روایت فایننشال تایمز از افزایش مبادلات نفتی روسیه در سایه تحریم‌ها

تهران-ایرنا- به‌رغم تحریم‌های شرکت‌های کشتی‌رانی و بیمه‌گذاران، ظرفیت نفتکش‌های قدیمی روسیه نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از فایننشال تایمز، براساس گزارش منتشر شده دانشکده اقتصاد کی‌یف، حجم حمل و نقل نفت روسیه توسط نفتکش های قدیمی بیمه شده، در ژوئن سال گذشته میلادی ۲.۴ میلیون بشکه در روز محاسبه شده است. این در حالی است که پس از گذشت یک سال این رقم به ۴.۱ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است.

فایننشال تایمز در همین ارتباط نوشت: ظرفیت نفتکش های روسیه در حالی افزایش پیدا کرده که آمریکا، کانادا، ژاپن و کشورهای اروپایی به بهانه جنگ اوکراین، شرکت های بیمه و کشتی رانی جهانی را وادار به سرکوب و تحریم نفتکش های روسی کرده اند. علاوه بر این کشورهای غربی اسامی کشتی ها و شرکت های خصوصی مرتبط با «ناوگان سایه» را نیز به فهرست تحریم های ضد روسی خود اضافه کرده اند.

«ناوگان سایه» از اقداماتی برای دور زدن تحریم‌های غرب علیه نفت روسیه استفاده می‌کند. روسیه معتقد است که فشار غرب برای محدود کردن صادرات نفت خود راه به جایی نمی‌برد و در سال گذشته تعداد نفت کش‌هایی که محموله‌های بیمه شده از سوی غرب را حمل می‌کنند، افزایش یافته است.

گزارش دانشکده اقتصاد کی یف افزود: تحریم نفتکش ها تا حدودی موثر بوده اما کمپین های مخصوص مهار «ناوگان سایه» روسیه بسیار محدود بوده است.

این گزارش خاطر نشان کرد که بسیاری از این نفتکش های روسی در دریاهای کشورهای اروپایی از جمله در دریای بالتیک، تنگه دانمارک و تنگه جبل الطارق به طور منظم در حرکت هستند و از آن جایی که عموما قدیمی و کهنه هستند می توانند برای اتحادیه اروپا و زیست آبی این منطقه خطرناک باشند.

پیشتر نیز گزارش هایی مربوط به وقوع حادثه در دریاها و آلودگی آب دریاها گزارش شده است. این گونه حوادث می توانند خسارات های سنگینی را ایجاد کنند.

آمارها حاکی از آن است که در ژوئن ۲۰۲۴، حدود ۷۰ درصد از نفت روسیه توسط همین نفتکش ها که مونتاژ آن ها حدود ۱۰ میلیارد دلار برای روسیه هزینه داشته اند، حمل شده است.

مونتاژ این نفتکش ها باعث شد تا روسیه بتواند تحریم ها را دور بزند و با کشورهایی که به دنبال اعمال بسته های تحریمی بودند قطع ارتباط کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha