آیین «ارج امیرفرهنگ»، فرصت بازشناسیِ پیر محیط زیست مراغه

مراغه- ایرنا- آیین «ارج امیرفرهنگ» به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد محمدحسن امیرفرهنگی که از پیشگامان حفاظت از محیط زیست و بنیانگذاران تشکل زیست محیطی همای سبز بود، روز سه‌شنبه در تالار عبالقادر مراغی و با حضور میهمانانی از مناطق مختلف کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا این پیر حفاظت از محیط زیست مراغه به طبیعت‌گردی و ورزش هم علاقه داشت و باشگاه فرهنگی ورزشی همای این شهرستان را هم راه‌اندازی کرده بود.

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو و انجمن حمایت از حیوانات «رها» در مراغه نیز از دیگر فعالیت‌های فرهنگی به یادگار مانده از مرحوم امیر فرهنگی است.

دبیر سلسله رویدادهای ارج مراغی که هرازگاهی به یکی از شخصیت‌های برجسته این کهن‌شهر اختصاص می‌یابد، امروز سه‌شنبه در حاشیه آیین ارج امیر فرهنگ به خبرنگار ایرنا بیان کرد: مرحوم امیر فرهنگی چهار دهه از عمر پربرکت خودش را صرف حفاظت از محیط زیست کرد.

«اصغر محمدزاده» که از نویسندگان و تاریخ‌پژوهان کهن‌شهر مراغه محسوب می‌شود، اضافه کرد: هزاران سطر باید در خصوص زحمات مرحوم امیرفرهنگی نوشته شود و ایشان در سطح ملی به عنوان پیر طبیعت‌گردی و حافظ محیط زیست شناخته می‌شود.

وی اضافه کرد: در روزگاری که دغدغه‌های سیاسی و اقتصادی صحبت غالب مجالس بود، دغدغه‌ مرحوم امیرفرهنگی، حراست از محیط زیست و نگهداری از آن برای آیندگان به شمار می‌رفت.

وی این را هم بیان کرد: بعد از درگذشت استاد امیرفرهنگی، اعضای تشکل‌های زیست محیطی در مناطق مختلف کشور در ماتم فرو رفتند و «احد طاهری» یکی از همین افراد است که شب گذشته به احترام آن مرحوم و با پای پیاده از آذرشهر به سمت مراغه حرکت کرد و امروز خودش را به مزار ایشان رساند.

آیین «ارج امیرفرهنگ»، فرصت بازشناسیِ پیر محیط زیست مراغه
«احد طاهری» به احترام مرحوم امیرفرهنگی مسیر آذرشهر تا مراغه پیاده طی کرد

به گفته «محمدزاده» رویداد ارج امیرفرهنگ در حقیقت بهانه‌ای برای بازشناخت خدمات ایشان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و زیست محیطی است.

«ایرج راوندی» نیز مرحوم امیر فرهنگی را از ارکان سازمان‌های مردم‌نهاد مراغه خواند و گفت: آن مرحوم حتی در مورد مسایل زیست محیطی کشور هم موضع‌ می‌گرفت و در حد توان به حل آنها کمک می‌کرد.

وی افزود: جمع‌آوری زباله در ایام محرم مراغه نیز از اقدامات فرهنگی به یادگار مانده از ایشان است که به کل کشور نیز تعمیم یافت و اکنون در روزهای تاسوعا و عاشورا همه‌گیر شده است.

وی مرحوم امیرفرهنگی را انسانی صبور، مردمدار و خنده‌رو عنوان کرد و ادامه داد: آن مرحوم همواره برای توسعه شهر در ابعاد مختلف نیز پیشقدم بود و نسبت به کاشت درخت در مراغه تعصب داشت.

«احد طاهری» از دیگر حاضران در آیین «ارج امیر فرهنگ» نیز با بیان اینکه درگذشت ایشان ضایعه بزرگی برای فعالان زیست محیطی منطقه بود، اضافه کرد: مرحوم امیر فرهنگی پیر حفاظت از محیط زیست و طبیعت‌گردی مراغه بود.

وی اضافه کرد: آن مرحوم توان بالایی در هدایت حافظان محیط زیست و طبیعت‌گردان داشت و سازمان مردم‌نهاد همای سبز مراغه همواره با یاد این شخصیت فرهنگی فعالیت خواهد کرد.

«بهنام خدادادی» که برای ادای احترام به زحمت‌های مرحوم امیرفرهنگی در آیین «ارج امیر فرهنگ» حضور داشت نیز به خبرنگار ایرنا بیان کرد: آن مرحوم متولد ۱۳۳۷ و بازنشسته آموزش و پرورش بود و حمایت بسیاری از مردم برای حفاظت از محیط زیست را جلب کرد.

وی با اشاره به علاقه‌ای که مرحوم امیرفرهنگی نسبت به ورزش از جمله دوچرخه‌سواری و طبیعت‌گردی داشت، بیان کرد: مرحوم امیرفرهنگی اقدامات فرهنگی شاخصی را از خود به یادگار گذاشت و نامش در میان فعالان محیط زیست ماندگار خواهد بود.

به گزارش ایرنا در آیین ارج امیر فرهنگی تشکل‌های زیست محیطی از شهرهای تبریز، اهر، بناب، ملکان، ارومیه، نقده، سقز و تهران برای پاسداشت خدمات زیست محیطی مرحوم استاد امیر فرهنگی حضور یافتند.

گفتنی است «ارج مراغی» در گام دوم با موضوع نگاهی به خدمات زیست محیطی و فرهنگی مرحوم «محمدحسن امیرفرهنگی» به همت موسسه فرهنگی و هنری «ری‌را» برگزار شد.

در این آیین مستندی نیز پخش شد و در مدت زمان ۲۰ دقیقه به چکیده‌ای از فعالیت‌های زندگی مرحوم امیرفرهنگی پرداخت؛ این مستند کوتاه در موسسه فرهنگی هنری «ری‌را» تولید شده بود و مورد استقبال حاضران گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha