انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سایه نظرسنجی‌های غیرقابل اعتماد

تهران-ایرنا- تارنمای «کانورسیشن» با اشاره به ساختار غیرمعمول انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا که در آن رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود تاکید کرد این موضوع میزان اعتماد به نتایج نظرسنجی‌ها را کاهش داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبر «کانورسیشن»، نظرسنجی‌های انجام شده در «ایالت‌های نوسانی» (گاه دموکرات، گاهی جمهوری‌خواه) به درک بهتر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) که قرار است روز ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برگزار شود، کمک می کند. با این حال نتایج اشتباه نظرسنجی های انجام شده در انتخابات قبلی، اعتماد به این نظرسنجی ها را دشوار کرده است.

این گزارش در پاسخ به این سوال که نظرسنجی ها چقدر قابل اعتماد هستند، ‌نوشت: در ایالات متحده، رئیس جمهوری به جای اینکه با رای مستقیم مردم انتخاب شود، به‌طور غیرمستقیم از طریق کالج الکترال (مجمع گزینندگان) -نهادی که در قانون اساسی این کشور ثبت شده- انتخاب می شود. به هر ایالت تعدادی انتخاب‌کننده بر اساس بخشی از جمعیت آن و همچنین بر اساس تعداد سناتورهای آن در سنا تعلق می‌گیرد. در نتیجه، به ایالت‌های کوچک‌تر نسبت به جمعیت آن ها، ‌نمایندگان بیشتری تعلق می گیرد.

یکی از پیامدهای این روند این است که نظرسنجی‌های انتخاباتی ملی می تواند نادرست باشد. در بیشتر ایالت‌ها با اکثریت حزبی ثابت، (یا دموکرات و یا جمهوری‌خواه) نتایج قابل پیش بینی است. این سیستم تمام آرای الکترال یک ایالت را به نامزدی می دهد که آرای مردمی را در آن ایالت به دست آورده است (به استثنای مین و نبراسکا که از سیستم تناسبی استفاده می کنند). در نتیجه، موثرترین نظرسنجی‌ها برای پیش بینی پیروز نهایی انتخابات، مربوط به نظرسنجی‌هایی است که در «ایالت‌های نوسانی» انجام می‌شود، جایی که هیچ یک از دو حزب برتری ثابت و قابل پیش‌بینی ندارند.

بر اساس تحلیل‌های اخیر، هفت ایالت نوسانی برای تمرکز وجود دارد: نوادا، آریزونا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و جورجیا. حاشیه پیروزی در این ایالت‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۴) و ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) بسیار کم بود (اغلب کمتر از ۱ درصد) بود.

در انتخابات پیش رو کامالا هریس، ‌نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، ‌نامزد جمهوری‌خواهان فاصله قابل توجهی با ۲۷۰ رای الکترال مورد نیاز برای کسب ریاست‌جمهوری دارند و این موضوع اهمیت ایالت‌های نوسانی با مجموع ۹۱ رای، را بیشتر نشان می‌دهد.

شکست نظرسنجی ها در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰: تصادفی یا مشکلات سیستماتیک؟

این گزارش در ادامه با اشاره به اشتباه نظرسنجی‌ها در سال انتخاباتی ۲۰۱۶ (۱۳۹۴) نوشت: وقتی اختلاف آمار رای‌ها در ایالت‌های کلیدی بسیار کم است، اندازه‌گیری دقیق برنامه رأی‌دهندگان یک چالش بزرگ می‌شود. در سال ۲۰۱۶، نظرسنجی‌های ملی به درستی پیروزی هیلاری کلینتون، ‌نامزد اسبق دموکرات، را با آرای مردمی پیش‌بینی کردند. او تقریبا ۳ میلیون بیشتر از ترامپ داشت. با این حال، این نظرسنجی‌ها نتوانستند پیروزی‌های کالج انتخاباتی ترامپ را در ایالت های نوسانی پیش بینی کنند، موضوعی که که در نهایت او را در صدر قرار داد.

در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) نیز نظرسنجی‌ها با نتایج نهایی همسویی نداشت. در حالی که رای‌دهندگان تحصیلکرده(حامی دموکرات‌ها) حضور چندانی در انتخابات آن سال نداشتند و افراد بلاتکلیف (افرادی که مطمئن نبودند به جمهوری‌خواهان رای می دهند یا به دموکرات‌ها) به طور مساوی در کمپین جو بایدن، ‌نامزد دموکرات‌ها و ترامپ تقسیم شده بودند، همه‌گیری کووید-۱۹ کار نظرسنجی‌کنندگان را پیچیده‌ کرد.

انجمن آمریکایی برای تحقیقات افکار عمومی (AAPOR) در این‌باره نوشت: در انتخابات دوره گذشته، ایالت‌هایی که با نسبت بالاتری از موارد به کووید-۱۹ مبتلا بودند، بیشترین خطاهای نظرسنجی را داشتند. در نتیجه، نظرسنجی‌کنندگان سهم آرای ترامپ در ایالت‌های نوسانی کلیدی را دست کم گرفته و همچنین روی پیشتازی ملی بایدن بیش از حد حساب کردند. در حالی که پیروزی بایدن با اختلاف بسیار کم به دست آمد و در نتیجه نظرسنجی‌های ۲۰۲۰ به کم دقت‌ترین نظرسنجی‌ها در ۴۰ سال اخیر تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهوری بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha