هوش مصنوعی در توسعه و مدیریت وقف موثر است/ ضرورت آموزش فرهنگ کاربرد ابزارهای نوین

تهران- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: معرفی وقف و مدیریت موقافات و توسعه فرهنگی، علمی و اقتصادی و مدیریتی این حوزه نیازمند بکارگیری فناوری و ابزارهای نوین مانند هوش مصنوعی است.

علی اصغر قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه نهادهای مختلف بین‌المللی در جهان عهده دار اعلام جایگاه استفاده از هوش مصنوعی کشورها در دنیا هستند، اظهار داشت: براساس شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی و گزارش‌های اعلامی دارای رتبه ۹۴ استفاده از هوش مصنوعی در دنیا هستیم که مناسب کشور ما نیست؛ امیدوارم با تلاش دانشمندان، بخش های حاکمیت و دولت شاهد رشد چشم‌گیری در عرصه هوش مصنوعی باشیم و در شرایط بهتری از آنچه که هستیم قرار بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از مشکلاتی که سبب عقب افتادگی کشور در بسیاری از عرصه ها می‌شود عدم توجه به فرهنگ کاربرد و استفاده از فناوری های نوظهور است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: هوش مصنوعی به دلیل اینکه یک پدیده نوظهور و تحول آفرین در زندگی بشر است که آثار اولیه آن در سطوح مختلف زندگی روزمره قابل لمس است باید بیش از این مورد توجه قرار گرفته و برای توسعه آن هزینه کرد.

قائمی به اهمیت و تاثیر ابزارهای نوین در حوزه وقف در جهان اشاره کرد و گفت: معرفی وقف و مدیریت موقافات و توسعه فرهنگی، علمی و اقتصادی و مدیریتی این حوزه نیازمند بکارگیری از فناوری و ابزارهای نوین مانند هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی در توسعه و مدیریت وقف موثر است/ ضرورت آموزش فرهنگ کاربرد ابزارهای نوین

اقدامات انجام گرفته در عرصه توسعه هوش مصنوعی کافی نیست

قائمی با بیان اینکه اگر به موضوع هوش مصنوعی که در ابعاد مختلف اجتماعی و اخلاقی جامعه نقش دارد توجه نشود قطعا دچار چالش خواهیم شد، گفت: امروزه با توجه به اهمیت هوش مصنوعی در زندگی بشر در مقیاس‌های بین المللی توجه خاصی شده و دولت های مختلف با رویکرهای گوناگون این موضوع را مورد توجه قرار داده اند و برای آن وقت گذاشته و هزینه می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: البته در کشور ما نیز اقداماتی انجام گرفته و مقدماتی فراهم شده اما کافی نیست و متاسفانه از سرعت های لازم برخوردار نیست شاهد افت شدید به رتبه ۹۴ هستیم.

قائمی اظهار داشت: تدوین سند ملی هوش مصنوعی به رغم اینکه نسخه اول بوده و ممکن است دارای اشکلاتی باشد و اصلاحاتی نیاز داشته باشد، اما حرکت خوبی است که فعالان این عرصه باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند تا به نقطه بلوغ استفاده از این فناوری دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی در قالب ابرازهایی عمومی که در دسترس همگان قرار دارد و آنچه که می بینیم مدل های توسعه یافته زبانی بیشتر در اختیار است اما ممکن است به رغم حق کپی رایت و رعایت حق تالیف در تولید مقالات و کتاب ها نکته ای باشد که با استفاده از هوش مصنوعی آسیب ببیند.

ضرورت آموزش هوش مصنوعی از دوران کودکی

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این عرصه ممکن است مولفه های نوظهوری نیز پدید بیایند که شروع به تولید محتوایی کنند درحالی که اشراف دقیقی به آنچه که نوشته اند، گفت: البته مواردی همانند شناخت تغییر چهره، صدا، خبرهای جعلی و مواردی از جمله هستند که هوش مصنوعی می تواند کمک بسزایی داشته باشد.

قائمی با بیان اینکه در این ارتباط وزارت آموزش و پرورش باید از همان دوران کودکی آموزش های لازم در زمینه بهره مندی از هوش مصنوعی در قالب مزایا و معایب آن را به دانش آموزان آموزش دهد، گفت: اگر کاربران پایبند به رعایت اخلاقی استفاده از اینگونه ابزارهای نباشند قطعا آسیب زننده است.

وی اظهار داشت: یکی از مسایلی که باید به صورت جدی به آن توجه شود موضوع آموزش در تمامی عرصه های که باید از همان دوران کودکی مورد توجه قرار گرفته و در کودکان نهادینه شود.

هوش مصنوعی در توسعه و مدیریت وقف موثر است/ ضرورت آموزش فرهنگ کاربرد ابزارهای نوین

راه اندازی سازمان ملی هوش مصنوعی اتفاق خوبی بود

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: راه اندازی سازمان ملی هوش مصنوعی و تدوین سند هوش مصنوعی یکی از اتفاقات خوب در کشور است اما کافی نبوده و در مقایسه با دیگر کشورها حرکت بسیار کندی دارد.

به گفته وی، برخی دانشکدهایی که رشته های مرتبط با این موضوع را تدریس می کنند و دانش آموختگانی را به جامعه تزریق می کنند حرکت خوبی است اما چیزی بسیار مهم این است که باید سرعت خودمان را افزایش دهیم زیرا که دیگر کشورها در عرصه هوش مصنوعی با سرعت بیشتری فعالیت می کنند.

قائمی گفت: از سازمان ملی هوش مصنوعی انتظار داریم تسهیل گری بیشتری برای این امر از خود نشان دهد برای این پدیده نوظهور فناورانه که شرکت های دانش بنیان ما و افراد نخبه بتوانند از این ابزار استفاده بیشتری کنند.

وی بیان کرد: در عرصه هوش مصنوعی سرعت خوبی نداریم و فعالان این عرصه باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند تا در مقایسه با کشورهای همسایه عقب نمانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha