۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85628751
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رمزگشایی از تکامل حیات با کشف فسیل ۵۵۵ میلیون ساله در استرالیا

تهران- ایرنا- در سایه بزرگترین رشته کوه جنوب استرالیا در زیر خاک صحرای استرالیا، سابقه‌ فسیلی ۵۵۵ میلیون ساله نهفته است که تاریخچه‌ای غنی از حیات بر روی زمین را افشا می‌کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از «فیز»، فسیل‌های پیدا شده در پارک ملی «نیلپینا ادیاکارا» (Nilpena Ediacara) در بر دارنده لحظه‌ای مهم در تاریخ تکامل هستند: دوره‌ای حساس و مهم که ارگانیسم‌های تک‌سلولی شروع به تکامل و تبدیل به اولین حیوانات پیچیده و مشهود سیاره زمین کردند.

یک کشف جدید در منطقه یاد شده توسط «اسکات ایوانز»‌ استادیار زمین‌شناسی در دانشکده علوم اتمسفری و زمین دانشگاه ایالت فلوریدا و یک گروه از دیرینه‌شناسان، یک حیوان دریایی اولیه مربوط به حدود ۵۵۵ میلیون سال پیش را شناسایی کرده است. این کشف به توضیح چگونگی تکامل حیات بر روی زمین یاری می‌رساند.

این موجود موسوم به کوایستیو (Quaestio) اولین حیوانی است که یک عدم تقارن قطعی چپ - راست نشان می‌دهد که نشانه‌ای مهمی از تغییرات تکاملی است. یافته‌های این محققان در نشریه «تکامل و توسعه» انتشار یافته است.

ایوانز در این خصوص گفت: این حیوان اندکی کوچکتر از کف دست شماست و یک شکل شبیه به علامت سوال در میانه بدنش دارد که طرف چپ و راست را متمایز می‌کند. فسیل‌های دیگری مربوط به این زمان وجود ندارند که این نوع سازمان‌یافتگی را به این روشنی و قطعیت نشان دهند. این موضوع به‌خصوص از این جهت جالب است که این موجود، یکی از اولین حیواناتی است که قادر بوده است با تکیه بر توان خودش حرکت کند.

محققان می‌گویند: کوایستیو همانند یک جاروبرقی رباتی «رومبا» کوچک دریایی رفتار می‌کرده و مواد مغذی از جلبک‌های میکروسکوپی دریافت می‌کرده است.

به گفته محققان، نتایج این تحقیق از لحاظ روشن ساختن نحوه تغییر و تکامل حیات حیوانات بر روی زمین جالب و آموزنده است. زمین تنها سیاره‌ای با حیات شناخته شده است و در حالی که ما در حال جست‌وجو برای حیات بر روی دیگر سیارات هستیم، بازگشت به گذشته و بررسی چگونگی تکامل حیات بر روی زمین می‌تواند به این موضوع کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha