عشایر با داشتن ۶۰ درصد دام کل سمنان سالانه ۹ هزار تن گوشت تولید می‌کنند

سمنان - ایرنا - سرپرست اداره‌کل امور عشایری سمنان با بیان اینکه ۶۰ درصد دام استان متعلق به عشایر است، گفت: سالانه ۹ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر افضلی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها بیان کرد: سالانه بیش از ۹ هزار تن گوشت قرمز با کیفیت و سالم توسط عشایر تولید می‌شود که این اقدام آن‌ها نقش مهمی در تامین امنیت غذایی استان و کشور دارد.

وی افزود: امسال وام پرواربندی دام سبک به عشایر استان سمنان قابل پرداخت است و متقاضیان می‌توانند برای انجام امور ابتدایی دریافت این وام به اداره امور عشایری شهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی ابراز کرد: این وام در دو بخش مناطق برخوردار و مناطق کمتر برخوردار اعطا می‌شود که بر اساس تقسیم‌بندی مناطق و بر اساس شاخص‌های برخورداری، به عشایر هر منطقه تخصیص می‌یابد.

عشایر با داشتن ۶۰ درصد دام کل سمنان سالانه ۹ هزار تن گوشت تولید می‌کنند

این مسوول با بیان اینکه وام پرواربندی از نوع تامین «سرمایه در گردش» است، تاکید کرد: این وام مورد نیاز اجرای طرح‌های پرواربندی دام عشایر با اصلاح و افزایش ضریب تبدیل گوشت قرمز و از محل اعتبارات ترکیبی صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی است.

وی دوره بازگشت این وام را یک ساله عنوان کرد و گفت: سقف اعطای انفرادی به عشایر ۲ میلیارد ریال و اعطا به تشکل‌ها تا سقف ۴۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

افضلی عنوان کرد: بهره بانکی این وام بسته به نوع منطقه ۲۰ یا ۲۱ درصد است، هرچند لازم است با مشارکت بانک در اجرای تعهد سهم مشارکت، نرخ بهره ترکیبی مانند سنوات ابتدایی این طرح کاهش و به ۱۰ تا ۱۴ درصد برسد.

سرپرست اداره کل امور عشایر سمنان کمک به تأمین تقاضای بازار در داخل و خارج استان، معیشت و اقتصاد خانوار عشایری را از اهداف اعطای وام به عشایر استان سمنان برشمرد و گفت: حمایت از این قشر به‌عنوان دغدغه اصلی دولت در راستا حفظ امنیت غذایی دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، یک و هفت صدم درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha