روایت دردناک پزشکان خارجی از اوضاع فاجعه‌بار در بیمارستان‌های غزه (بخش نخست)

تهران- ایرنا- شماری از پزشکان و پرستاران آمریکایی که برای کمک به بیماران و مجروحان در بیمارستان های نوارغزه حضور داشتند، در خاطرات خود از حجم جنایات اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی در این منطقه پرده برداشتند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «فیروزه سیدوا» جراح عمومی از میشیگان آمریکا که در بیمارستان اروپایی شهر «خان یونس» به مدت دو هفته خدمت کرده و پیشتر هم در مناطق جنگی خدمات داوطلبانه داشته است، در گزارشی در روزنامه نیویوک تایمز آورده است که از ۲۵ مارس تا ۸ آوریل ۲۰۲۳ در این بیمارستان حضور داشته است.

وی درباره مشاهدات خود در این مدت در بیمارستان اروپایی خان یونس می افزاید: شاهد بسیاری از موارد خشونت طی ماموریت های خود بوده ام، اما آنچه که در مدت حضور در بیمارستان اروپایی نوار غزه به شدت مرا تحت تأثیر قرار داد، دیدن کودکان بسیاری بود که بر اثر شلیک به سر یا سینه، جان خود را از دست داده بودند.

سیدوا توضیح می دهد: تقریباً هر روز یک کودک را به بیمارستان منتقل می کردند که از ناحیه سر یا سینه، ‌ آسیب دیده بود. آن زمان به نظرم رسید که کشتن این کودکان فقط می تواند کار یک نظامی سادیسمی باشد. کمی بعد با یک پزشک اورژانس آشنا شدم که دو ماه زودتر از من بیمارستانی دیگر در نوار غزه را ترک کرده بود. به او گفتم که باورم نمی شود، این تعداد کودک به دلیل شلیک مستقیم گلوله به سر و سینه جان خود را از دست داده باشند و او در کمال تعجب پاسخ داد که من هم تجربه مشابه تو را داشته ام.

این جراح عمومی ادامه می دهد: اخبار زیادی درباره میزان ویرانی‌ها در نوار غزه از طریق سازمان‌های بشردوستانه و وزارت بهداشت فلسطین به دست آمد. با این حال، اسرائیل اجازه ورود خبرنگاران یا کارشناسان حقوق بشر به این منطقه را نمی‌داد، به‌جز تعداد اندکی از گزارشگران که همراه با ارتش اسرائیل به نوارغزه وارد می شدند.

پزشکان و پرستاران آمریکایی درباره اوضاع انسانی نوار غزه چه می‌گویند (بخش اول)

سیدوا اضافه می کند: روایت خبرنگاران فلسطینی در نوارغزه، با وجود خطرات زیادی که برای تهیه گزارش‌ ها متحمل می‌شدند، به درستی منتشر نشد. البته داوطلبان و کادر درمان و بهداشت وقایع این جنگ را هر روز از نزدیک تجربه کرده اند.

این پزشک می گوید: برای ثبت خاطرات همکارانم در مدت حضور در نوار غزه اقدام به یافتن آنها از طریق اینترنت کردم و با تلاش زیاد موفق شدم، با تعدادی از پزشکان و کادر درمان آمریکا که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در نوار غزه خدمت کردند، ارتباط برقرار کنم. بسیاری از این افراد پیوندهای خانوادگی یا دینی با خاورمیانه داشتند، اما برخی هم مانند من به دلایل مختلف و بر حسب احساس وظیفه، داوطلبانه به نوارغزه آمده و خدمت کردند.

وی می افزاید: پرسش‌هایی را در گفت و گو با این پزشکان و پرستاران درباره تجربیات آنها در غزه مطرح کردم و تعدادی از آنها برای اشتراک این تجربه و خاطرات اظهار تمایل کردند، برخی هم به صورت ناشناس به سوالات پاسخ دادند و تعدادی نیز به دلیل حضور خانواده های خود در نوار غزه یا کرانه باختری، از پاسخ به پرسش های من خودداری کردند.

پزشکان و پرستاران آمریکایی درباره اوضاع انسانی نوار غزه چه می‌گویند (بخش اول)

کودکانی که با شلیک مستقیم به سر یا سینه به شهادت رسیدند

سیدوا به خاطرات این افراد اشاره کرد و به نقل از «محمد رسول ابونوار» جراح عمومی ۳۶ ساله از پنسیلوانیا می نویسد: یک شب در بخش اورژانس، طی چهار ساعت، شش کودک بین ۵ تا ۱۲ سال را با چشم خود دیدم که همگی زخم گلوله بر جمجمه داشتند.

«نینا نگ» پرستار اورژانس ۳۷ ساله از نیویورک نیز می گوید: کودکان بسیاری را دیدم که گلوله در بدن داشتند و روی زمین درمان می‌شدند، اغلب آنها به دلیل کمبود فضا، تجهیزات و پزشک خونریزی می‌کردند و جان می‌باختند.

«مارک پرلموتر» جراح ارتوپدی و دست ۶۹ ساله از کارولینای شمالی نیز در این باره تصریح می کند: چندین کودک را دیدم با زخم‌های ناشی از گلوله که به سر و سینه‌شان شلیک شده بود.

«عرفان گلریا» جراح پلاستیک و ترمیمی ۴۸ ساله نیز که اهل ویرجینیا است، اظهار می دارد: تیم ما از پنج کودک بین ۵ تا ۸ ساله، مراقبت می‌کرد که همگی تیر به سرشان شلیک شده بود. آنها همزمان به اورژانس اعزام شدند و در نهایت هم جان باختند.

«رانیا افانه» از پزشکان بخش اورژانس و ۲۳ ساله از جورجیا نیز به نوبه خود درباره مشاهداتش در نوار غزه می گوید: کودکی را دیدم که گلوله به فکش شلیک شده بود. هیچ قسمت دیگری از بدن او آسیب ندیده بود. کاملاً هوشیار و به من خیره شده بود، دهان او پر از خون بود و در حال خفگی، برای او تلاش زیادی ‌کردم، ولی جان خود را از دست داد.

«خواجه اکرام» جراح ارتوپد ۵۳ ساله از تگزاس نیز دیگر پزشکی بود که در روایت خود از اوضاع انسانی نوار غزه تصریح می کند: در اورژانس، دو کودک ۳ و ۵ ساله را دیدم که هر کدام یک گلوله به سرشان اصابت کرده بود. وقتی پرسیدیم چه اتفاقی افتاده است، پدر و برادرآنها گفتند که وقتی اعلام کردند که اسرائیل در حال عقب‌نشینی از خان‌یونس است، آن‌ها برگشتند تا ببینند آیا چیزی از خانه‌شان باقی مانده که یک تک‌تیرانداز به هر دو کودک شلیک کرد.

«اهلیا کتان» متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، ۳۷ ساله از کالیفرنیا از دیگر پزشکان متخصصی است که حال و روز کودکان فلسطینی زیر بمباران رژیم اسرائیل را روایت کرد و می گوید: دختر ۱۸ ماهه‌ای را دیدم که یک زخم گلوله در سر داشت.

«ندال فراه » دیگر متخصص بیهوشی ۴۲ ساله از اوهایو نیز تصریح می کند: کودکان زیادی را دیدم که اغلب جراحت ناشی از شلیک گلوله به سر داشتند، بسیاری از آنها دچار آسیب‌های مغزی دائمی و غیرقابل درمان شده بودند. تقریباً هر روز شاهد بودیم که کودکانی با چنین جراحت هایی به بیمارستان منتقل می‌شدند.

پزشکان و پرستاران آمریکایی درباره اوضاع انسانی نوار غزه چه می‌گویند (بخش اول)


به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت فلسطین روز یکشنبه در آخرین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای نوار غزه از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» تاکنون به ۴۲هزار و ۲۲۷ نفر و شمار مجروحان نیز به ۹۸ هزار و ۴۶۴ نفر رسیده است.

رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته که بر اثر آن، افزون بر ویرانی های گسترده و قحطی مرگبار، هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری برای اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از اقدامات نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات نسل کشی علیه ساکنان غزه ادامه می دهد.

با وجود همه این جنایت‌ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که پس از ۱۲ ماه جنگ، هنوز نتوانسته است به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha