۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۰
کد خبر: 85626280
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بغداد دوباره دارالسلام

بغداد– ایرنا–با تشدید تنش های رژیم صیونیستی در منطقه و نسل کشی گسترده ای که این رژیم در فلسطین و لبنان مرتکب می شود و از طرفی سکوت حامیان غربی این رژیم در برابر این جنایت ها، علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، برخی از کشورهای منطقه بر خود واجب دیده اند که به جای انتظار تحرک از طرف غربیها، خود در این راستا گام پیش گذارند که از مهمترین این کشورها در وقت حاضر، عراق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عراق به عنوان کشوری که متاثر از تبعات جنگ افروزی رژیم غاصب صهیونیستی شده است، در هفته های اخیر مواضع رسمی قابل توجهی در مخالفت با جنایت های این رژیم داشته و توانسته است با کشورهای مختلف از جمله سفرای روسیه، چین و آمریکا در بغداد و برخی مقامات بلندپایه اروپایی به ویژه رییس جمهور فرانسه تماس بگیرد و نسبت به تبعات خطرناک جنایت ها و تهدیدهای رژیم صهیونیستی هشدار دهد.

تلاش های بغداد طی دیروز و امروز که با تماس با «ایمانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه آغاز شد و قرار است نخست وزیر عراق امروز یکشنبه پذیرای «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باشد، از نگاه رسانه ها و صاحب نظران عراقی، می تواند بغداد را به جایگاه سابق منطقه اش به عنوان دارالسلام بازگرداند.

این اعتقاد در عراق وجود دارد که این کشور می تواند دوباره به عنوان «دار السلام» (خانه صلح) در منطقه نقش مثبتی ایفا کند و به جنایت ها و نسل کشی و تهدیدهای جنون آمیز رژیم صهیونیستی بعد از یکسال جنگ افروزی بی حاصل این رژیم غاصب علیه دو ملت فلسطین و لبنان پایان بدهد.

بغداد دوباره دارالسلام

سردبیر روزنامه «الصباح» پرتیراژترین نشریه عراق در سرمقاله ای تحت عنوان «دار السلام» نوشته است که «در شان و جایگاه بغداد جز این نیست که به خاطر آنچه برای آن شکل گرفته، دوباره به دار السلام منطقه تبدیل شود.»

«احمد عبدالحسین» در این سرمقاله نوشته است: «در حالی که نتانیاهو برای ارتکاب جنایات بیشتر همچنان می خواهد بر طبل جنگ بکوبد، بغداد طی دیروز و امروز (یکشنبه) به میدان ممانعت از وقوع جنگ تبدیل شده است.»

این روزنامه همچنین در سرتیتر اول خود با عنوان «بسیج دیپلماسی عراق برای آرامش و برقراری صلح در منطقه» نوشته است که با وجود تلاش تل آویو برای ایجاد جنگ فراگیر در منطقه، عراق معتقد است که هنوز فرصت ایجاد تنش زدایی در منطقه وجود دارد و در همین راستا بغداد در عالی ترین سطوح طی دیروز و امروز یکشنبه تلاش دیپلماتیک قابل توجهی را برای دور کردن شبح جنگ از منطقه آغازکرده است.

به نوشته این روزنامه: «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در این راستا با «ایمانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه تماس گرفت و موضع مکرون در ممنوعیت فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را ستود و همزمان در بغداد امروز (یکشنبه) پذیرای «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران است.

این روزنامه افزوده است که «محسن المندلاوی» رییس پارلمان عراق نیز در این همین راستا تلاش پارلمانی تازه ای آغاز کرده و با تعدادی از سفرای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پیرامون تحولات خطرناک منطقه بحث گفت وگو کرده است.

از طرفی، «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق تاکید کرده است که بغداد از مسوولیت های خود در قبال جهان عرب و اسلام چشم پوشی نمی کند.

بغداد دوباره دارالسلام

روزنامه «الزوراء» ارگان خبری کانون خبرنگاران عراق نیز در سرتیتر خود در همین راستا نوشته است که «عراق تحرک بین المللی خود را برای عبور از مرحله حساس کنونی آغاز کرده است».

این روزنامه به نقل از نخست وزیر عراق آورده است که بغداد در صدد برگزاری یک کنفرانس منطقه ای و بین المللی مشابه کنفرانس پاریس برای بسیج جامعه جهانی جهت ایجاد امنیت و مهار جنگ افروزی در منطقه است.

به نوشته این روزنامه، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای مشورت دیپلماتیک با کشورهای منطقه امروز یکشنبه وارد بغداد می شود و پیرامون اوضاع منطقه و روابط دو جانبه با مقامات عراقی بحث و گفت وگو می کند.

بغداد دوباره دارالسلام

در همین راستا، «علی فضل الله» کارشناس مسائل سیاسی عراق در توئیتی به مناسبت سفر عراقچی به عراق نوشته است: پرونده های زیادی در سرلوحه رایزنی های عراقچی با مقامات عراقی قرار دارد که مهمترین آنها پیرامون جنگ غزه و لبنان و همکاری عراق و ایران در حمایت از دو ملت فلسطین و لبنان است.

وی افزوده است که دولت عراق امروز یکشنبه از دیدگاه دولت ایران در خصوص اوضاع جاری در منطقه و آنچه پیشرو است مطلع خواهد شد.

از طرفی، مشاور نخست وزیر عراق نیز به مناسبت سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بغداد در اظهاراتی تلویزیونی امروز یکشنبه گفت که بغداد علاقه مند به ایفای نقش اساسی در منطقه است به نحوی که تبدیل به «سوییس منطقه» شود.

«سبهان ملاجیاد» افزوده است که عراق تاکنون در یکسال گذشته به عنوان جبهه پشتیبانی برای کمک بشردوستانه به دو ملت فلسطین و لبنان عمل کرده و در عین حال یک جریان سیاسی را نیز در پیش گرفته تا بتواند بر روند تحولات منطقه اثربگذارد.

وی درباره گروه های مقاومت اسلامی عراق گفته است که حل و فصل گروه های مقاومت در چارچوب یک معادله منطقه ای باید حل و فصل شود زیرا این پرونده خاص عراق نیست بلکه در تمام منطقه گروه های مقاومت تحت عنوان محور مقاومت وجود دارند.

به اعتقاد صاحب نظران عراق به دلیل متاثر شدن از هرنوع جنگ در منطقه، با توجه به اینکه فصل بازسازی را بعد از سال ها ناآرامی اینک آغاز کرده است، علاقه مند است بتواند با مدیریت و رهبری یک ساز و کار مناسب، آرامش پایداری را در منطقه تحت آنچه همکاری اقتصادی منطقه ای نامیده، شکل ببخشد.

از این رو، سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این برهه با توجه به تطابق دیدگاه تهران و بغداد در خصوص حل و فصل منازعات منطقه ای، به باور صاحب نظران و رسانه های عراقی انتظار می رود که رایزنی های امروز عراقچی ثمر بخش باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha