صنعت مرغ فارس بر فراز آسمان توسعه؛ از تحول‌گرایی تا خودکفایی

شیراز - ایرنا -صنعت مرغ مهمترین حلقه از زنجیره تولید در بخش کشاورزی است و با وجود اینکه متولیان در این عرصه معتقدند این صنعت طی سال‌های گذشته تحولات قابل‌توجهی را لمس کرده و به خودکفایی رسیده اما نیاز است راهکارهای اساسی‌تری برای حل مشکلات و گشایش‌ موانع در این بخش اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرورش طیور در استان فارس طی سال‌های اخیر تحول عظیمی را تجربه کرده و تبدیل به صنعتی شده که هم‌اکنون همراه با صنایع جانبی و زیرمجموعه‌های آن یکی از گسترده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.

برخی از متولیان این صنعت معتقدند وجود یک نظام ترویجی پویا و کارآمد از عوامل اساسی توسعه این صنعت در استان پهناور فارس به شمار می‌رود چراکه چنین نظامی ضمن برقراری ارتباط سالم و مستمر با واحدهای مرغداری و آموزش در نحوه استفاده از نهاده‌هایی که در امر تولید دخالت دارند، کارایی اقتصادی این واحدها را افزایش داده است.

آخرین وضعیت صنعت مرغ در فارس

اردیبهشت ماه سال جاری بود که مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی فارس از تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در این استان خبر داد و اعلام کرد که با توجه به بهبود قابل توجه صفات اقتصادی مرغان بومی که طی سنوات متمادی حاصل شده و از طرفی به دلیل پتانسیل ژنتیکی بالای تولیدی این نوع از مرغان که در سطح روستاها توزیع شده می‌توان به بخش قابل‌توجهی از نیازهای بازار تخم مرغ و گوشت سفید دست یافت.

دو هفته پس از انتشار این خبر مدیر سازمان تعاون روستایی فارس هم اعلام کرد که صادرات مرغ توسط اتحادیه تعاونی مرغداران استان آغاز و هدفگذاری صادرات مرغ برای این استان تا یک ماه آینده حدود یک هزار تن پیش‌بینی شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شیراز نیز مهرماه از تحقق ۱۰۶ درصدی جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی این شهرستان در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در طول فصول بهار و تابستان مجوز جوجه‌ریزی برای هشت میلیون و ۱۹۷ هزار قطعه صادر شده است.

او همچنین اعلام کرد که جوجه‌های یک روزه مورد استفاده در واحدهای پرورش از نژادهای آرین، راس، کاپ و آربراکرز بوده‌اند و برآورد می‌شود بیش از ۱۸ هزار و ۷۴۵ تن مرغ در این شهرستان تولید و روانه کشتارگاه‌های مختلف شود.

نوید تولید ۹ هزار تن گوشت مرغ در آباده فارس

در حال حاضر هم مدیر جهادکشاورزی شهرستان آباده نوید تولید ۹ هزار تن گوشت مرغ در آباده فارس را داده و گفته که برای دستیابی به افزایش تولید، از ابتدای امسال تا به امروز در واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی ، به همت پرورش دهندگان مرغ گوشتی تعداد ۲ میلیون و ۷۷۶هزار و ۶۴۲ قطعه جوجه ریزی انجام شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰درصد رشد داشته است.

به گفته مهدی امینی با این میزان جوجه‌ریزی، چهار هزار و ۸۷۳ تن گوشت مرغ تولید و به تدریج به بازار مصرف عرضه شده است.

مسئول امور دام مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آباده هم در این باره گفت: با توجه به مشکلات موجود در زمینه جوجه‌ریزی در شهریور ماه سال جاری و افزایش قیمت جوجه یک روزه این شهرستان همچنان ۴۱۸هزارو ۸۹۰ قطعه جوجه‌ریزی در ۱۳ واحد مرغ گوشتی داشته است،

سمانه نظری ابراز امیدواری کرد که این شهرستان با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و توسعه و تکمیل زنجیره‌های تولید و همچنین فعال‌سازی واحدهای تولیدی راکد می‌تواند به ظرفیت‌های بالاتری در زمینه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ دست یابد.

با این حال هنوز هم اصلی‌ترین مشکل تولید مرغ و تخم‌مرغ در استان، کمبود نهاده‌ها، مدیریت ناصحیح مصرف توسط واحدهای پرورش‌دهنده و همچنین قیمت بالای نهاده‌ها است.

طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در حال حاضر ۹۰۰ واحد مرغداری در مناطق مختلف استان اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند و شهرستان‌های شیراز، مرودشت، بیضا و سپیدان به ترتیب با ۱۶، ۱۰، ۹ و هفت میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سال گذشته، مقام‌های اول تا چهارم این استان را دارند.

اما آنچه بیش از پیش اهمیت دارد این است که استان فارس در تولید مرغ بومی به خودکفایی پایدار برسد و بتواند دروازه‌های صادرات را نیز به روی این کالای استراتژیک بگشاید؛ لذا نیاز است تدابیر کافی برای اعمال سیاست راهبردی در تأمین نهاده‌های تولید مرغ و همچنین راهکارهای جذب سرمایه‌گذار در این عرصه اتخاذ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha