گوترش: حمله به یونیفل می تواند مصداق جنایت جنگی باشد

تهران- ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که حمله رژیم صهیونیستی به صلح‌بانان این سازمان در جنوب لبنان «ممکن است که مصداق جنایت جنگی باشد» و تاکید کرد که این نیروها در مواضع خواهند ماند.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی گوترش یکشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای این سازمان به نقل از دبیرکل نوشت: پرسنل و مقرهای نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) هرگز نباید هدف قرار گیرند. حمله به این نیروهای حافظ صلح نقض قوانین بین‌الملل از جمله قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

در این بیانیه آمده است: در پی خصومت‌های جاری در لبنان و به رغم حملاتی که به مواضع نیروهای سازمان ملل شده و شماری از صلح‌بانان در روزهای گذشته زخمی شده‌اند، نیروهای حافظ صلح یونیفل در همه مواضع خود مانده‌اند و پرچم سازمان ملل در اهتزاز است.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد جمعه یک پست دیدبانی متعلق به یونیفل را در ناقوره هدف قرار داد که باعث زخمی شدن ۲ صلح‌بان سریلانکایی شد. حمله مشابه دیگری نیز روز پنج‌شنبه (۱۹ مهر) به زخمی شدن دو صلح‌بان دیگر منجر شد.

یونیفل یکشنبه نیز از تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی علیه این نیروها و عبور نظامیان صهیونیست از خط آبی خبر داد و اعلام کرد که عبور ۳ گروه از نیروهای ارتش اسرائیل از خط آبی به سمت لبنان را رصد کرده است.

یونیفل افزود: ۲ تانک مرکاوای اسرائیل دروازه پایگاه ما در رامیا را تخریب کرده و به زور وارد پایگاه شدند و پس از ۴۵ دقیقه آنجا را ترک کردند؛ ۱۵ سرباز ما بر اثر استنشاق دود ناشی از تیراندازی نیروهای اسرائیلی به پایگاه ما در رامیا، دچار حالت خفگی شدند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان همچنین اعلام کرد: سربازان ارتش اسرائیل شنبه حرکت پشتیبانی نیروهای ما در نزدیکی شهرک میس الجبل را متوقف کرده و مانع از انجام مأموریت این نیروها شدند.

سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را در سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط بصورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند.

حدود ۱۰ هزار نیروی صلح‌بان بین‌المللی در چارچوب ماموریت یونیفل در جنوب لبنان فعالیت می‌کنند. یونیفل توسط شورای امنیت در مارس ۱۹۷۸ برای نظارت بر خروج رژیم صهیونیستی از لبنان، بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی و کمک به دولت لبنان در بازگرداندن حاکمیت موثر در منطقه ایجاد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha