیت افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مشکل است.

گفتنی است که این برای نخستین بار پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) است که یک وزیر خارجه انگلیس در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا شرکت می‌کند. دولت جدید انگلیس که از تیرماه گذشته روی کار آمده، درصدد است تا روابط این کشور با اتحادیه اروپا را که در پی برگزیت تیره شده است، ترمیم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha