۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۲۸
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85628728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان زنان /عوامل خطر و راههای پیشگیری

 اهواز – ایرنا - مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: امروزه یکی از بیماری‌های نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان سینه است و تغذیه سالم و فعالیت بدنی از راهکارهای موثر در اصلاح شیوه زندگی زنان توصیه می‌شود.

دکتر مژگان قاسمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در تغذیه سالم، مصرف فست فود ها ، گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و چربی های اشباع شده مانند روغن نباتی جامد باید محدود شده و مصرف انواع میوه و سبزیجات در برنامه غذایی زنان و افراد جامعه افزایش یابد به گونه ای که روزانه پنج واحد میوه و سبزی شامل ۲ واحد میوه و سه واحد سبزی مصرف شود.

وی افزود: مصرف میوه و سبزیجات به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در پیشگیری از انواع سرطان ها داشته و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه افزایش فعالیت بدنی نیز یکی دیگر از راهکارهای موثر در اصلاح شیوه زندگی زنان است گفت: تحرک و فعالیت بدنی نقش موثری در ارتقای سلامت افراد دارد؛ در حال حاضر کم تحرکی یکی از عوامل خطر انواع بیماری‌های مزمن و نیز یکی از ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها، سکته مغزی و دیابت به شمار می‌رود.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: بنابراین فعالیت هوازی ۱۵۰ دقیقه درهفته با شدت متوسط (پنج روز، به مدت ۳۰ دقیقه) یا ۷۵ دقیقه در هفته با شدت بالا برای بانوان توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه هرکسی می‌تواند برای کاهش خطر سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن، تغییراتی را در شیوه ی زندگی خود ایجاد کند توضیح داد: افراد در معرض خطر باید به خاطر داشته باشند که ترکیبی از عوامل از جمله ژنتیک، محیطی و شیوه زندگی به بروز سرطان کمک می کند.

قاسمی تاکید کرد: بعضی از این عوامل می‌توانند اصلاح شوند و بعضی دیگر خارج از اراده افراد هستند.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه بیشتر عوامل خطری که سبب سرطان سینه میشوند قابل اصلاح هستند اظهار کرد: سن بالا، سابقه خانوادگی و جهش‌های ژنی، سن قاعدگی کمتر از ۱۲ سال، سن یائسگی بالای ۵۵ سال، زمینه نژادی و قومی و سابقه هیپرپلازی (رشد بیش از حد سلول ها)در سینه از جمله عوامل خطر غیر قابل اصلاح هستند.

وی در خصوص عوامل خطر قابل اصلاح گفت: نمایه توده بدنی(BMI)بالای ۳۰، مصرف الکل و دخانیات، سن بالای مادر در زمان اولین زایمان، مواجهه با اشعه برای درمان سرطان در گذشته، قرص های ضد بارداری خوراکی، هورمون درمانی جایگزین پس از یائسگی(HRT ) و مصرف بالای چربی‌های اشباع شده از جمله این موارد به شمار می روند.

قاسمی برای پیشگیری از این بیماری به بانوان توصیه کرد: وزن متعادلی داشته باشید، از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده، نمک زیاد و آماده حاوی مواد نگهدارنده، ترشی و کنسروها پرهیز کنید یا مصرف آنها را کاهش دهید، میوه، سبزیجات، غلات و گوشت ماهی را بیشتر مصرف کنید چرا که با افزایش سطح آنتی اکسیدانها سبب کاهش بروز سرطان می‌شوند و انجام حداقل ۳۰دقیقه در روز فعالیت ورزشی را در برنامه خود قرار دهید.

سرطان سینه بیماری است که در آن، سلولهای بدخیم در بافت سینه ایجاد شده و می تواند غدد لنفاوی اطراف بافت این ناحیه و زیربغل را درگیرکند.

برنامه های پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند در تشخیص به موقع آن وعلاج پذیری بیماری و موثر بودن اقدامات مختلف درمانی کمک و نیاز بیمار به درمان‌های پیچیده و گران قیمت را کمتر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha