۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85626332
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیرتعاونی باغداران ملایر: ثبات قیمت کشمش در گرو تشکیل تیم کارشناسی است

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر با اشاره به عدم ثبات قیمت کشمش و بروز مشکل هر ساله برای باغداران، لزوم تشکیل تیم کارشناسی برای تعیین قیمت کشمش را یکی از اولویت‌های مهم برای رفع این مشکل عنوان کرد.

«احمد غیاثوند» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ۶ هزار بهره‌بردار باغدار در شهرستان ملایر داریم که هر سال به دلیل عدم ثبات قیمت کشمش، با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

وی افزود: ضرورت دارد این مشکل از طریق اتاق بازرگانی استان همدان و کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری و در تعیین قیمت کشمش بازنگری صورت گیرد و قیمت واحدی اعلام شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر با تاکید بر اینکه قیمت تمامی محصولات کشاورزی باید کارشناسی شود، بیان کرد: واحدهای فرآوری کشمش در این شهرستان یک سیستم منسجمی ندارد و ضرورت دارد کشمش نامرغوب را خریداری نکنند.

غیاثوند با اشاره به تولید خوب محصول امسال، ادامه داد: همواره ابتدای فصل برداشت و تهیه کشمش، قیمت محصول پایین است و کشاورز باید محصول خود را انبار کند تا آخر فصل بتواند با قیمت مناسبی بفروشد، اما اکثر باغداران ملایری انباری برای نگهداری کشمش و سبزه خود ندارند.

تامین ۷۰ درصد نهاده‌های کشاورزی و باغی توسط تعاونی باغداران ملایر

وی گفت: این در حالیست که به دلیل نبود انبار و محل مناسبی برای نگهداری کشمش، باغدار چون نیاز به پول دارد، مجبور است با هر قیمتی محصول برداشتی خود را به کارخانه‌دار بفروشد و باغدار متضرر می‌شود.

مدیرتعاونی باغداران ملایر: ثبات قیمت کشمش در گرو تشکیل تیم کارشناسی است

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر با بیان اینکه حداقل ۲ ماه قبل از برداشت محصول تیم کارشناسی برآورد قیمت تشکیل شود، خاطرنشان کرد: این تیم کارشناسی می‌تواند قیمت بازارهای هدف در داخل و خارج از کشور را بررسی و قیمت نهایی و رقابتی را ارایه کند که هم محصول کشمش قابل رقابت در بازار باشد، هم در حق باغدار اجحاف نشود و از طرفی کارخانه‌داران و واحدهای فرآوری کشمش متضرر نشوند.

غیاثوند همچنین به ارائه آموزش‌های لازم به باغداران اشاره کرد و افزود: در این راستا تفاهم نامه‌ای با جهاد کشاورزی، پژوهشکده انگور و کشمش و ایستگاه تحقیقاتی انگور ملایر داشتیم و یکسری آموزش‌هایی را به منظور ارتقای سطح آگاهی باغداران آغاز کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به مالیات شرکت‌های تعاونی‌ و نحوه محاسبه آن، گفت: تعاونی باغداران یک تعاونی عام است و با توجه به اینکه ۷۰ درصد نهاده‌های کشاورزی و باغی ملایر را ما تامین می‌کنیم، گردش مالی بالایی دارد و مالیات بر این اساس محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر ادامه داد: این در حالیست که شرکت تعاونی باغداران از لحاظ حاشیه سود بسیار پایین است و اداره مالیات گردش مالی را در نظر می‌گیرد و درخواست داریم در کمیسیون کشاورزی استان و اتاق بازرگانی پیگیری شود.

بازار کربنات پتاسیم به تعادل رسید

غیاثوند درباره بقایای سموم و نوع سم مورد استفاده در محصولات باغی، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشمش از استان‌های دیگر به سمت ملایر سرازیر و در واحدهای کشمش پاک‌کنی فرآوری می‌شود، باید مشکل بقایای سموم به استان‌های انگورخیز همچون تاکستان قزوین و اراک هم انعکاس داده شود تا در مصرف نوع سموم مدیریت شود.

مدیرتعاونی باغداران ملایر: ثبات قیمت کشمش در گرو تشکیل تیم کارشناسی است

وی با بیان اینکه چند سالی است برای تهیه کشمش پودر کربنات سالم به باغداران تحویل می‌دهیم، بیان کرد: تمام تلاش ما این بود تا پودر کربنات پتاسیم از انحصار خارج شود و با دقت زیادی نهاده‌ها را بین باغداران توزیع کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر ادامه داد: در همین راستا دو نوع پودر کربنات پتاسیم وارد و توزیع کردیم و بازار به تعادل رسید.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای بیش از ۱۳ هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تُن انگور از سطح تاکستان‌ها برداشت و بیش از ۵۰ هزار تُن آن تبدیل به کشمش صادراتی می‌شود.

نظام تولید انگور دره جوزان ملایر سال ۱۳۹۷ در سازمان جهانی خواروبار کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاروزی جهان به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha