لمس مشکلات با چشم دل

گچساران- ایرنا- وجود حدود ۲۷۰ نابینا و کم بینا در گچساران که بیشتر آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند با مشکلات و چالش های متعدد از جمله اشتغال و دغدغه های مالی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند و این روشندلان به مناسبت روز عصای سفید از دستگاه های اجرایی و ادارات متولی کهگیلویه و بویراحمد انتظار دارند که بیش‌ازپیش نسبت به حل مشکلات فرا روی آنها همت کنند.

به گزارش ایرنا، روز جهانی نابینایان و عصای سفید با هدف توجه بیشتر برای حل مشکلات این قشر و فراهم آوردن محیطی مناسب برای استفاده بهینه نابینایان از شرایط موجود در جوامع مختلف است که هر سال گرامی داشته می شود اما این در حالی است که این روشندلان شهرستان گچساران از نایده گرفتن آنها و فراهم نکردن بستر برای رشد و پیشرفت آنان و پاسخی شایسته به مطالبات به حق نابینایان گلایه داردند و معتقدند مسئولان باید یک لحظه با چشم بسته زندگی کنند و بدانند ما بیداریم.

هم اکنون ارائه خدمات به جامعه نابینایان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این قشر به شمار می‌رود افرادی که باوجود توانایی‌های منحصربه‌فرد، در برخی مواقع ناچار می‌شوند که در انزوا روزگارشان را سپری کنند، اگرچه از طرفی نیز وعده‌های مسئولین هنوز برای آن‌ها به بار ننشسته و شرایط رفاه و امنیت برای این قشر از جامعه به حد مطلوب هم نرسیده است.

ازدواج و اشتغال مهمترین مشکل نابینایان است

مدیرعامل کانون نابینایان صبح امید گچساران با اشاره به مشکلاتی که جامعه نابینایان با آن مواجه است، گفت: نابینایان با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند که در این زمینه می‌توان به بحث ازدواج، اشتغال، مناسب‌سازی مبلمان شهری، تجهیز وسایل توان‌بخشی معلولان و... اشاره کرد.

علی شیوا مهر افزود: هرچند در زمینه مناسب‌سازی اقداماتی نیز از سوی دستگاه های اجرا یی تاکنون انجام شده ، اما کوتاهی و توجه نکردن برخی ادارات در این زمینه نیز همچنان پابرجاست.

وی بیان کرد: در زمینه ازدواج برخی مشکلات در پیش روی جوانان شهرستان وجود دارد اما این مشکل برای معلولین و نابینایان بیشتر است.

لمس مشکلات با چشم دل

شیوا مهر ادامه داد: مسئولین می‌توانند در زمینه اشتغال‌زایی نابینایان توجه ویژه‌ای داشته باشند و با پرداخت تسهیلات کم‌بهره برخی مشکلات این قشر را مرتفع کنند، باید توجه کرد که کمک‌های حمایتی سازمان بهزیستی چندان مشکلی از پیش پای جامعه نابینایان برطرف نمی‌کند و این را می‌طلبد که برای رفه مکشل نابینایان سایر دستگاه‌ها و نهادها هم به کمک بیایند.

مدیرعامل کانون نابینایان صبح امید گچساران تعداد نابینا و کم‌بینا شناسایی شده در این شهرستان را ۲۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: سالانه نیز تعدادی بیشتری نابینا و کم بینا در این شهرستان شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل می‌شود اما افرادی هم می باشند در روستاها سکونت دارند و به دلیل دسترسی نه‌چندان مطلوب به مناطق روستایی این افراد نیز با مشکلاتی بسیاری روبرو هستند.

برخی از نابینایان در زمینه آموزش با مشکلاتی مواجه هستند

وی ادامه داد: در برخی مناطق روستایی افرادی کم‌بینا و یا نابینا وجود دارند که حتی در زمینه آموزش اولیه با مشکلاتی مواجه هستند.

شیوا مهر تصریح کرد: بسیاری از نابینایان از تحصیل، از خدمات اولیه و نیز از امکانات وسایل توان‌بخشی زیربنایی محروم هستند که خود معضل بزرگی است.

لمس مشکلات با چشم دل

مدیرعامل کانون نابینایان صبح امید گچساران تصریح کرد: در زمینه برگزاری اردوهای فرهنگی _ورزشی و نیز تفریحی، جامعه نابینایان انتظار حمایت بیشتری از سوی مسئولان دارند.

وی ادامه داد: همچنین برای برگزاری کلاس‌های آموزشی نیازمند دعوت از مربیانی از استان‌های دیگر هستیم که این خود مستلزم هزینه می باشد که از توان ما هم خارج است و می طلبد دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان پای‌کار بیایند و حمایت کنند.

نبود مکان مناسب برای برگزاری برنامه های جامعه نابینایان

شیوا مهر افزود: متأسفانه مکان خاصی برای برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های جامعه نابینایان وجود ندارد و تنها مکانی در اداره بهزیستی شهرستان وجود دارد که مربوط به چند هیأت از جامعه معلولین است که چندان هم مطلوب نیست.

وی گفت: امیدوارم مسئولین ما را دریابند، چراکه نابینایان حق زندگی دارند و دارای حقوق شهروندی هستند و طبیعتاً هم نیازمندی‌هایی دارند که همانند دیگر افراد جامعه حق استفاده از تمامی امکانات رادارند، اگرچه از نعمت بینایی بی‌بهره هستند اما می‌توانند همپای دیگران به فعالیت بپردازند و از حقوق حقه خویش استفاده کنند.

وقتی نابینایان گچسارانی از نبود تجهیزات توانبخشی رنج می برند

عضو هیأت مدیره نابینایان صبح امید گچساران در ادامه تصریح کرد: در زمینه وسایل و تجهیزات توان‌بخشی نابینایان همچنان در مضیقه هستیم و در صورتی که تجهیزاتی هم باشد نوعی کیفیت شان هم پایین است و امیدواریم این موضوع نیز از سوی مسئولان پیگیری و مرتفع شود.

صالح الماسی اظهار کرد: نابینایان در حوزه مسکن با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تکلیف نابینایان هنوز در این زمینه مشخص نشده و همچنان بلاتکلیف هستند.

نابینایان برای توانمند سازی نیازمند تسهیلات اشتغالزایی هستند

عضو هیأت مدیره کانون نابینایان صبح امید گچساران در زمینه چالش‌های پیش روی نابینایان گفت: حدود سه سال متولی است که طرح توانمندسازی نابینایان را به‌صورت پایلوت در سطح استان برگزار می‌کنیم، هرساله نیز اردوی زیارتی_فرهنگی مشهد مقدس را با همکاری خیرین و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران برای جامعه نابینایان شهرستان در برنامه داریم.

لمس مشکلات با چشم دل

الماسی افزود: با توجه به برگزاری طرح توانمندسازی نابینایان از متولیان امر انتظار می رود با پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی و همچنین حمایت بخش خصوصی مشکل نابینایان شهرستان را در این زمینه برطرف کنند.

وی تصریح کرد: نابینایان در حوزه ورزش نیز با چالش‌های فراوانی مواجه هستند و امیدواریم با همکاری و همدلی متولیان امر ورزش مشکلات این قشر هم به حداقل برسد.

الماسی اظهار کرد: خوشبختانه نابینایان شهرستان در بحث تحصیلات دانشکاهی نیز رشد چشمگیری داشته‌اند و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز تعدادی از نابینایان شهرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند اگرچه قانون حمایت معلولان در این زمینه باید به‌خوبی هم اجرایی شود.

۹۵ درصد از نابینایان گچساران بیکارند

مدیرعامل کانون نابینایان صبح امید گچساران گفت: هم اکنون ۲۷۰ نابینا و کم بینا در این شهرستان عضو انجمن گچساران هستند که از این تعداد بیش از ۹۵ درصد آنها بیکار هستند.

شیوا مهر بیان کرد: مشکل اصلی نابینایان و کم بینایان تحت پوشش موضوع اشتغال است و متاسفانه از قانون سه درصد سهم اشتغال معلولان در دستگاه های اجرایی نیز بخش کمتری به این افراد اختصاص می یابد.

به گفته وی تا کنون سه نفر نابینا و کم بینا در ارگان ها و دستگاه های مختلف گچساران مشغول به کار شده اند.

وی بیان کرد: نابینایان و کم بینایان در حوزه های مختلف به ویژه رشته های مختلف ورزشی توانایی بالایی دارند به طوری که ۱۰ نفر از آنها مقام کشوری در رشته های مختلف کسب کردند.

شیوا مهر ادامه داد: این انجمن در حد توان و متناسب با امکانات خود خدمات متعددی از جمله برگزاری کلاس های مختلف آموزشی، اردوهای زیارتی و سیاحتی را برای گروههای تحت پوشش خود برگزار می کند.

۶۰درصد معابر گچساران برای نابینایان نامناسب است

رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: ۶۰ درصد از معابر این شهرستان برای نابینایان تاکنون مناسب سازی نشده است.

افشین بدخشان افزود: ۴۰ درصد از معابر این شهرستان تاکنون مناسب سازی شده که می طلبد متولیان امر در این زمینه بیش از پیش تلاش کنند.

وی ابراز کرد: هم اینک ۱۵دانشجو و دانش آموز نابینا و کم بینا از خدمات این اداره بهره مند هستند.

رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: هم اینک ۲۷۰ نابینا از خدمات اداره بهزیستی گچساران بهره‌مند هستند و تمام نابینا و کم بینایان این شهرستان خدمات توان بخشی مانند عصا، خدمات درمانی، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی دریافت می‌کنند.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha