هزار و ۲۳۴ دانش‌آموز نابینای مطلق در حال تحصیل هستند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: تعداد هزار و ۲۳۴ نابینای مطلق دختر و پسر در مدارس کشور مشغول تحصیل هستند.

به گزارش ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، علیرضا کاظمی روز سه شنبه در برنامه روز جهانی عصای سفید اظهار داشت: از میان این تعداد دانش آموز، ۳۲۹ نفر علاوه بر نابینایی، معلولیت‌های دیگری هم دارند که زمینه تحصیل و رشد این دانش‌آموزان در مجتمع‌های بسیار خوب سطح کشور مهیا شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارهای ارزشمنی در حوزه متناسب‌سازی فعالیت‌های آموزشی، ورزشی و خدماتی این گروه از دانش آموزان انجام شده است، مهمترین آن را تبدیل متون مورد نیاز به متن هایی دانست که برای نابینایان قابل استفاده و قابل بهره برداری باشد.

کاظمی گفت: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب که بتوان خدمات مورد نیاز را در حد استاندارد و مطلوب در اختیار همه دانش آموزان قرار داد، فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان نابینا توانمندی و ظرفیت های خوبی برای یادگیری دارند، افزود: می توان این توانمندی ها را به استعدادهای برتر در سطح کشور تبدیل کرد که این کار نیازمند عزم و اراده دانش آموزان و فرهم کردن امکانات و بسترهای لازم از سوی آموزش و پرورش و همراهی خانواده ها است.

کاظمی با بیان اینکه قشر نابینا و کم‌بینای جامعه را به‌خوبی درک می‌کند اظهار کرد:‌ چون پدرم نابینای مطلق است، درک می‌کنم و می‌دانم چه شرایط سختی است اما باور کنید پدر من با وجود اینکه نابینا است بسیار سرزنده‌تر و عزم و اراده محکم‌تری نسبت به ما دارد، در هیچ کاری به کمک ما احتیاج ندارد و به کسی هم متکی نیست؛ با این حال بسیار شاکر است به‌طوری که اگر ما هزاران نعمت متفاوت هم داشته باشیم یک دهم آن خدا را شکر نمی‌کنیم.

در ادامه علیرضا کاظمی خطاب به والدین حاضر در این مراسم گفت:‌ فرزندان شما نعمت‌های خدا هستند؛ نعمت خدا همیشه آن چیزی نیست که ما حس می‌کنیم، گاهی اوقات همین نابینایی اگر قدر ‌و ارزش آن را بدانیم، بالاترین نعمت خداست، گاهی اوقات صرفا فرزند بینا و فرزند برخوردار از استعداد نعمت نیست، بلکه گاهی اوقات یک فرزند نابینا نعمت فوق‌العاده ارزشمندی است، قدر این نعمت‌ها را باید بدانیم.

وی ادامه داد: اجر، پاداش و ثوابی که در خدمت‌رسانی به این دانش‌آموزان نصیب شما پدر و مادرهای عزیز، معلمان و همکاران در اداره آموزش و پرورش استثنایی می‌شود بی‌نظیر است، خداوند آن را نصیب هرکسی نمی‌کند. همیشه نگاه‌مان الهی و خدایی باشد و از این زاویه نیز به این موضوع نگاه کنیم که این یک نعمت بسیار ارزشمندی است که خدا به هرکسی نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha