بازنگری قانون حفاظت شده البرز مرکزی مازندران در ایستگاه پایانی

نوشهر - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت : بازنگری و اصلاح قوانین حفاظت شده البرز مرکزی این استان به مراحل نهایی رسیده و امیدواریم در ماه های آینده این پیگیری ها به سرانجام برسد.

به گزارش ایرنا ، نامه نگاری و پیگیری اصلاح و بازنگری قوانین منطقه حفاظت شده البرز مرکزی که مطالبه عموم مردم مازندران به ویژه خطه غربی این استان بوده مربوط به ۲ سال گذشته است و این موضوع بسیار با اهمیت بیست وسوم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ رسانه ای هم شد .

طبق اسناد منابع رسمی در سال ۱۳۴۶ طی مصوبه شورای عالی جنگل، گستره زیادی از عرصه های ملی حد فاصل استان های تهران، البرز و مازندران زیرپوشش منطقه حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفت و مساحتی حدود ۳۹۸ هزار و ۸۲۶ هکتار در قالب قانون منطقه حفاظت شده البرز مرکزی تعریف شده است و سهم مازندران از این میزان ۲۹۵ هزار و ۷۶۸ هکتار به عبارتی بیشتر حوزه جغرافیایی در قالب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی مربوط به این استان است.

واقع شدن بخشی از غرب مازندران در محدوده منطقه حفاظت شده البرز مرکزی برابر مستندات موجود فقط در نوشهر مانع اجرای ۲۰ طرح تولیدی در این شهرستان شده که امید است با بازنگری قوانین آن در دولت چهاردهم بستر سرمایه گذاری و توسعه همه جانبه در این مناطق فراهم شود.

عطاء الله کاویانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود : کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته پس از اعزام به این مناطق حفاظت شده البرز مرکزی استان ارزیابی های فنی را انجام دادند و هفته گذشته هم نشستی با همین موضوع در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور مسوولان برگزار شد ،خوشبختانه کلیات این طرح مورد تایید قرار گرفته و نکته مهم پیگیری آن بوده که از دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله سازمان مناطبیعی و آبخیزداری و صمت مجوزهای لازم دریافت شده و هیچ محدودیتی در جداسازی مرز میان جلگه ، کوهستان و میان بند در مازندران وجود ندارد.بازنگری قانون حفاظت شده البرز مرکزی مازندران در حال نهایی شدن است

وی اظهار کرد : در این طرح حدود ۱۱ هزار هکتار از عرصه های طبیعی ملی در استان به ویژه خطه غربی استان مانند بوستان جنگلی سی سنگان ، قطعه های پنج هکتاری و ۱۰ هکتاری شناسایی شده که این عرصه ها همچنان باقی می ماند و از زیر پوشش مناطق حفاظت شده خارج نمی شود، اما در نقاط دیگری از جمله چالوس برنامه توسعه وجود دارد و سعی بر آن است که بتوان جایگزین این عرصه های ملی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت : آنچه که در اصلاح و بازنگری این قانون مدنظر است عرصه های مستثنیات متعلق به اشخاص بوده که زیر پوشش مناطق حفاظت شده البرز مرکزی است و چنین وضعیتی سبب شده تا توسعه متوازن نقاط روستایی و شهری ، اجرای طرح های هادی روستایی و جامع شهری در این استان دچار مشکل شود.

کاویانی افزود : امروز برابر گزارش های رسیده از سوی مسوولان امر به ویژه شوراها و دهیاری ها روند اجرای طرح های هادی در بیشتر روستاها به خاطر همین چالش قفل شده و در نتیجه روز به روز شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز در نقاط مختلف روستایی این استان بوده ایم که امیدوارم هرچه زودتر طرح اصلاح بازنگری قوانین مناطق حفاظت شده البرز مرکزی استان نهایی شود.

شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران با داشتن ظرفیت های فراوان برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف با چالش موانع سرمایه‌گذاری از جمله محدودیت های زیست محیطی و کاغذبازی اداری مواجه است که انتظار می رود در دولت جهادی سیزدهم برای رفع آن تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

در مازندران ۲۰ منطقه حفاظت شده شامل ۲ پارک ملی، سه اثر ملی طبیعی و ۱۱ منطقه حفاظت شده ملی و پنج پناهگاه حیات وحش وجود دارد که همه این نهاد ظرفیت های خوب استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha