تسریع در عملیاتی شدن منطقه آزاد قصرشیرین مهمترین مطالبه مردم است

قصرشیرین - ایرنا - نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی عملیاتی شدن منطقه آزاد تجاری - صنعتی قصرشیرین را مطالبه‌ عمومی مردم منطقه دانست و تاکید کرد که شتاب بخشی در به ثمر نشستن آن یکی از عوامل تحول و پیشرفت این منطقه مرزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، فتح الله حسینی روز یکشنبه در دیدار با جمعی از مردم قصرشیرین در سرسرای غدیر افزود: در جلسه ای با رییس جمهور خواستار عملیاتی شدن آن بودیم که هنوز در حد یک زمین خاکی مانده و زیرساخت ها و مشکل آب آن حل نشده است و یکی از ایرادهای آن انتصاب سه چهار مدیر غیربومی است که شناختی از منطقه ندارند و به این دلیل راکد مانده است.

وی اظهار کرد: با وجود فشارها اکنون پیشرفت فیزیکی منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین هفت درصد است که قابل قبول نیست و به همین منظور چهارشنبه هفته گذشته در دیداری که با رئیس منطقه آزاد کشور و همچنین وزیر اقتصاد داشتیم بر تسریع در اجرای عملیات آن تاکید شد که شهرستان بتواند از برکات این مهم برای منتفع شدن مرزنشینان برخوردار شود و ساختمان آن فعال و پرچم این منطقه در محل مرز به اهتزاز درآید.

نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از دیگر مشکلات سه شهرستان قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب نارضایتی نسبت به بیمارستان ها و خدمات درمانی است که امکانات و تجهیزات موجود درمانی در این شهرستان ها جوابگوی نیاز مردم نیست و موضوع سلامت مردم بسیار مهم است.

حسینی با بیان اینکه مشکلات درمانی بیمارستان های غرب کرمانشاه احصا و به اطلاع وزیر بهداشت و درمان رسیده و از وی برای سفر و بازدید میدانی در منطقه دعوت کرده ایم، افزود: با وجود اینکه اقداماتی در رابطه با تجهیز بیمارستان های غرب کرمانشاه انجام شده و هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان در این رابطه گزارش خوبی ارائه دادند و اقداماتی انجام شده اما کافی نیست و مردم باید از حداقل تجهیزات درمانی و دارویی و پزشکان متخصص در این مراکز برخوردار باشند تا برای انجام امور درمانی مجبور به سفر و سرگردانی در مرکز استان نشوند.

او یکی دیگر از مطالبه های مردم غرب کرمانشاه را برخورداری ۵۰ هکتار اراضی جامانده از سامانه گرمسیری بیان کرد و گفت: چندین مکاتبه با معاونان وزیر انجام شده و این مشکل به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی نیز رسیده که بتوانیم شاهد برخورداری اراضی جامانده از قبل سامانه گرمسیری و تخصیص آب باشیم.

او در ادامه یکی دیگر از موضوعات در دست پیگیری را ضمن قدردانی از سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح بازسازی و بازگشت اهالی سومار، نفت شهر و شهر خسروی و ۵۰ روستای خالی از سکنه مناطق غرب کرمانشاه بیان کرد که چندین جلسه در این رابطه با استاندار کرمانشاه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز برگزار شد تا مردم بتوانند بعد از ۴۴ سال آوارگی در مناطق خود ساکن شوند.

نماینده مردم قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع راه اندازی تجارت چمدانی ( کولبری ) نیز از مطالبه های مردمی پیگیری شده که مورد موافقت رییس جمهور قرار گرفته و در دستور کار قرار دارد که مردم بتوانند از این طرح در راستای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال منتفع شوند.

تسریع در عملیاتی شدن منطقه آزاد قصرشیرین مهمترین مطالبه مردم است

حسینی اضافه کرد: همچنین در راستای رفع مشکلات راه های حوزه استحفاظی نیز جاده قصرشیرین به سرپل ذهاب مکاتباتی صورت گرفته که مورد موافقت وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته و به برنامه و بودجه ارسال شده که با تامین اعتبار عملیاتی شود ضمن اینکه ۲۸ کیلومتر جاده اسلام آباد غرب به قلاجه که بیشترین آسیب را داشته پیمانکار آن انتخاب شده که با ۶هزار میلیارد ریال به زودی عملیاتی می شود ضمن اینکه تکمیل جاده زله زرد به سومار که بخشی از آن رها شده بوده نیز در دست پیگیری است.

او با انتقاد از اینکه در زلزله شتاب زده عمل کردیم ، گفت: سرپل ذهاب دارای ۴۰۰ کوچه خاکی، قصرشیرین ۱۵۰ و گیلانغرب ۳۰۰ کوچه خاکی و نیازمند آسفالت است و مسوولان باید جنگ ، زلزله و مشکلات و آسیب هایی که بر اثر این بحران ها در منطقه غرب کرمانشاه وارد شد را در اختصاص بودجه ببینند.

او اظهار کرد: در بحث بخشودگی دیرکرد وام های ناشی از زلزله نیز نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم شده که مردم توان بازپرداخت آن را ندارند و از طریق دولت نیز پیگیر این موضوع هستیم.

وی گفت: پروژه راه آهن اسلام آباد غرب - خسروی نیز یکی از طرح های مهمی است که باید برای رونق مسیر عملیاتی شود و در سفر رییس جمهور با مقامات عراقی در کشور عراق آن ها نیز بر اهمیت مرز خسروی و اجرای راه آهن این مسیر تاکید داشته اند ضمن اینکه موضوع اختصاص سهمیه کاروانی زائران عتبات عالیات را نیز از طریق مرکز پیگیر شده ایم.

وی گفت: نداشتن بیمه درمان خانواده های ایثارگر معسر و همچنین حقوق پایین این افراد و نداشتن مستمری برخی از این خانواده ها نیز از دیگر موضوعاتی است که در دست پیگیری قرار دارد تا بتوانیم مشکلات این خانواده ها را که در جنگ دین خود را به نظام ادا کرده اند مرتفع کنیم.

وی با انتقاد از نابسامانی موجود در مرزها و به خصوص مرز پرویزخان و منتفع شدن چندین نفر خاص از امتیاز این مرز و عدم برخورداری مرزنشینان از درآمدهای مرزی گفت: چرا چندین نفر خاص که معلوم نیست به کجا وصلند باید درآمدهای میلیاردی به جیب بزنند که موضوع را از طریق رییس قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی و وزیر اقتصاد پیگیر شده ام که به این موضوع ورود کنند.

وی همچنین از موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش و وزیر راه و شهرسازی با احداث تونل گردنه پاتاق خبر داد و گفت: ارتش به عنوان پیمانکار این طرح انتخاب شده و کار مطالعاتی آن در دست اقدام بوده و امید است تا ظرف یک سال مشکل آن حل و شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

وی با اشاره به تصویب طرح توسعه میادین نفتی سومار و سامان و دلاوران ایلام گفت: در این طرح نیز خواستار استفاده از نیروهای بومی برای رفع مشکل بیکاری منطقه شده ایم.

در این جلسه مردم نیز مهم ترین مشکلات و مسائل خود را عنوان کردند که از مهم ترین این موارد عملیاتی شدن منطقه آزاد تجاری - صنعتی قصرشیرین و ساماندهی مرزها برای برخورداری مرزنشینان از درآمدها و عواید آن ، مشکلات بیکاری ، بخشودگی بازپرداخت وام های زلزله ، ورود دستگاه های نظارتی به موضوع گرانی و تورم ، بهسازی و سامان دهی معابر و کوچه ها ، تامین آب اراضی جامانده از طریق سامانه گرمسیری ، اجرای طرح های هادی روستایی بود که نماینده در جلسه قول مساعد برای پیگیری این موارد را داد و خواستار پیگیری امور مردم از طریق مدیران ادارات شد. تسریع در عملیاتی شدن منطقه آزاد قصرشیرین مهمترین مطالبه مردم است

منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین در محدوده‌ای به وسعت هفت هزار و ۲۲۳ هکتار از مرز پرویزخان و محدوده بین این مرز تا مرز خسروی را شامل می شود که توسعه این منطقه به محدوده شهر قصرشیرین و مرز خسروی نیز توسط متولیان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا؛ پس از انجام امور اداری در دولت و مصوبه مجلس با تصویب نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصرشیرین ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد و در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha