خطر سالانه ۲ میلیارد تن فرسایش خاک بیخ گوش ایران

گرگان- ایرنا- سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، متوسط فرسایش خاک در کشور را سالانه ۱۵.۴ تن در هکتار و بالاتر از متوسط جهانی اعلام کرد و گفت: اگر برای این معضل تدبیری اندیشیده نشود سالانه بیش از ۲ میلیارد تن خاک در مراتع و جنگل‌ها دچار فرسایش می‌شود.

به گزارش ایرنا، حسن وحید روز سه‌شنبه در کارگاه ملی هم‌اندیشی- آموزش سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، استفاده نادرست از منابع آب را آسیب‌زا دانست و اظهار کرد: اگر منابع آب به خوبی مدیریت نشود در درازمدت با چالش‌ها و بحران‌های بزرگی مواجه خواهیم شد.

وی ضعیف شدن مراتع، استفاده بیش از اندازه از سرزمین و کاهش توان آن، اُفت شدید سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست را از علل اصلی فرسایش خاک برشمرد و توضیح داد: نرخ فرونشست در دشت‌های کشور به ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر رسیده است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر اهمیت خاک گفت: در بخشی از مراتع و زمین‌های کشورمان، بیش از ۴۰ الی ۱۰۰ تن فرسایش خاک وجود دارد حال آنکه هر یک سانتی‌متر خاک برای ایجاد به ۱۰۰ سال زمان نیاز دارد و برای این سطح فرسایش در کشور باید چاره‌اندیشی شود.

وحید با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ میلیون هکتار از مراتع کشور جزو مراتع درجه سه و ضعیف است، یادآور شد: در صورت بی‌توجهی به این مساله، این ۴۰ میلیون هکتار به ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور اضافه می‌شود که ۱۵ میلیون هکتار از این اراضی بیابانی از کانون‌های ریزگرد هستند.

وی متذکر شد: افزون‌بر خشکسالی و تغییر اقلیم، بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب و خاک، بحران‌های فعلی را ایجاد کرده و براساس آخرین آمار وزارت نیرو، میزان کسری سفره آب‌های زیرزمینی در کشور به ۱۶۰ میلیارد مترمکعب رسیده و تنها راهکار برای توقف و یا کنترل این بحران، مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی، مراتع و جنگل‌ها و اراضی کشاورزی و مدیریت سیلاب‌ است.

به گفته سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری؛ بیش از ۱۴ میلیون هکتار جنگل، حدود ۸۵ میلیون هکتار مرتع و ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشورمان وجود دارد و ایران در این بخش از قابلیت‌های خوبی برخوردار است.

وحید با بیان اینکه در حوزه شمال کشور از جمله گلستان جنگل‌های خوبی وجود دارد و جنگل‌های هیرکانی گلستان یکی از بهترین جنگل‌ها در سطح دنیا و کشور است، افزود: اگر گام‌های محکمی در راستای حفظ منابع طبیعی برداشته شود اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت و بخش از بحران‌های فعلی تعدیل و یا برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: با وجود پتانسیل‌های زیاد منابع طبیعی و آبخیزداری، با برخی ناترازی‌ها در کشور مواجه هستیم و می‌طلبد دولت و حاکمیت به این مهم بپردازد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: دولت برنامه‌های مختلفی برای احیای جنگل‌ها و مراتع در نظر گرفته و در برنامه هفتم توسعه به بسیاری از مسائل توسعه‌ای توجه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha